Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote taaltopic

codex
Forum-lid

codex 15 nov 2013 18:39

Friesisme: woorden die je uitspreekt en waarvan je dan denkt dat het Nederlands is , maar eigenlijk een letterlijke overzetting is ,van het fries naar het nederlands.(en waarvan dus niets klopt).

Een Nedelander zou zeggen:(met wat Zorroi bedoelt).
Dat heb ik nog nooit meegemaakt.

Ik zeg hier in het stadsdialect: Dat hef ik noch nooit hat.
Fries: Dat haw ik noch noait hậnt.

vertaal dat naar het Nederlands en schrijf dus op; Dat heb ik nog nooit gehad.

Mijn vrouw als Brabantse heeft nog nooit meegemaakt( dat er een Fries was die alleen maar fries door bleef praten).

en met vooroordelen bedoel ik vooral :dat Friezen bekend staan als mensen die zich niet willen aanpassen met hun taal.

Als we elkaar maar begrijpen en verstaan(letterlijk en figuurlijk).

al begin ik nu weer te twijfelen of verstaan nu wel weer goed nederlands is :lol:
want voor een Fries is het gezegde met verstaan erbij........
".Dat we maar goed met elkaar overweg kunnen!" :?

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 15 nov 2013 19:10

Dan is jouw ervaring daarin anders. Ik ben een geboren en getogen Fries, maar ik heb zeker ervaren dat er mensen zijn die slecht Nederlands spreken en zeker slecht Nederlands schrijven. En in het onderwijs nu is het zelfs zo dat er op sommige basisscholen in het Fries les gegeven wordt. Als er dan thuis ook voornamelijk Fries gesproken wordt is het niet vreemd dat dit gebeurt. Lijkt mij niet goed met het oog op de toekomst.

Daarnaast heb ik ook ouderen getroffen die bijna geen Nederlands geleerd hebben vroeger, maar inderdaad hun best doen om zich in het Nederlands verstaanbaar te maken. Daar heb ik dan ook alle respect voor.

Wat betreft de andere punten ben ik het helemaal met je eens. Maar in de punten die ik aanhaalde ging het over de ontwikkeling van de Nederlandse taal.

Oja en over het veranderen van plaats- en straatnamen naar het Fries, waardoor het voor de rest van Nederland en een groot deel van de bewoners van Friesland niet meer uit te spreken, laat staan te begrijpen is. Ik ben wel benieuwd wat jouw gevoel daarbij is.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

elefantino
Forum-lid

elefantino 15 nov 2013 19:29

Vergeet niet dat Friesland een zeer diverse provincie is. Ik kom oorspronkelijk uit Joure en toen ik op de basisschool zat (20 jaar geleden ongeveer) was de verdeling Friestalig-Nederlandstalig ongeveer 50-50. Mijn ervaring is dat vrijwel iedereen daar prima Nederlands spreekt. In het noorden van de provincie ligt dat anders, ook omdat daar veel minder 'import' woont.

Overigens is de situatie op het Groningse platteland in dat opzicht vergelijkbaar. Ook daar zijn mensen, voornamelijk ouderen, die nauwelijks Nederlands spreken, laat staan schrijven.

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 15 nov 2013 19:33

elefantino schreef:Vergeet niet dat Friesland een zeer diverse provincie is. Ik kom oorspronkelijk uit Joure en toen ik op de basisschool zat (20 jaar geleden ongeveer) was de verdeling Friestalig-Nederlandstalig ongeveer 50-50. Mijn ervaring is dat vrijwel iedereen daar prima Nederlands spreekt. In het noorden van de provincie ligt dat anders, ook omdat daar veel minder 'import' woont.

Overigens is de situatie op het Groningse platteland in dat opzicht vergelijkbaar. Ook daar zijn mensen, voornamelijk ouderen, die nauwelijks Nederlands spreken, laat staan schrijven.
Inderdaad. En in het begin werd het ook aangehaald dat het voor alle regio's geldt waar dialect of een andere taal gesproken wordt. Ik kan alleen het Fries als voorbeeld aanhalen aangezien ik hier zelf vandaan kom.

codex
Forum-lid

codex 15 nov 2013 21:47

JPAR Ik had niet verwacht dat nu nog zoveel Fries wordt gesproken door de kinderen op de lagere school.(zoals jij schrijft).
Vroeger was het juist dat de kinderen (vooral in de dorpen/platteland)niet eens goed Nederlands konden en de eerste jaren op de lagere school les in het fries kregen.

Het is ook wel gebleken dat gemiddeld de kinderen hier een taalachterstand hebben in het nederlands rond hun 12de.

Jij schrijft dat het nog gebeurd.Dat vind ik persoonlijk jammer en dat wist ik niet eens als stadsfries.

Het allerbelangrijkste is dat alle kinderen heel goed nederlands leren en zich dan ook goed in het nederlands kunnen uitdrukken.
Daarnaast kan je ze het fries leren.En ze moeten wat mij betreft nooit les geven in het fries.Buiten de lesuren over het fries dan.
Ik heb mijn moeder en haar vader/mijn opa(pake) nooit echt goed Nederlands horen praten.Konden ze gewoon niet echt goed.Zoals jij ook soms ervaart met oudere mensen.
En dan kan je natuurlijk ook nooit goed in het nederlands leren schrijven.

En hou maar op over die idioterie met die friese namen.Ze zijn hier helemaal "van de pot gerukt" .
Ik woon in Sneek.Nu willen ze de naam van het Snekermeer veranderen in Snitsermar. :|
Ja het is gewoon een gemeentelijk beleid die friestalige namen.
De helft doet het en de andere helft van de gemeentes houdt de Nederlandse naam.

Ik kwam verleden jaar iemand tegen en die wou naar Veenwouden.Niet te vinden.Ze hebben die naam nu definitief veranderd in Feanwouden.Dus je moet niet onder de V zoeken maar onder de F.!

Die Friese straatnamen zijn weer een andere reden.Maar ik kan me voorstellen dat die soms ook zeer moeilijk uitspreekbaar kunnen zijn.
Je zal maar wonen in de Earrebarrestrjitte 27 in Mȗneinn. :shock: als Nederlands opgegroeid iemand, zonder kennis van het fries als taal.
Of te wel De Ooievaarstraat 27 in Molenend.

Gelukkig hebben we de postcode's nog! en navigatie.!

Ik viste vroeger als kind hier in de Geeuw(heet nu Geau).Als je het zo ziet staan,kan je het niet uitspreken, maar je zegt gewoon Geeuw!
Ik woon trouwens aan de Leeuwarderkade en niet aan de Ljouwerterkade.!

en wat elefantino schrijft, is helemaal terecht.

simen
Forum-lid

simen 15 nov 2013 22:08

Prachtig toch die misverstanden.

Zo stond ik op vakantie eens te pinnen in een Fries plaatsje .
Na ontvangst geld deed ik enkele stappen opzij voor de volgende klant,een inwoner die netjes zijn beurt afwachtte,en borg mijn geld op.
Blijkbaar was hem dat niet duidelijk genoeg.
Ei je 't gat? vroeg hij.
Dat zette mij,zeeuw zijnde, op het verkeerde been.
Het was tenslotte nog vroeg in de morgen en ik was nog helemaal niet moe en versleten.
Als dan na geruime tijd het kwartje valt kan ik wel genieten van zo'n spraakverwarring.
Zij is ook tegen

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 15 nov 2013 22:11

Haha. Wij wonen in Techum, een nieuwbouwwijk van Leeuwarden achter Goutum, en alle straatnamen zijn in het Fries en hebben iets te maken met de boerderij. Wij wonen op It Tek. Dat is voor een niet Fries prima uit te spreken, maar we hebben hier ook Uleboerd, Buorkerij, Molkekelder enz. Leg dat allemaal maar eens uit.

Wat het onderwijs betreft. Ik liep stage in Dronrijp en daar werd door enkele docenten gewoon Fries tegen de kinderen gesproken. Is toch niet echt een klein dorpje. Je hebt het over Munein, daar spreken ze onderling bijna alleen maar Fries (ze kunnen wel goed Nederlands hoor), ga je nog verder de Walden in komt het Fries meer en meer op de voorgrond en ook in het onderwijs. Op zich is er niks mis mee, maar zorg dat de basis van het Nederlands goed is.

Maar ik vind dat dit voor heel Nederland moet gelden. Als je een grote stad als Amsterdam of Utrecht of Rotterdam neemt, daar spreekt de jeugd ook niet meer goed Nederlands.

codex
Forum-lid

codex 15 nov 2013 23:00

Het is toch wonderbaarlijk hoe veel accenten we hier hebben in ons kleine kikkerlandje.

