Die van Campa!
Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Sram heb ik goede ervaringen mee. Dit zijn de vorige versie. Maar persoonlijk vind ik die mooier dan de nieuwe.
https://r2-bike.com/SRAM-Brake-Disc-Cen ... enter-Lock
https://r2-bike.com/SRAM-Brake-Disc-Cen ... enter-Lock
Dit zijn de nieuwe, ook goed ervaringen mee bij mijn fietsmaat:
https://r2-bike.com/SRAM-Brake-Disc-Cen ... enter-Lock
https://r2-bike.com/SRAM-Brake-Disc-Cen ... enter-Lock
Campa nooit mee gereden, maar die zien er ook goed uit.
Hope, maar helaas niet in 140mm......
Neem daarnaast altijd de blokken met de standaard stalenplaten. Je hebt ook lichtere met een alu achterkant van diverse merken.
Om nog een keer duidelijk aan te geven wat ik het probleem met de shimano icetech vind. Ze lijmen feitelijk twee hele dunne stalen platen op een alu kern. Nadeel is dat de schijf heel snel buigt omdat alu eenmaal zachter is dan staal.
Daarnaast blijven ze vaak (langer) uitzingen na een harde rem actie in de bergen en het staal lijkt ook zachter dan bij andere merken.
Kijk maar op youtube je ziet diverse filmpjes van kapotte schijven. De XTR hebben er iets minder last van volgens mij.
Je hebt in extreme situaties altijd wel iets geluid. Een auto of motor schijfrem loopt altijd iets aan, echter is dat geen probleemwant je hebt meer andere geluiden (en vermogen).
Ik las ergens op het www dat het remvlak van campa discs niet helemaal goed overeenkomt met shimano, waardoor de remblokken niet helemaal goed pakken. Bij droog weer geen probleem, maar bij nat weer dan wel.
Is dat je bekend?
Geen ervaring met shimano…. Maar ik rijd met de camp schijven in campa anndrijflijn op de weg, en met campa schijven op gravelbike in Sram aandrijflijn. Beide fietsen hebben behoorlijke afdalingen, verhard en onverhard, gekend in nat weer, en nooit gemerkt dat er een beperking was qua remmen. Ik vermoed dat eerder een bepaalde brakepad van shimano de issue zal zijn in plaats van de schijven van Campa.
Campa heeft overigens de remschijftechniek niet zelf ontwikkeld: hebben Magura daar voor ingeschakeld.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Okay. Ik heb een setje Campa Ekar schijven besteld (140mm voor de wegfiets). Kan ik ff goed meten/passen of ze helemaal compatibel zijn.
Zoniet is retourneren makkelijk!
Zoniet is retourneren makkelijk!
Chique upgrade voor je fiets
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
M'n Campagnolo Ekar remschijven (140mm) zijn binnen. Ik heb even snel gemeten. De Ekars zijn 1.85mm dik. M'n gebruikte shimano schijven (Slx) kan ik moeilijk constant meten. Maar ze lijken, met name aan de buitenzijde van de schijven, ongeveer 1.75mm, naar binnen oplopend tot 1.9mm.
Het remvlak van de Ekars lijkt juist iets ruimer/groter dan dat van de shimano disks. Dit morgen nog eens rustig nameten. Als ik dit goed heb gezien, gaan ze daarna op de wielen om dit eens te testen.
Edit en Ps…. Nieuwe schijven -> nieuwe blokken of gewoon met de oude blokken doorgaan?
Het remvlak van de Ekars lijkt juist iets ruimer/groter dan dat van de shimano disks. Dit morgen nog eens rustig nameten. Als ik dit goed heb gezien, gaan ze daarna op de wielen om dit eens te testen.
Edit en Ps…. Nieuwe schijven -> nieuwe blokken of gewoon met de oude blokken doorgaan?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12826
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Oude blokken kan hoor, maak ze even schoon en haal ze even over een fijn schuurpapiertje.
1.8 a 1.85 is een mooie standaard dikte!
Die ga je je leven niet meer opremmen, dan hebben we vast weer een andere standaard
1.8 a 1.85 is een mooie standaard dikte!
Die ga je je leven niet meer opremmen, dan hebben we vast weer een andere standaard
Ooit eens gelezen dat je schijven ook moet inremmen. Er zou dan een laagje van je blokken op je schijf komen.
Ik doe dat nooit en wissel op de MTB vrolijk van wielen (en schijven) zonder blokken te wisselen en merk niets in verschil in remprestaties na een wissel.
Ik doe dat nooit en wissel op de MTB vrolijk van wielen (en schijven) zonder blokken te wisselen en merk niets in verschil in remprestaties na een wissel.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat over die "resin laag van je blokken op je schijven" lees ik inderdaad op meerdere sites, heb ik altijd een merkwaardig verhaal gevonden. Dat zou inhouden dat je je schijven nooit mag ontvetten met remmenreiniger omdat de laag dan weg is. Volgens mij slaat dat nergens op.
Je remt blokken of schijven in om ze een stukje op elkaar in te laten slijten. Vermoedelijk is er een klein verschil in remprestaties als je wielsets incl schijf wisselt, grote kans dat je er in de praktijk weinig van merkt.
Pas remblokken gewisseld en er de rit erna niet bij stilgestaan dat ik ze nog moest inremmen. Nou, dat merk je direct. Voorrem deed erg weinig. Na ze goed te hebben ingeremd remmen de nieuwe blokken weer prima!
Je remt blokken of schijven in om ze een stukje op elkaar in te laten slijten. Vermoedelijk is er een klein verschil in remprestaties als je wielsets incl schijf wisselt, grote kans dat je er in de praktijk weinig van merkt.
Pas remblokken gewisseld en er de rit erna niet bij stilgestaan dat ik ze nog moest inremmen. Nou, dat merk je direct. Voorrem deed erg weinig. Na ze goed te hebben ingeremd remmen de nieuwe blokken weer prima!
Blokken is een ander verhaal. Sintered blokken krijg ik in Nederland nauwelijks fatsoenlijk ingeremd, die moeten echt goed heet worden. Tot die tijd remmen ze matig. Organische blokjes hebben minder hitte nodig.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De Campagnolo Ekar schijven zijn gemonteerd. Het klinkt idioot, want remschijven(!!!!), maar ze zijn inderdaad fraai, een chique upgrade…..
En zolang de fiets op de montagestandaard hangt, functioneert het prima. Morgen testrit in oud-hollandse omstandigheden