Prachtig Ivo, daar ga je heel veel plezierige kilometers op beleven. En het vakwerk van Marten is gemaakt voor de 'eeuwigheid' dus je erfgenamen kunnen zich ook al beginnen te verheugen.
Omdat ik nu toch hier zit te posten gelijk maar even het verhaaltje van mijn laatste net gereed gekomen project. Ik had afgelopen winter voor mijn dochter een fixie gebouwd op basis van Gazelle CM frame. Zelf ook een paar testritjes op gemaakt en dat fietste eigenlijk zo leuk dat ik besloot er ook ééntje voor mezelf te bouwen. Ik had nog wat CM frames liggen in diverse maten waaronder 1 met ongeveer mijn maat. Dit AB-frame miste een aanlasnok voor de voorderailleur en het balhoofdplaatje. Daarom besloot ik na het kaalschuren om de diverse nokken en geleiders er allemaal af te slijpen voor een cleane look. Lasgaatjes dichtgemaakt, hier en daar wat bijgeplamuurd en vervolgens gelakt. Oorspronkelijk wilde ik een kleurenschema hanteren als bij de Lotus F1 'John Player Special' uit de '70s, zwart met goud. Maar de naven waren helaas niet meer in goud geanodiseerd leverbaar. Daarom voor een ander kleurenschema gekozen, wat ik als fervent bridger zou noemen 'bridgetafeltkleedjesgroen' met accenten in bladgoud en een kader in parelwit op de onderbuis. Voor de naam van de fiets een mooi retro font gevonden op dafont.com (met als naam het merk van mijn eerste computer uit begin jaren '80

). In datzelfde font een letter T uit een plaatje aluminium gesneden, verguld en als balhoofdplaatje/handtekening geplaatst.
Het frame had een inbouwbreedte van 126mm en Phil Wood levert - misschien wel als enige? - baannaven van zeer hoge kwaliteit voor o.a. deze breedte (zelfs ook 130mm). Ik besloot om ook voor de eerste keer een Phil Wood square taper bottom bracket te gebruiken. Deze heeft de mogelijkheid de trapas over een bereik van zo'n 5 mm traploos in laterale richting te positioneren. Het maakte het realiseren van een tot op de tiende mm perfecte kettinglijn een fluitje van een cent. En wat een bouwkwaliteit zeg!
De naven heb ik opgebouwd met DT Swiss R460 velgen (bouwen prima en wat zijn die toch belachelijk goedkoop), Sapim Race spaken en messing nippels en Vittoria Rubino bandjes die Bike24 in de ramsj had.
Als crankset heb ik gekozen voor wat Paul Components de 'Royal Flush' noemt, met uitgestanste kaartsymbooltjes in de spider. Hij is 48T, gecombineerd met een Phil Wood track cog van 17T achter, een KMC Z1X zilveren ketting en baanpedalen van MKS.
Uiteraard moesten er op deze fiets Shimano Dura Ace remmen, BR-7403 in dit geval die ik hoogglans heb gepolijst. Hetzelfde heb ik gedaan met een matte alu zadel- en stuurpen van Deda die ik nog had liggen. Verder een San Marco Regal zadel en Tange bullhorn stuur met Fizik stuurlint.
Het enige waar ik nog niet tevreden over ben zijn de remhendels. Ik heb tot nog toe geen setje kunnen vinden die mij bevallen en die goed op het dunne stuurtje passen. Om toch veilig te kunnen fietsen voor nu maar even Shimano BL-R550 hendels erop gezet die nog op de plank lagen, maar mooi is anders.
Wat plaatjes:
