JPAR Ik had niet verwacht dat nu nog zoveel Fries wordt gesproken door de kinderen op de lagere school.(zoals jij schrijft).
Vroeger was het juist dat de kinderen (vooral in de dorpen/platteland)niet eens goed Nederlands konden en de eerste jaren op de lagere school les in het fries kregen.
Het is ook wel gebleken dat gemiddeld de kinderen hier een taalachterstand hebben in het nederlands rond hun 12de.
Jij schrijft dat het nog gebeurd.Dat vind ik persoonlijk jammer en dat wist ik niet eens als stadsfries.
Het allerbelangrijkste is dat alle kinderen heel goed nederlands leren en zich dan ook goed in het nederlands kunnen uitdrukken.
Daarnaast kan je ze het fries leren.En ze moeten wat mij betreft nooit les geven in het fries.Buiten de lesuren over het fries dan.
Ik heb mijn moeder en haar vader/mijn opa(pake) nooit echt goed Nederlands horen praten.Konden ze gewoon niet echt goed.Zoals jij ook soms ervaart met oudere mensen.
En dan kan je natuurlijk ook nooit goed in het nederlands leren schrijven.
En hou maar op over die idioterie met die friese namen.Ze zijn hier helemaal "van de pot gerukt" .
Ik woon in Sneek.Nu willen ze de naam van het Snekermeer veranderen in Snitsermar.
Ja het is gewoon een gemeentelijk beleid die friestalige namen.
De helft doet het en de andere helft van de gemeentes houdt de Nederlandse naam.
Ik kwam verleden jaar iemand tegen en die wou naar Veenwouden.Niet te vinden.Ze hebben die naam nu definitief veranderd in Feanwouden.Dus je moet niet onder de V zoeken maar onder de F.!
Die Friese straatnamen zijn weer een andere reden.Maar ik kan me voorstellen dat die soms ook zeer moeilijk uitspreekbaar kunnen zijn.
Je zal maar wonen in de Earrebarrestrjitte 27 in Mȗneinn.

als Nederlands opgegroeid iemand, zonder kennis van het fries als taal.
Of te wel De Ooievaarstraat 27 in Molenend.
Gelukkig hebben we de postcode's nog! en navigatie.!
Ik viste vroeger als kind hier in de Geeuw(heet nu Geau).Als je het zo ziet staan,kan je het niet uitspreken, maar je zegt gewoon Geeuw!
Ik woon trouwens aan de Leeuwarderkade en niet aan de Ljouwerterkade.!
en wat elefantino schrijft, is helemaal terecht.