Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
JoostG
- Forum-lid
JoostG
20 feb 2014 12:15
bmiller schreef:amclassic-fan schreef:Ja dat remt aanzienlijk beter.
Is er dan een andere verklaring (naast minder gewicht) dat veel vaker de Carbon Clinchers zonder de alu velgrand gekocht worden?
Ben benieuwd of er forumleden zijn die ervaring hebben met Carbon Clinchers met alu velgrand.
En vergeet niet dat alu verlijmd moet worden met het carbon en dat altijd een zwak punt blijft.
Overigens zullen de meeste forumleden hun full carbon clinchers uit China combineren met een lage alu set. In dat geval heb je the best of both worlds.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
vincent75
- Forum-lid
vincent75
20 feb 2014 18:20
Ik ben er nog niet uit welke hoge carbon wielen ik ga aanschaffen.
Heeft iemand hier ervaring met zowel de FAR Sports clinchers uit China en b.v. de europese carbon wielen als Reynolds Assaults, FFWD full carbon, of een handgespaakte set.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of er echt een groot verschil zit in de kwaliteit van de wielen en dan met name het bouwen. Ik heb wel het gevoel dat de Far Sport wielen een van de betere wielen zijn welke in china worden aangeboden.
Ook heb ik ooit ergens een stuk gelezen van een Nederlandse wielbouwer dat hij een chinees setje heeft gecontroleerd en volledig afbrandde op de bouw kwaliteit.
Het prijsverschil tussen bovengenoemde wielen vindt ik best fors en wil daarom best een beetje concessie doen op de kwaliteit maar het moet wel degelijk en goed zijn.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
fietsnewbie
- Forum-lid
fietsnewbie
24 feb 2014 17:40
BikeWheels schreef:Even terug komend op de vraagstelling in dit topic kan ik daar wel wat over zeggen.
Ik denk zeker dat de afzonderlijke delen van de Chinese wielen niet slecht zijn. Wel is het vaak zo dat in een relatieve "goedkope" China made wielset relatief goed kope onderdelen als bijvoorbeeld naven en spaken zitten.
Zoals iedereen wel weet komen de meeste carbon ringen uit het Verre Oosten en daar zitten ook hele goede tussen. Probleem is dat er bij deze carbon ringen vaak geen specs zoals maximale spaakspanning worden afgegeven. De sets die ik op mijn spaakbank heb gehad hadden weinig tot geen spaakspanning en dan nog te bedenken dat er aero spaken in zaten.
Probleem wat je dan hebt als wielbouwer is tot welke spaakspanning ga je met zo'n set en wat is veilig m.a.w. wat blijft binnen de marges. Zijn er ringetjes gebruikt om de krachten van daar waar de nippel komen te verdelen over de velg etc.
Al met al vond ik de bouwwijze niet goed. Spaken waren van Chinese makelaardij en dat is toch wel wat anders dan een DT of Sapim spaak die ik gewoon ben.
Inzake full carbon clinchers zou ik zeker oppassen met de aanschaf, de hitte afgifte naar je binnenband kan dermate hoog zijn dat je binnenband kan klappen. Hier in NL niet zo'n issue maar ga je al eens naar het buitenland

Bovendien hoor je nogal eens issue's over de remranden!
Ik test op dit moment een full carbon clincher met daarin een alu rand verlijmt. Deze zie je dus niet wat de velg een fraaiere looks geeft. Echter hierdoor is de velg niet meer heel licht met 590 gram. Echter houd deze zich tot noch toe zeer goed en zou de hitte afgifte naar je binnenband een stuk minder zijn.
Conclusie, informeer goed alvorens je tot een dergelijke set overgaat, kijk goed naar de bouwwijze van het wiel en calculeer in dat je de wielset hier toch even moet laten nakijken!
Conclusie; Ringen halen uit China en deze hier laten spaken?
-
DvanW
- Forum-lid
DvanW
24 feb 2014 20:11
Dat heb ik gedaan en is zeer goed bevallen, prijs bijft scherp en je weet zeker dat je een goed gespaakt wiel hebt.
-
vincent75
- Forum-lid
vincent75
24 feb 2014 20:37
DvanW schreef:Dat heb ik gedaan en is zeer goed bevallen, prijs bijft scherp en je weet zeker dat je een goed gespaakt wiel hebt.
Zou je wat meer informatie willen geven wat je precies gedaan hebt.
Welke delen heb je gekocht en hoe/wie heeft ze gebouwd?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
fietsnewbie
- Forum-lid
fietsnewbie
25 feb 2014 11:36
Ja, ik ben ook wel benieuwd, eerlijk gezegd.
-
zlyrinx
- Forum-lid
zlyrinx
27 feb 2014 17:43
bmiller schreef:amclassic-fan schreef:Ja dat remt aanzienlijk beter.
Is er dan een andere verklaring (naast minder gewicht) dat veel vaker de Carbon Clinchers zonder de alu velgrand gekocht worden?
Ben benieuwd of er forumleden zijn die ervaring hebben met Carbon Clinchers met alu velgrand.
Ik rij sinds vorig najaar op Farsports 50mm met alu velgrand. Juist omdat ik toch ook veel in de bergen rij en ik geen risico wilde lopen met oververhitte velgen. Remmen werkt perfect, met de carbon versie heb ik dus geen ervaring. Ze rijden heerlijk, kan niet anders zeggen.
-
tom de groot
- Forum-lid
tom de groot
28 feb 2014 00:30
Ook velgen gekocht hier laten spaken met aerospaken en pro 3 naven werkt perfect (+-3700km nu).
-
fietsnewbie
- Forum-lid
fietsnewbie
28 feb 2014 08:41
Wat heeft je het spaken gekost?
-
JoostG
- Forum-lid
JoostG
28 feb 2014 14:29
vincent75 schreef:Ik ben er nog niet uit welke hoge carbon wielen ik ga aanschaffen.
Heeft iemand hier ervaring met zowel de FAR Sports clinchers uit China en b.v. de europese carbon wielen als Reynolds Assaults, FFWD full carbon, of een handgespaakte set.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is of er echt een groot verschil zit in de kwaliteit van de wielen en dan met name het bouwen. Ik heb wel het gevoel dat de Far Sport wielen een van de betere wielen zijn welke in china worden aangeboden.
Ook heb ik ooit ergens een stuk gelezen van een Nederlandse wielbouwer dat hij een chinees setje heeft gecontroleerd en volledig afbrandde op de bouw kwaliteit.
Het prijsverschil tussen bovengenoemde wielen vindt ik best fors en wil daarom best een beetje concessie doen op de kwaliteit maar het moet wel degelijk en goed zijn.
Ik kan de Farsports niet vergelijken met Europese carbon wielen. Ik heb echter naast mijn Farsports Campagnolo Zonda's en Campagnolo Eurussen. Vergelijken is een beetje appels met peren (andere materialen, hoogtes, etc), maar ik zou me niet druk maken over de bouwkwaliteit en rijkwaliteit van de Farsports. Voor ongeveer 500 euro krijg je een wielset dat lekker rijdt en een gigantische upgrade is voor de looks van je fiets.
En tja, een wielbouwer die wielen uit China afbrandt

insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
28 feb 2014 17:11
fietsnewbie schreef:Wat heeft je het spaken gekost?
Als je al iemand vindt die ze wil spaken dan kan de prijs redelijk verschillen.
- Koop je alle andere materialen (naven, spaken, nippels, lint, bandjes) bij diegene die je wielen zal vlechten?
- Laat je ze vlechten bij een hobbyist of een gevestigde zaak?
Als je al iemand kan vinden lijkt 25 Euro per wiel mij het absolute minimum dat je moet voorzien.
Succes
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
fietsnewbie
- Forum-lid
fietsnewbie
28 feb 2014 18:39
Ik ben inderdaad van plan de ringen uit China te halen en de wielbouwer de naven, spaken, nippels en linten te laten regelen.
Ik vraag me alleen af of er naast Wheeltec (1 uur, 37 minuten) of Zoran (1 uur, 42 minuten) niet een goede wielbouwer in de buurt van Kampen te vinden is?