Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Welk smeermiddel gebruik jij ?

Welk smeermiddel gebruik jij?

Boeshield T9
122
13%
Squirt Lube
348
38%
Progold Prolink chain lube
13
1%
Morgan blue olie
76
8%
Brunox Lube
1
0%
Shimano Fles Smeermiddel
57
6%
Cyclon Course 
69
8%
Pedros Ice Wax
20
2%
Neoval-bikeoil
17
2%
Andere
194
21%

Totaal aantal stemmen: 917

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 25 jun 2016 18:23

Keezx schreef:
loos schreef: De shit moet weg, niet de smering.
Jij spoelt het kind met het badwater weg.
De ruimte tussen de lagertjes s zo klein dat daar alleen smering tussen kan komen.
Ergo, je doet meer kwaad dan goed.
Lees dat nog eens door en trek de haren uit ut hoofd.
volgens geeft loos hier een reden waarom hij vindt dat je beter geen wasbenzine kunt gebruiken, graag jouw tegenargument, maar op deze manier reageren is een beetje kinderachtig, vind je zelf nu ook niet?

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 25 jun 2016 18:24

Keezx schreef:
Ik ben bang dat je een probleem hebt, vooral met jezelf.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 25 jun 2016 18:28

Technisch onbenul? De zoveelste veronderstelling die nergens op gebaseerd is.... Er is één belangrijk verschil tussen jou en mij. Ik ben niet bang om mijn ongelijk toe te geven (vandaar de signature die ik tijden heb gebruikt). Hier heb ik jou nog nooit op kunnen betrappen.

Ik trek mij nu terug van deze discussie, dat lijkt me voor alle partijen beter.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 jun 2016 18:38

monsieurpinot schreef:
Keezx schreef:
loos schreef: De shit moet weg, niet de smering.
Jij spoelt het kind met het badwater weg.
De ruimte tussen de lagertjes s zo klein dat daar alleen smering tussen kan komen.
Ergo, je doet meer kwaad dan goed.
volgens geeft loos hier een reden waarom hij vindt dat je beter geen wasbenzine kunt gebruiken, graag jouw tegenargument, maar op deze manier reageren is een beetje kinderachtig, vind je zelf nu ook niet?
Ik heb mijn argumenten meerdere keren hier glashelder neergelegd.....
Er zijn lui die bekeken hebben wat er na pakweg 3000 km zonder totale reiniging aan spul op de draaipunten zit en dat is te vergelijken met slijppasta waarmee b.v. kleppen op klepzetels worden ingeslepen.
Heel erg is dat niet want het enige gevolg is dat de ketting korter meegaat dan bij beter onderhoud.
Mijn idee is dan al heel lang, als je toch de ketting eraf haalt en in een bak mikt , gebruik iets dat deze slijppasta ook oplost, het is niet meer werk en beter onderhoud.
Verder mag van mij een moddereter een opmerking plaatsen bij de laatste opmerking van Loos.
Zijn de argumenten op , speelt men op de man , klassiek....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 25 jun 2016 18:49

Wat ben je ook een vermoeiende aanwinst voor dit forum Keezx. Weer een topic wat de kliko in kan.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 jun 2016 18:55

Het ging hier toch om iets wat eigenlijk belangrijker is dan het spul zelf waarmee je de ketting smeert....dat kan met zo ongeveer alles wat olie, vet of was bevat en veel maakt het niet uit.
Je kan eindeloos herhalen wat jij op de ketting smeert en niemand wordt daar wijzer van.
Of je kan er eens wat dieper op ingaan, interesseert het je niet, ik kan ermee leven.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 25 jun 2016 19:06

Keezx schreef:Het ging hier toch om iets wat eigenlijk belangrijker is dan het spul zelf waarmee je de ketting smeert....dat kan met zo ongeveer alles wat olie, vet of was bevat en veel maakt het niet uit.
Je kan eindeloos herhalen wat jij op de ketting smeert en niemand wordt daar wijzer van.
Of je kan er eens wat dieper op ingaan, interesseert het je niet, ik kan ermee leven.
Of je kan een apart topic aanmaken voor het schoonmaken van een ketting en om daar je betoog te doen en lekker verder te 'discussiëren'.

Begrijp me niet verkeerd hoor Kees, mogelijk heb je een punt, maar de manier waarop je het duidelijk probeert te maken door het te pretenderen als een feit is hoogst irritant. Het is niet de eerste keer dat ik het noem, maar een gezonde discussie met jou aangaan is gewoon niet leuk. Volgens mij heb je best wel kennis en ervaring, maar de kracht zit hem in hoe je het over brengt.

Erik
Forum-lid

Erik 25 jun 2016 19:10

http://www.sheldonbrown.com/chains.html
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm

Zie hier twee heldere beschrijvingen van, naar mijn bescheiden mening, autoriteiten op fietsonderhoudgebied. Wat Keezx doet vind ik dus ook absoluut geen verkeerde benadering, alleen zou ik in dat geval de ketting ook uitkoken in kettingvet.

Maar zoals Sheldon zegt "Experts disagree on this subject, sometimes bitterly. This is sometimes considered a "religious" matter in the bicycle community, and much vituperative invective has been uttered in this regard between different schismatic cults." ;)
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 25 jun 2016 19:15

Erik schreef:Maar zoals Sheldon zegt "Experts disagree on this subject, sometimes bitterly. This is sometimes considered a "religious" matter in the bicycle community, and much vituperative invective has been uttered in this regard between different schismatic cults." ;)
Vooral wat daar onder staat ;).

"This article is based on my personal and professional experience and my own theories. If you disagree with them, I won't call you a fool or a villain, you may be right. I hope you will extend me the same courtesy."

Erik
Forum-lid

Erik 25 jun 2016 19:27

Waarbij je dus precies ziet waar het in dit topic weer eens mis loopt. Overigens neem ik zelf de ervaring van Sheldon nogal serieus, want ik heb nog niet meegemaakt dat hij er naast zat.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 25 jun 2016 19:28

@Keezx, wat voor smeermiddel gebruik je en hoe lang gaat bij jou een ketting mee?
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 25 jun 2016 21:54

Tja Keezx, naar mijn beste weten heb je gelijk (dat wist je natuurlijk al) maar de manier van schrijven maakt dat op je persoon gereageerd wordt. Kan je vast wel hebben.

Heel simpel opgeschreven:
Het schone smeermiddel op je ketting trekt stof en zand aan. Dat vermengt zich tot een smeuïg papje dat doordringt waar het ook maar in kan, ook op de draaipunten van de ketting. Dat prutje is feitelijk gewoon een schuurmiddel geworden dat je ketting laat slijten. Mits je maar genoeg ronddraait komt hierdoor steeds meer ruimte op de draai- en scharnierpunten van de ketting waardoor er nog makkelijker prut in komt en de ketting (sneller) slijt. De rommel die je met een doek afveegt zit niet op draaipunten. De prut op de slechte plekken blijft dan zitten. Wanneer je alle smeermiddel verwijdert met een oplosmiddel en je ketting daarna smeert heb je de minste slijtage.
Met een oplosmiddel tast je ook de smeerlaag op de goede plekken aan, dat klopt, dat is nu eenmaal zo. Daarom moet je ook steeds goed opnieuw smeren. Niet schoonmaken/ontvetten leidt uiteindelijk tot snellere slijtage van je ketting.

Plaats reactie