Ik heb Alpe d'Huez als 19-jarige in '94 "beklommen" op een 39-25. Conditie was la-la, en ik was pas een paar maanden wat vaker aan het fietsen. De kans kwam echter voorbij om samen met mn zwager en 2 vrienden van hem naar Alpe d'Huez te gaan, waar hij en een vriend La Marmotte gingen doen, en de andere vriend en ik als "support" auto (toen ging dat nog) onderweg bidons en eten zouden regelen.
Halverwege tussen de 1e en 2e bocht waren de benen toen wel al klaar. Denk niet dat ik heel erg veel boven de 60rpm uitkwam

Uiteindelijk na 2:10u de top wel gehaald, maar vooral tot aan bocht 16 was het afzien. Dat was ook wel zo'n beetje de laatste keer dat ik op de wielrenfiets zat tot ong 2 jaar geleden
Afgelopen jaar terug geweest nadat ik een boel was afgevallen. Tussen '94 en nu was het gewicht nogal uit de hand gelopen, en Alpe d'Huez opnieuw fietsen, en ook nog sneller was een van de doelen die ik mezelf gesteld had. Dat is ruimschoots gelukt. Afgelopen jaar deed ik de klim in 73 minuten, bijna een uur sneller dan in 94 toen ik nog jong was. Weeg nog steeds 93kg, dus ben alles behalve licht, en ben tegenwoordig dus ook erg blij met de lichte versnellingen 50-34 en 11-34 waren echt wel nodig op de Alpe voor mij

Met m'n oude 39-25 had ik het echt niet gered