En we moeten zeker aandacht geven aan het feit dat de kinderen goed nederlands leren spreken.Maar de hedendaagse sociale media-tijd ,geeft juist aan , dat ze steeds minder leren communiceren en dat hun taalgebruik erg achteruit gaat, door de manier van sms' en/whats- appen en weet ik verder wat meer ze doen op hun telefoons.

Ik woon vlakbij de eerste Steve Jobs school van Nederland.Doen ze alles op hun ipad :shock:
Futuristisch onderwijs.!

Ze vroegen mij vroeger geregeld op het werk, tijdens de pauze's, om wat te vertellen(een anekdote ofzo ), maar de laatste jaren zeiden ze tegen me :hou liever je kop! als je wat zei tijdens de pauze. Zitten ze te sms'en of zo.Willen ze helemaal niet praten.!

hoezo generatie kloof.Wij zijn de laatste der Mohikanen die nog zulke betogen kunnen typen. :D

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 15 nov 2013 23:03

codex schreef:Het is toch wonderbaarlijk hoe veel accenten we hier hebben in ons kleine kikkerlandje.

En we moeten zeker aandacht geven aan het feit dat de kinderen goed nederlands leren spreken.Maar de hedendaagse sociale media-tijd ,geeft juist aan , dat ze steeds minder leren communiceren en dat hun taalgebruik erg achteruit gaat, door de manier van sms' en/whats- appen en weet ik verder wat meer ze doen op hun telefoons.

Ik woon vlakbij de eerste Steve Jobs school van Nederland.Doen ze alles op hun ipad :shock:
Futuristisch onderwijs.!

Ze vroegen mij vroeger geregeld op het werk, tijdens de pauze's, om wat te vertellen(een anekdote ofzo ), maar de laatste jaren zeiden ze tegen me :hou liever je kop! als je wat zei tijdens de pauze. Zitten ze te sms'en of zo.Willen ze helemaal niet praten.!

hoezo generatie kloof.Wij zijn de laatste der Mohikanen die nog zulke betogen kunnen typen. :D
Zo oud ben ik nog niet hoor :D

codex
Forum-lid

codex 16 nov 2013 00:05

JPAR zei
">Zo oud ben ik nog niet hoor" :D

was ook wat ironisch bedoelt, die opmerking.
Ik heb wel in de gaten dat je een stuk jonger bent ;)

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 16 nov 2013 06:59

Haha, gelukkig! ;) Ik was al bang dat dat grijs dat door begint te breken me de das om doet :lol:

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 16 nov 2013 15:53

codex schreef:Als er nu een bevolkingsgroep die zich qua taalgebruik aanpast is het juist hier in Friesland. Er zijn 650.000 Friezen en natuurlijk kan je iemand treffen die alleen fries praat.(spreekt).
Maar ik heb in mijn bijna 53 jaar zelden iemand ontmoet en gezien, die dat deed.
Slaat dus nergens op zulke domme veroordelen.
http://nos.nl/artikel/429607-meldkamer- ... staan.html
De 112-alarmcentrale in Friesland moet zo snel mogelijk telefoontjes in het Fries kunnen aannemen. Dat schrijft de provincie in een brief aan de Veiligheidsregio Fryslân.

Aanleiding is de brand in Bozum van afgelopen donderdag. Een bewoner die 112 belde, werd niet begrepen door de agent die de telefoon opnam, zegt een woordvoerder van de provincie.

Volgens Friesland is dat tegen de gemaakte afspraken. De provincie vindt dat er een taalprotocol moet komen. "Het Fries is de tweede rijkstaal, in geval van nood zou iedere Fries zich in zijn taal moeten kunnen uiten", aldus de woordvoerder.
http://www.omropfryslan.nl/category/tre ... /meldkamer
Friezen worden gediscrimineerd door de meldkamer van 112. Dat zegt de FNP naar aanleiding van de brand in Boazum. De melder van die brand sprak Fries en dat werd door de medewerkers van de meldkamer niet verstaan. De melder werd gevraagd Nederlands te praten. Dat is discriminatie, zegt Annigje Toering van de FNP-statenfractie.

Officiëel hebben melders het recht om Fries te praten en volgens Toering is het ook belangrijk dat ze dat kunnen. Want als er wat ernstigs aan de hand is, vallen mensen terug op hun moedertaal.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie