Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
robbebopper
- Forum-lid HC
robbebopper
13 nov 2013 21:39
papsnoetn01 schreef:havana schreef:Naar aanleiding van het Tour 2012 topic....
Op veler verzoek nu een eigen topic om eindeloos te kunnen ouwehoeren, delibereren, zeiken, of gewoonweg mijmeren over de Nederlandse taal en alles wat ermee te maken heeft. Tevens voor helpdesk voor forumleden die vragen hebben op taalgebied.
@Timo 2.0 en @Dario alvast een warm welkom!

@robbebopper:
Bovenstaand de openingspost door @Havana van wat hij Het Grote Taaltopic heeft gedoopt. Dat daarin opmerkingen worden gemaakt over de spelling is evident en het lijkt me voor de deelnemers hieraan ook niet onoverkomelijk bezwaarlijk. De door jou gesignaleerde (taal-)problemen op basisschoolniveau vinden voor een groot deel hun oorzaak in ruim 40 jaar onderwijsvernie
ling, ingezet met de invoering van de Mammoetwet (1968). En ook gezien de ideeën van zowel de Pabo-studente als de voorzitter van de onderwijsbond die in de post van @Dario ten tonele worden gevoerd vrees ik dat e.e.a. niet op korte termijn ten goede gekeerd zal worden. Daarom zijn er tegenwoordig zoveel mensen die niet kunnen spellen. Dat je kritiek op het spellen niet toestaat in je klas is wat anders, daarin zitten jongelui met verschillende achtergronden die nog opgeleid moeten worden. Maar als de opleiding is afgerond mogen we ervan uitgaan dat er een redelijk taalbeheersing is verkregen, sommigen kiezen er zelfs voor om zelf leraar te worden!
Ik hoop niet dat ik je al te zeer op de ziel trap, maar ik heb eens een toelatingsexamen voor de Pabo gezien en ik besef maar al te goed dat je over een vrij optimistische inslag moet beschikken t.a.v. de mogelijkheden om dit in enkele jaren naar een aanvaardbaar niveau te tillen.

Dat stukje over onderwijsvernieling kan ik beamen. Maar, vergeet niet, dat voor de invoering van de Mammoetwet relatief veel mensen als analfabeet van school gingen. Dat percentage is de laatste decennia gewoon gedaald.
Het inhoudelijke niveau van de PABO is inderdaad al jarenlang een lachertje. Je moet als student vooral heel goed kunnen veinzen dat je over je eigen leerproces hebt nagedacht.
Maar even terug naar het onderwerp.
Veel forumleden kunnen niet goed spellen en/of formuleren. Daar heb ik geen enkel probleem mee. Ik begrijp dat het ook niet de bedoeling van dit topic is om daar over te klagen. Het valt me echter wel regelmatig op dat mensen elders op het forum op een lompe manier op hun fouten wordt gewezen.
-
simen
- Forum-lid
simen
13 nov 2013 22:01
Als je de hele dag met je telefoon bezig bent om dingen zo kort en cryptisch mogelijk te formuleren om tijd over te houden om nog meer dingen op je telefoon te doen, is het ook niet zo gek dat je niet kunt schrijven.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/12330/4- ... ezer.dhtml
Het zal nog wel wat erger worden,getuige de bovenstaande tekst.
Zij is ook tegen
-
Theo V
- Forum-lid HC
Theo V
14 nov 2013 08:29
Kilowatt schreef:We kunnen dus altijd zeggen dat het dialect is als de zin niet lekker loopt

.
Dat is dus waar ik mij aan erger.
Mensen die dialect op papier zetten.
Dat ze het spreken vind ik prima maar het geschreven woord moet gewoon in ABN.
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
14 nov 2013 08:37
Kom eens hier in Friesland. Als je in de kleine dorpjes komt spreekt men onderling alleen maar Fries. Hoe denk je dat het dan gesteld is met hun kennis van de Nederlandse taal? Ik spreek zelf ook Fries, maar pas vanaf mijn 15e. En ik doe het dus net andersom. In mijn Fries gebruik ik Nederlands omdat ik de Friese woorden dan niet weet. Het is wel heel makkelijk om, als je hier woont, ook Fries te kunnen spreken.
En dit zal in andere regio's / provincies niet anders zijn.
-
Kilowatt
- Forum-lid
Kilowatt
14 nov 2013 10:26
Ik kom regelmatig in Friesland.
Prima als je trots op je taal bent (ik zal Fries maar geen dialect noemen

), maar schrijf, zoals theov al aanhaalde, gewoon ABN. De Friestalige wikipedia is voor mij niet leesbaar.
older Budweiser
-
daniel1975
- Forum-lid HC
daniel1975
14 nov 2013 10:38
Ik ben geboren Zeeuw en praat in Zeeland ook gewoon plat Zeeuws.
Maar daar buiten gewoon ABN. Ik denk dat ik het voor mijzelf onnodig moeilijk zou maken als ik in de rest van NL gewoon koppig zeeuws blijf praten. Die bijna agressieve benadering van de friezen met hun dialect (limbo's ook trouwens) heb ik nooit echt begrepen.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
14 nov 2013 11:15
Wat denk je van de plaats- en straatamen hier. Bijna alles is Fries. En iemand van buitenaf begrijpt dan nog waar ze heen moeten? Als ik onze straatnaam, ook Fries, ergens door moet geven vragen ze altijd wat het betekent en hoe je het schrijft. En dan is die van ons nog niet eens zo moeilijk om uit te spreken, maar er zitten er bij die krijg ik ook mijn strot niet uit. Wij wonen in een nieuwbouwwijk met veel import uit de rest van Nederland, moet je nagaan hoe zij het uit moeten spreken. Ik vind Friesland een prachtige provincie en woon hier heel graag (moet er niet aan denken om in een grote stad te wonen). Fries is ook een mooie taal en dat moet je in stand houden, maar ze gaan mij wel wat te ver in het vasthouden van de eigen identiteit. Je moet verder kijken dan alleen Friesland. Iedereen die hier nu opgroeit moet goed Nederlands kunnen spreken en schrijven in mijn beleving, anders ontneem je ze een deel van hun toekomst.
Maar dat is mijn bescheiden mening

(Laat ik maar geen imho gebruiken in het kader van de Nederlandse taal

)
-
carel
- Forum-lid
-
Contact
carel
14 nov 2013 18:38
Weer zo' topic over 'Wattage'. Zucht.....
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
14 nov 2013 21:46
Zoek de fout:
"Hij presenteerde onder andere The Breakfastclub op Radio 3, het vroegere 3FM, en was samensteller en presentator van Route de Soleil."
Komt uit het volgende artikel:
http://www.nu.nl/media/3628919/somertij ... oring.html
-
rob74
- Forum-lid HC
-
Contact
rob74
14 nov 2013 21:58
Volgend mij was het de "route DU soleil"
-
JPAR
- Forum-lid HC
JPAR
14 nov 2013 22:02
Dat is 1. Hint voor de 2e: Hoe heet de zender nu? 3FM of Radio 3?