Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielerseizoen 2016

i-mac

i-mac 28 mar 2016 20:46

De reacties n.a.v. overlijden van Antoine Demoitié zijn losgebarsten. Jammer genoeg moet er eerst een dodelijk slachtoffer vallen ... Toch hieronder even het juiste verhaal van het spijtige ongeval.

Uit het Belgische Het Nieuwsblad :

Tom Van Damme: "Er zijn te veel motoren in de koers"

Tom Van Damme, voorzitter van de Belgische Wielerbond, reageerde vanmiddag uitgebreid in De wereld Vandaag op Radio 1. "Dit nieuws komt voor iedereen als een shock, het is verschrikkelijk. Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar de familie en de ploeg. Ik begrijp de oproep van de renners tot meer veiligheid zeer goed. Langs de andere kant was deze koerscommissaris op de motor er om de renners te beschermen. Ik wil benadrukken dat het een tragisch ongeval is. De bestuurder van de motor had al bijna 30 jaar ervaring en was één van de meest betrouwbare voorzichtige bestuurders van het peloton. Hij had geen uitwijkmogelijkheid, is naar links gegaan en is mee onderuit gegaan in de valpartij. We mogen niet alles op één hoop smijten. "

Er is dus geen vergelijking mogelijk met wat bijvoorbeeld Stig Broeckx vorige maand overkwam in Kuurne-Brussel-Kuurne. De Lotto-Soudalrenner werd omvergereden door een voorbijstekende en onvoorzichtige motorrijder. Peter Sagan deelde hetzelfde lot in de Vuelta 2015. Zulke ongevallen kunnen volgens Van Damme wel vermeden worden. "Ik denk dat er te veel motoren rijden en dat we daar met de UCI al volop mee bezig. Dit kan niet meer, dat is duidelijk. Er moeten minder motoren komen in de koers. We gaan bijvoorbeeld naar een systeem met poulewerking voor de fotografen op de motor moeten gaan. Het kan niet dat er twaalf meerijden in wedstrijden op zulke smalle baantjes. Daar moet absoluut iets aan gedaan worden."

Volgens Van Damme zijn de motorrijders goed geïnformeerd over hun taken en plichten. "We hebben eind februari al een erg constructieve vergadering gehad met alle motorrijders waar alle regels nog eens zeer duidelijk werden uitgelegd. Iedereen wist wat zijn taken of plichten zijn. We moeten erop staan dat die richtlijnen duidelijk uitgevoerd worden. Dat gebeurt nu al wel meestal. De meeste actoren werken met vaste en betrouwbare piloten. We moeten nu motor per motor nagaan wie echt nodig is en of hij op de juiste plaats zit. Dat is een proces dat trouwens al aan de gang is. Maar het is belangrijk dat we maatregelen nemen, dat moet bij wijze van spreken morgenavond al aangepast kunnen worden."

i-mac

i-mac 28 mar 2016 20:49

senior schreef:
Goede opmerking aan het eind over Dyneema (wordt overigens ook gebruikt voor snijbescherming in het schaatsen) in de broeken van Giant-Alpecin. Als je dan de broeken van Sky ziet :shock:
Wordt er buiten Giant-Alpecin al broeken en truitjes verkocht met deze materie?

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 28 mar 2016 21:20

Als ik er op google kom ik bij Bioracer uit. Een directe link naar een specifieke bibshort heb ik zo snel nog niet gevonden.

ceejee
Forum-lid

Gebruikersavatar ceejee 29 mar 2016 06:30

Canyon Endurace CF SL 8.0 Aero
Canyon Grizl CF SL 8.0 suspension
Canyon Exceed
Canyon Grand Canyon

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 29 mar 2016 06:52

R.I.P. Antoine Demoitié
R.I.P. Daan Myngheer

Droevig weekend.

J.Edge87
Forum-lid

Gebruikersavatar J.Edge87 29 mar 2016 07:22

NicoNB schreef:R.I.P. Antoine Demoitié
R.I.P. Daan Myngheer

Droevig weekend.
+1 zeer droevig. :-(

Ook al ken ik ze persoonlijk natuurlijk niet, het raakt me. Maar het zal iedere wielerfan pijn doen denk ik. R.I.P.
is het fietsen aan het her-ontdekken

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 29 mar 2016 08:39

Jammer dat zo,n mooie sport zo hoge prijs moet betalen. :-(

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 29 mar 2016 19:54

Lieuwe Westra zal vanavond bij het avondeten niet even gezellig naast Lutsenko gaan zitten.
Wat een tactiek, of eigenlijk het gebrek daaraan.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

LongTallErne
Forum-lid

Gebruikersavatar LongTallErne 29 mar 2016 20:09

Zag er amateuristisch uit. Deed me denken aan Stannard vorig jaar tussen drie Ettixx renners...
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel ;)
MERIDA RIDE 400

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 mar 2016 20:23

Lol, en we zien dat Ettixx inmiddels veel geleerd heeft :D
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 29 mar 2016 20:25

Dat ze niet zouden winnen zat er natuurlijk dik in dus dat valt ze niet echt te verwijten, dat ze er misschien het eindklassement mee verkloten wel.

Of je rijdt vol door of je gedemarreerd om de beurt in de laatste km's. Dacht die Lutserenko echt dat hij kristoff er even op zou leggen in de sprint?

En inderdaad weer heerlijk kunnen lachen om de mannen van Etixx :lol: .
Campagnolo Ultra Dork

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 29 mar 2016 21:11

daniel1975 schreef:Lol, en we zien dat Ettixx inmiddels veel geleerd heeft :D
Precies, die waken er wel voor dat ze weer in een kopgroep verzeild raken... :lol:

Plaats reactie