Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

De teloorgang van Campagnolo

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 04 mar 2025 10:23

wasbeer2006 schreef: 03 mar 2025 14:19 @a_v ik heb in 30 jaar nog nooit een derrie op vakantie kapot gemaakt, eigenlijk niks behalve banden.
En de meeste vakanties gaat de MTB mee.
(...)
Hoe doe je dat? Hier al zeker een stuk of 3 (waarvan minstens 2 op het conto van de kleine sloper thuis). Tegenwoordig zit er standaard een extra derailleur in de gereedschapskoffer.
Op 3 racefietsen thuis zit een 11 speed Chorus groep, en die gaat er voorlopig niet af. De missus heeft een Ekar groep op haar gravelbike, en die zit gewoon goed in elkaar (en ik kan mij niet herinneren dat de prijs erg onredelijk was). Mocht de fiets ingezet worden voor langere buitenlandtochten, dan gaat er ook gewoon een 2e derailleur mee.

Maarrr, mocht er ooit een gravelbike voor ondergetekende worden, dan denk ik toch dat daar SRAM op komt. Dus ik werk gewoon mee aan die teloorgang. Alleen Shimano, da's me dan weer een brug te ver :-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2025 11:10

SRAM? Een schreeuwerig Amerikaans merk waarvan de enige historie is dat de voorloper Duitse tankonderdelen maakte in WOII? Doe dan maar Shimano...
Campagnolo Ultra Dork

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 04 mar 2025 12:01

Dat van die historie wist ik niet (bron?), maar als we binnenkort alles uit Trumpland gaan boycotten (of ook met 25% invoertax gaan belasten), dan moet ik maar snel gaan inkopen. (Ben op de MTB zeer tevreden over SRAM schakelspul. Met name de slijtvastheid is onovertroffen)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 04 mar 2025 12:01

Destijd toen ik mijn eerste racer wilde kopen eerst een dag proef gereden en daar zat Campa op! Ben ik op afgeknapt kon niet wennen aan het schakelen met dat spul. Koop is niet doorgegaan dat zal duidelijk zijn.
Alternatief toen was enkel Simano en het werd de Dura Ace nog niet elektrisch!
Een paar fietsen later toch de Sram eTap versie erop geschroefd en dat draait al ruim 8 jaar probleemloos. Batterijen hebben me ook nog nooit in de steek gelaten in feite is deze variant "hufter proof" 8-) .
...

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2025 12:38

53x11 schreef: 04 mar 2025 12:01 Dat van die historie wist ik niet (bron?), maar als we binnenkort alles uit Trumpland gaan boycotten (of ook met 25% invoertax gaan belasten), dan moet ik maar snel gaan inkopen. (Ben op de MTB zeer tevreden over SRAM schakelspul. Met name de slijtvastheid is onovertroffen)
Sram komt natuurlijk voort Sachs, Sachs maakt oa koppelingen voor Duitse tanks. (Maar ik durf niet de garanderen dat Campa en Shimano een zuiverder verleden hadden).

Overigens heeft Sachs als laatste onafhankelijke stuiptrekking ook nog even rebranded Cama-spul verkocht.
Campagnolo Ultra Dork

a_v
Forum-lid

a_v 04 mar 2025 13:14

We gaan hier toch niet het zoveelste Campa vs. de rest-topic van maken hè? :P

Ernie C. schreef: 04 mar 2025 00:14
wasbeer2006 schreef: 03 mar 2025 14:19 @a_v ik heb in 30 jaar nog nooit een derrie op vakantie kapot gemaakt, eigenlijk niks behalve banden.
En de meeste vakanties gaat de MTB mee.

Ik zie het ook niet als zo,n probleem. Maar we onderzoeken meer waarom Campa niet verkoopt.
Is dat voorraad en dreunt dat zo lang na? Is het imago? Is het kwaliteit/functionaliteit
Geld is het niet iig en uiterlijk ook niet, daar ben ik zeker van.

Het is veelal eerste montage denk ik (want campa bijna nooit meer is). Dus misschien wel OEM te duur?
Of komt dat door de leverproblemen dat fabrikanten geen campa meer monteren?

Marketing is gewoon belangrijk, daar zijn we gewoon heel gevoelig voor. Ook al denkt de individu vaak van niet
Een fiets is veel meer een kant en klaar product geworden. Zelfs de wielen blijven bij de meesten standaard, want is al carbon.
Alles geïntegreerd en sleutelen doet de fietsenmaker. De hele opbouw en upgrade markt is op sterven na dood en Campa hoorde daarbij.

Op een paar halo-modellen na, zit het op geen enkele fabrieksracefiets. Ekar bewijst eigenlijk dat daar het pijnpunt ligt. Dat zit op redelijk wat betaalbare fietsen en wordt ook verkocht. Het enige nadeel is dat je dan weer niet even snel wielen kan wisselen met je racer, of daar nu Campa, Sram of Shimano op zit. Dat is voor velen wel belangrijk.
Ja, dit is een belangrijk punt. Ook als Campa dit jaar met een elektronische Record en Chorus-groep aankomt is dit probleem niet ineens opgelost. Dat zag je met Potenza ook, dat kwam gewoon op te weinig fabrieksfietsen te zitten terwijl het een serieus goede groep was. Bij Ekar is dat al beter.

Vraag is dus wat Campa moet doen om hun groepen op die fietsen te krijgen. Proberen te concurreren op OEM-prijs? Ik vraag me af of ze dat op een financieel houdbare manier lukt. Het minimale moet toch zijn dat de grote Italiaanse merk hun fietsen veel meer dan nu het geval is (ook) met Campa leveren. Als je een Pinarello, Colnago of Bianchi koopt speelt toch op z'n minst wat gevoel mee, daar moet je iets mee kunnen als Campa. Terwijl het gros van de fietsen van die merken toch echt met Japanse spulletjes zijn afgemonteerd... Daar ligt een enorme potentiële markt voor een draadloze Chorus en Record-groep lijkt me.

En daar ligt ook weer een mooie kans in combinatie met de wielen van Campa.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2025 13:57

Ik denk dat het Italiaanse groep op Italiaanse fiets verhaal niet meer te verkopen is.

De wens om steeds meer lokaal ( uit de EU) te kopen is een reddingsboei. Een goede handelsoorlog kan een heuse wederopstanding betekenen.
Vooralsnog is Campa dus nog veilig.
Campagnolo Ultra Dork

Mehekachtohapi
Forum-lid

Mehekachtohapi 04 mar 2025 14:01

Wellicht niet meer goed te verkopen, maar wel leuk. Leve de handelsoorloog!

En kansen genoeg inderdaad. Maar blijkbaar niet het vermogen (financieel en qua visie) om dat te gaan benutten. Potenza was gewoon goed, eigenlijk op niveau Ultegra. Productlijn, en dan vooral de naamgeving, langere tijd gelijk houden en een mooie, goede instapgroep voor OEM zouden helpen.

Qua Potenza ben ik misschien wel wat gekleurd: slechtweer fiets en de fietsen van m'n jongste en m'n vader ermee opgebouwd en nog eentje in de doos voor m'n dochter haar nieuw te bouwen fiets. :mrgreen:

marsman
Forum-lid

marsman 04 mar 2025 14:20

Stomme vraag wellicht, maar is er op dit moment nog een merk die hun fietsen standaard of veelal met Campa onderdelen in de showroom heeft staan? Ik dacht dat vroeger Bianchi zo'n merk was, maar ook die hebben Shimano groepen op hun site. Bij Pina ook alles op Shimano zie ik. Ik denk dat Campa vooral hiermee verloren hebben. Die OEM markt is volledig naar Shimano gegaan.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 mar 2025 14:24

Potenza, er zat potentie in...

Helaas voornamelijk per ongeluk slecht getimed. Sram was toen al volop het offensief gestart en dat hebben ze gevoeld bij Campagnolo.

Het is ook zeker niet allemaal onkunde. Er zit veel botte pech tussen.
Campagnolo Ultra Dork

a_v
Forum-lid

a_v 04 mar 2025 14:55

Ernie C. schreef: 04 mar 2025 14:24 Potenza, er zat potentie in...

Helaas voornamelijk per ongeluk slecht getimed. Sram was toen al volop het offensief gestart en dat hebben ze gevoeld bij Campagnolo.

Het is ook zeker niet allemaal onkunde. Er zit veel botte pech tussen.
Het kreeg ook echt goede besprekingen en was helemaal niet gek geprijsd als ik het me goed herinner. Al was de naamgeving wel weer een soort bokkensprong; het best succesvolle Athena werd de nek omgedraaid om een nieuwe groep in dezelfde klasse te introduceren... en ergens had je ook nog Veloce?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 mar 2025 15:09

Veloce is toch vervallen toen het 11sp werd?
Ik heb ooit nog een 10sp Veloce gehad op een blauwe alu Concorde, met Mavic Ksyriums erin. Als we het dan toch over vergane glorie hebben.... . ;-)
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie