Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

zelden op de fiets en nu 32km woon-werk?

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 26 feb 2019 11:30

RVV schreef: 26 feb 2019 11:07 Er zijn er genoeg bij die de rit als gewone fietsrit op Strava zetten. Pakken ze gelijk een paar KOM’s van je af. Ach het is vaak niet eens opzet. Mensen houden hun rit bij op Strava, hele gedoe met KOM’s en segmenten kennen ze (in het begin) niet eens.
Ik was aan het begin van de maand op Cyprus en heb daar een rondreis gemaakt. Ik dacht: "als ik mijn horloge (GPS) 'aan' zet dan kan ik achteraf mooi zien waar we precies gereden hebben". Zo gezegd, zo gedaan. Die ritgegevens kwamen echter wel op Strava terecht. Ineens heb ik enorm grote afstanden gefietst, met heel hoge snelheid en, voor mijn doen, enorm erg veel hoogtemeters :lol:

Nu staat mijn account op privé, dus ik val er niemand mee lastig maar ook mijn eigen statistieken zijn op die manier 'vervuild'. Helaas kun je in Strava niet aangeven dat 'ie de gegevens niet mee moet tellen. Inmiddels heb ik mijn eigen account opgeschoond door die gegevens te verwijderen (na ze als GPX te hebben geexporteerd).
Je zult ze echter de kost moeten geven die dit soort 'ritten' gewoon laten staan :mrgreen:
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 26 feb 2019 12:33

Klopt, of van die mensen die in het vliegtuig een gps device aanzetten en daarna uploaden naar Strava :-)

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 26 feb 2019 12:51

Of in de trein gaan zitten en strava laten meelopen.... Mooie top 2 op dit segment bij Zwolle:
https://www.strava.com/segments/11376323?filter=overall
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

blurg
Forum-lid

blurg 26 feb 2019 12:54

Da's rap ja, 135km/h op de fiets op zo'n leeftijd, en 'kissing a girl in the process'

https://www.strava.com/athletes/15227600
Knipsel.PNG
:-D
Laatst gewijzigd door blurg op 26 feb 2019 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.strava.com/athletes/blurg
Colnago CX-1 Dura-Ace DI2
Scott Spark XTR DI2

bdw
Forum-lid

bdw 26 feb 2019 12:54

Je hebt denk ik evenveel gefietst als ik op een volledig jaar toen ik begon met fietsen 😂

Kluus
Forum-lid

Gebruikersavatar Kluus 26 feb 2019 12:57

Ik check het altijd even, maar tot nu toe niet vaak gehad dat ik een speed pedelec ben tegen gekomen en dat deze ook op strava staat. Er is trouwens gewoon een activiteits type "E-Bike rit" op strava met eigen segmenten (net als virtual rides). Ze kunnen dus prima hun ritten bijhouden op Strava zonder KOMs af te pakken.

Ik ken wel iemand met een velomobiel die dat (in het begin) ook zo op strava zette, daarmee heeft ie ook een aantal KOMs in de regio.

Dat soort activiteiten kan je overigens gewoon flaggen op Strava, dan zijn ze er gelijk uit. (Net ook maar even gedaan voor die spoorbrug top-2 hierboven ;)).

blurg
Forum-lid

blurg 01 mar 2019 08:45

Deze week, weer heerlijk op de fiets, en wat was het relaxed! Veel mooi weer!
Deze ochtend, vroeg in het donker, weer op pad, maar nu in de regen.
Gelukkig niet koud.

Het heeft een heerlijke sfeer vind ik. Des ochtends, vroeg op pad.
Dat ziet er bij mij dan zo uit, ik rijd eerst een stuk om door het bos. Dan is het akelig vroeg
en de reeen lopen over de veldjes waar de fietspaden doorheen lopen. Ze kijken op, afwachtend of dat ding door rijdt zodat ze ongestoord verder kunnen gaan met, ja, gras eten. Rondkijken. Genieten van de natuur.

Dan soms een konijn, al zie je ze tegenwoordig niet veel meer.
En deze week is het kikkerfietspad week. Ze gaan dan met zijn allen massaal op het fietspad zitten.
Ik stuur er zo goed als het kan tussendoor.

Na het bos, kom ik op de lange dijk. Dat is heel lang en rechtdoor. Het is stil, en omdat het zo stil is, hoor je van alles.
Enkele vogeltjes, die hier en daar een kwetter eruit gooien, want het is nog vroeg.
De kabbelende golfjes van het water tegen de grote stenen.
Soms schiet er een muis over het fietspad.
De meerkoeten die mij elke keer weer aanmoedigen als ik langs fiets.
En dan, het heerlijke geluid, van de rollende banden, over het asfalt. En de pompende cadans.
Mijn eigen ademhaling.
Een gevoel van trots, het gevoel dat je dit de hele dag kan volhouden. Het gevoel van prestatie.

Na anderhalve maand heb ik het patroon wel gevonden. Het wegkomen 's-ochtends loopt gesmeerd. Als ik mijn eerste post terug lees,
is het een heel verschil. Ik kan er wel om lachen, het geknoei in het begin.
Mijn pezen zijn nog wel wat over belast. Ik ben er nog steeds niet vanaf, en daarom moet het nog rustig aan , al lukt dat nog niet zo.
Over het algemeen start ik rustig en al naar gelang de route vordert, gaat het steeds harder.
Dan na de rit, gauw weer een knieband om. Auw!
"EI! Je zou rustig aan doen!" zeg ik dan hardop tegen mijzelf.
En zo herhaalt zich dat tweemaal daags.

Het is gewoon zo lekker, je komt uit een lange bocht, maakt snelheid, schakelt op.
Bij sommige versnellingen, ik denk dat laatste drie a vier tandwielen, zijn extra leuk.
Als je daar deze achterbladen schakelt terwijl de snelheid toeneemt hoor je een hard strak metalen geluid.
Klak! KLAK! de hogere versnelling!
Magnifiek!

Het geluid van kracht en snelheid!
Helemaal leuk als dat gebeurt wanneer je iemand inhaalt. Die probeert snelheid te maken en het zwaar heeft en zelf denkt
om een in wat lichter verzet te zetten.
En dan komt er ineens een racer aan en Klak, KLAK! Woesj! Er voorbij.
Ja, heel primitief, ik weet het.
Maar wel leuk!

De ritten gaan ook steeds beter.
Het leuke is ook, je voelt je veel fitter! Ik had vaak overdag wel een dip, en zin om even een half uur te slapen.
Of gewoon overdag moe.
Een collega vroeg mij gister ook, Je bent zeker wel moe als je thuis komt, van al dat fietsen.
Nou nee, het gekke is, je bent fysiek dus wel moe, maar ik heb veel meer energie om dingen te doen.

De ene na de andere PR sneuvelde ook deze week, het gaat erg lekker.
Al meermalen ritten met gemiddeld boven of net onder de 30km/h. Gister op een stuk even 55km/h per uur getopt zelfs!
Met trots keek ik gister op Strava, en was de snelste van de week, of in de top 3, op een hoop lange race stukken van enkele kilometers tussen Amsterdam en Almere.
Daar ben ik dan toch best trots op!
Wetende dat ik op 8 januari voor het eerst es wat aan sport ging doen.
Scott Spark XTR DI2

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 01 mar 2019 10:50

De Tukker schreef: 26 feb 2019 11:30
RVV schreef: 26 feb 2019 11:07 Helaas kun je in Strava niet aangeven dat 'ie de gegevens niet mee moet tellen.
Je kunt wel aangeven aan welke sport je het koppelt. Als je het bv aan skiën knoopt, zie je het niet in je fietsoverzicht en blijven je overzichten veel meer bruikbaar.

De Tukker
Forum-lid

Gebruikersavatar De Tukker 01 mar 2019 12:01

dickw schreef: 01 mar 2019 10:50
De Tukker schreef: 26 feb 2019 11:30
RVV schreef: 26 feb 2019 11:07 Helaas kun je in Strava niet aangeven dat 'ie de gegevens niet mee moet tellen.
Je kunt wel aangeven aan welke sport je het koppelt. Als je het bv aan skiën knoopt, zie je het niet in je fietsoverzicht en blijven je overzichten veel meer bruikbaar.
Ja, dat is ook een optie. Ik had het al op 'Yoga' gezet, :D maar uiteindelijk toch verwijderd.
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

blurg
Forum-lid

blurg 02 mar 2019 09:31

Even een vraagje, er zijn weinig reacties meer op de blogs.
Moet ik er nog mee doorgaan, of lezen mensen het nog met plezier maar reageren verder niet (hoeft ook niet hoor :) )

Het kost me namelijk wel wat tijd, dus vind het wel fijn om te weten.
Scott Spark XTR DI2

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 02 mar 2019 09:42

Ik vind ze leuk om te lezen. Uiteraard hoef je niet elke dag of misschien zelfs week te schrijven. Je hebt anders de kans dat je in herhaling valt. Dan kun je beter wachten tot een weekendrit of iets dergelijks.

Ronschr
Forum-lid

Ronschr 02 mar 2019 10:02

Hallo Blurgh,

Ook mensen die niet (of hoogst zelden) reageren lezen je stukjes. Niet iedere dag, maar ik check wel regelmatig hoe het gaat met je fietstochten.

Met bewondering en respect lees ik je ervaringen. Mijn ervaring is (ik ben inmiddels 49) dat woon-werkverkeer tot 20 km nog wel leuk is, maar daarboven wordt het voor mij te veel. Momenteel woon ik ook 32 km van mijn werk af, en als ik af en toe op de fiets ga merk ik dat de rit naar huis meteen na het werk net wat te veel van het goede is. Dat is blijkbaar heel persoonlijk, maar ik vind het serieus jammer dat ik het niet vol kan houden, omdat ik weet hoe heerlijk het is 'en route' te zijn.

In ieder geval, als je het leuk vind om af en toe wat te posten, doen! Zonder het te weten kun je een inspiratiebron voor anderen zijn

Plaats reactie