Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote auto-topic

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2025 07:20

CampaYolo schreef: 03 sep 2025 21:06 Doe jezelf een plezier, koop een Alfa.
Mod, gooi er maar een slotje op ;)
Een Opel met Alfa logo? Nee dank je :mrgreen:

Het Alfa design komt op die SUV's ook wel heel slecht uit de verf.
Campagnolo Ultra Dork

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 04 sep 2025 07:47

daniel1975 schreef: 03 sep 2025 20:00 Dat er meerdere fabrikanten zijn die willen luisteren naar de klantwens en goede hybrides willen maken.
Herinneren we ons de Outlander PHEV nog? En nu is hybride ineens de "klantwens"...

Blijkbaar kan het verkeren. Ik geloof dus niet zo in de rationele wens van de klant.

EV is voor de meeste klanten prima geschikt. Ook erg fijn om iets nuttigs met een deel van de stroom uit je zonnepanelen te doen.

Morgen naar middeleeuws Ter Apel. Dan vind ik het wel jammer dat ik niet zomaar de aanhanger erachter hang (gesloten aanhanger van 120x120x240) om dat stuk te rijden, vooral omdat je lang niet bij alle snelladers met een bakje terecht kan. Dan maar wat selectiever in wat er mee gaat en een beetje Tetris spelen, ook geen ramp.
Nadelen zijn er dus weldegelijk, maar die zijn er vooral voor de aanhanger-rijders over grote afstand.
Campagnolo Ultra Dork

kxlight
Forum-lid HC

kxlight 04 sep 2025 08:47

Ernie C. schreef: 04 sep 2025 07:47
daniel1975 schreef: 03 sep 2025 20:00 Dat er meerdere fabrikanten zijn die willen luisteren naar de klantwens en goede hybrides willen maken.
Blijkbaar kan het verkeren. Ik geloof dus niet zo in de rationele wens van de klant.
De ratio is toch vaak de portemonnaie.

marsman
Forum-lid

marsman 04 sep 2025 12:01

Dubbeldekker schreef: 03 sep 2025 19:59
marsman schreef: 03 sep 2025 15:56
rene schreef: 03 sep 2025 15:30 Vliegen zou zo milieuvriendelijk zijn geworden :? .. toch alles voor de centjes en investeerders / aandeelhouders ;

Shell stopt definitief met bouw biobrandstoffenfabriek in Rotterdam: zou grootste van Europa worden.
Los van het feit dat Shell een boevenbedrijf is, zie je gewoon dat de EV- en biobrandstofbubbel behoorlijk tanende is. Kijk maar eens hoeveel berichten er zijn van automerken af willen van hun EV visie
Die mag je misschien even iets meer duiden dan alleen het statement dat “Shell een boevenbedrijf “ is.
En dat automerken “af willen van hun EV visie” vereist ook wat meer uitleg.
Ben wel benieuwd wat je bedoelt
Sorry, dat was allemaal een tikkie kort door de bocht.

Mijn pa en buurman hebben beide bij de Shell in Rdam gewerkt. Kreeg altijd wel wat mee mbt de interne verhoudingen. Hun management en de oude garde hadden een enorme aversie tegen vergroening. Ik begreep als voorbeeld dat EV laadpunten op het terrein heel lang zijn tegengehouden :-). Ze kokketeren nog altijd met die zero emissie doelstelling in 2050, maar ondertussen worden groene initiatieven gestopt omdat het niet rendabel is en investeringen in oude energiebronnen worden verhoogd. Zie die biobrandstoffabrief hierboven. Snap ik vanuit bedrijfseconomisch oogpunt, maar met boeven bedoel ik dat ze groen lullen, maar zwart vullen :-).

En vwb de 'visie' op EV van EU automerken; Bijna allemaal zijn ze veel te laat gestart met de echte adoptie van EV's. En er wordt verlies gedraaid met EV's wat gecompenseerd moet worden met het brandstof and Hybride aanbod. Ik lees wel veel berichten dat Europese automerken met angst en beven kijken naar 2035 (exit brandstofmotoren). Daar doelde ik op met 'visie'. Er zijn inmiddels 10-duizenden ontslagen in de Europese autoindustrie. Dat is gewoon mega. En ze worden ook links en rechts voorbij gevolgen door de EV-makers uit Azie, al dan niet met de subsidies van die overheden.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 04 sep 2025 13:20

Europa heeft ook een heel ander autocultuur dan Azie. De Aziaten hebben zich decennia lang gespiegeld aan de duitse premium merken. Toyota/Lexus was de eerste die daar serieus mee kon meten. Azie gaat verl pragmatischer om met mobiliteit. Die kijken veel minder naar premium en looks, maar meer naar form-follows-function. Zie de lelijke gebakjes in Japan op straat als ultiem voorbeeld. Of ooit de Misubishi Charisma, die alles had behalve…..
Dus voor hun was het ook veel makkelijker om de nieuwe technieken te omarmen, er was een veel minder grote cultuuromslag nodig.

@ernie: gaan jullie de grens met Duitsland helpen bewaken daar? :mrgreen:
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Dubbeldekker
Forum-lid

Dubbeldekker 04 sep 2025 13:35

Bedankt voor de uitleg Marsman
Adversity is the Catalyst of Change

bartdr
Forum-lid

bartdr 04 sep 2025 16:02

Is er eigenlijk veel verschil tussen camionette (bestelwagens?) van verschillende merken? Zijn er redenen om bijvoorbeeld toch maar die mercedes vito te kopen ipv een goedkoper merk?
Merken of motoren waar je beter van wegblijft?

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 04 sep 2025 17:02

Mwa er wordt veel gedeeeld in die business, misschien nog wel meer als met auto's
De Vito stond juist niet zo best bekend, maargoed dat is alweer van 10 jaar terug, of dat nu nog zo is, waren vooral de kleinere motoren.

Auto,s worden door 90% met de portemonee gekocht. Dus dat de chinezen nu goedkope auto's maken die redelijk zijn, geeft velen de doorslag.
Wat wel een ding is dat het rijgedrag op de grens bij veel chinezen niet heel best is. ABS en remmen die er mee stoppen na 3 noodstops. De andere kant in 30 jaar auto rijden heb ik nog nooit 1 noodstop van 150 naar 0 moeten maken laat staan 3 in korte tijd, maar het geeft ook wel iets aan natuurlijk.
Veiligheid intresseert mensen ook weinig.

Een hybrid is eigenlijk het slechste van twee werelden combineren. In de praktijd werkt het voor veel mensen goed tussen de oren. Voor mij persoonlijk ook had best een dikke hybrid gewilt, maar (miljeu)technisch gezien is het natuurlijk een hele rare keuze.

Ter illustratie een V60 met B4 benzine motor met 200pk verbruikt op een rit randstad naar spa en weer terug, bijna 600km 5.8l/100km mijn maat heeft op die zelfde rit met een T6 met volle 18kw accu over de heenreis ook 5.8l/100km gebruikt op de terugweg heeft hij 7.2l/100km gebruikt. Zelfde velgmaat, zelfde banden, zelfde auto. Hij heeft dus en 18KW opgereden en een aantal liters brandstof extra + hij betaald meer MRB. Waarom heeft ie hem dan, nou omdat de nieuwprijs gelijk is en hij 150pk meer heeft. Financieel kan het intressant zijn, maar dat komt vooral door de belastingen.

leon1
Forum-lid

leon1 05 sep 2025 10:08

Daar lijkt iets niet goed te gaan dan. Als het benzineverbruik gelijk of zelfs hoger is en daarnaast ook nog de accu wordt leeggetrokken.

Ik denk ik zal Spritmonitor er eens op naslaan voor mijn auto:

Randvoorwaarden waarop ik heb gezocht: minimaal 20.000km en dan het gemiddelde verbruik.

Hybride variant (totaal 90 registraties): 4.45l/100km (electrisch verbruik niet getoond)
Benzinevariant (totaal 96 registraties): 7,44l/100km

Als ik mijn electrisch verbruik en de hogere MRB meetel dan kom ik qua kosten om en nabij gelijk (zo niet iets hoger..) uit met de benzinevariant. En aangezien er behoorlijk complexe techniek aan boord is met kans op flinke kosten als er iets mis gaat dan kun je inderdaad zeggen dat een hybride een slechte combinatie is ja. Daar staat wel tegenover dat ik in de file of in de stad geruis- en trillingsloos vooruit zoef en dat de combinatie van benzine en electro meer vermogen heeft (dat is bij tijd en wijle wel eens leuk natuurlijk) en in mijn geval er ook nog sprake is vierwielaandrijving als dat nodig is.
Ride bikes, not tanks!

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 05 sep 2025 15:58

Opzich gaat het wel goed, de hybrids wegen gewoon rond de 250 kilo meer, als de accu dan leeg is dan is vooral je stadsverbruik heel hoog.

Als je een hybrid hebt is het financieel vooral gunstig als je voor de deur kunt laden en al je kleine stukken op stroom kan doen. Maar dan nu zul je echt behoorlijk wat kilometers op stroom moeten rijden om het er financieel uit te halen. Plus dat je als je alleen op stroom rijd weinig vermogen hebt en bij veel auto,s ook als je alleen op benzine rijd.

Hybrids zijn vaak hele fijne aandrijflijnen maar economisch of miljeu technisch is het vaak niet rendabel.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 05 sep 2025 16:25

Ben ik met je eens,
Ik heb 10kw onderin de kofferbak liggen,daar kunnen we 24km volledig elektrisch vlot mee rijden, meestal is dat voldoende voor m’n vrouw naar dr paard te gaan of boodschappen te doen of naar m’n sportclub, in ons geval waarschijnlijk 80% van de ritjes.
Thuis laden kost € 2,40 per 10kw (mooier zou zijn met eigen zonnepanelen) dat ik beduidend goedkoper dan brandstof.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 05 sep 2025 19:16

wasbeer2006 schreef: 04 sep 2025 17:02
Een hybrid is eigenlijk het slechste van twee werelden combineren. In de praktijd werkt het voor veel mensen goed tussen de oren. Voor mij persoonlijk ook had best een dikke hybrid gewilt, maar (miljeu)technisch gezien is het natuurlijk een hele rare keuze.
Het rijdt best goed, maar als ik de keuze had gehad lag er gewoon een 180pk diesel in mijn volgende auto hoor. Ben heel benieuwd of dat nu echt bottom line zoveel slechter is.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

Plaats reactie