smeermiddel squirt dry lube
Enige wekene geleden heb ik een nieuwe Shimano 5600 ketting gemonteerd. De fabriekssmering heb ik gewoon laten zitten en na aan aantal ritten en schoonmaakbeurten gaan smeren met Squirt Lube. Ontvetten heb ik nog nooit gedaan maar maak mijn ketting alleen schoon met water uit de tuinslang en een poetsdoek. Ik fiets pas vanaf zomer 2008 en heb altijd Squirt Lube gebruikt. Een gratis verstrekt monster van Pedros (Wet) maakt de ketting zo ontzettend zwart en trekt meer vuil aan dan Squirt Lube. Ik ben er wel tevreden over maar zou ook wel eens iets anders willen proberen, gewoon uit nieuwsgierigheid.
Hoi,
Misschien is het tijd om even uit te leggen hoe Squirt werkt?
Dit enkel en alleen zodat er inzicht is, niet om het product per se af te breken?
Zoran, perhaps?
Ciao,
Lampolie is helemaal niet vluchtig.henpaden schreef:Lampolie is petroleum waar de geur van afgehaald is.
Het is volledig vluchtig, alleen het duurt een poosje voordat het volledig verdampt is, en daarom lijkt het mij niet handig om dit te gebruiken om je ketting te ontvetten.
Zelf zou ik wasbenzine nemen, dit vervlucht snel en je kan dan heel snel een waxmiddel op je ketting aanbrengen.
Misschien is het tijd om even uit te leggen hoe Squirt werkt?
Dit enkel en alleen zodat er inzicht is, niet om het product per se af te breken?
Zoran, perhaps?
Ciao,

Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid HC
Persoonlijk zou ik fin+ van Interflon adviseren. Is een smeermiddel uit de industrie bestaande uit een dunne olie en een beetje teflon.Ik ben er wel tevreden over maar zou ook wel eens iets anders willen proberen,
Kost een fractie van de spullen die "speciaal" voor fietsen worden geleverd en voldoet echt heel goed (ook om speedplay platen geluidsvrij te houden en zelfs om matte frames schoon en netjes te houden). Spuitbus lijkt duur maar er zit ook vele malen meer in dan bijv. de busjes van cyclon.
Andere tip is grease + van hetzelfde merk. Lagervet in een spuitbus, boel blijft schoon en heel handig onderweg.
Zo ben ik nu net gestart met Squirt dry lube...
De afgelopen week heb ik mijn ketting (gebruikt, circa 1500 Km) goed ontvet, door hem een uurtje of 2 in de lampolie te leggen. Nadien goed afgeveegd en een dag laten liggen. Daarna nogmaals goed afgeveegd met keukenpapier.
Ook de tandwielen, cassette en derailleurwieltjes goed schoongemaakt met lampolie.
Na een dag drogen de ketting weer gemonteerd, en daarna 3 x goed inge-waxed met squirt. Met iedere keer ruim voldoende droogtijd tussen de lagen. (Je ziet dan nog vuil uit de ketting gedrukt worden!)
Zondag heb ik hier voor het eerst mee gefietst. Een klein stukje maar van 45 Km. (ben aan het revalideren van een vervelende blessure). En het was droog weer. Maar toch... de eerste ervaring was zeer positief!
De ketting liep zeer soepel en stil. Dat had ik niet eerder zo gehoord. Echt een vooruitgang t.o.v. mijn oude smering. Heb diverse middelen gebruikt tot nu toe, maar niets liep zo mooi. Ook schakelen verliep soepel en gladjes.
Ben benieuwd hoe dit middel zich in de regen houdt, maar ik hoop toch dat het nog even duurt voor ik daar achter kom
Ik ben wel van plan de eerste weken de ketting na elk ritje, hoe klein ook, even af te vegen en dan opnieuw in te druppelen, om een goede basislaag te creëeren. Misschien dat dat straks positieve invloed heeft op de duurzaamheid van de waxlaag bij regen!?!?
De afgelopen week heb ik mijn ketting (gebruikt, circa 1500 Km) goed ontvet, door hem een uurtje of 2 in de lampolie te leggen. Nadien goed afgeveegd en een dag laten liggen. Daarna nogmaals goed afgeveegd met keukenpapier.
Ook de tandwielen, cassette en derailleurwieltjes goed schoongemaakt met lampolie.
Na een dag drogen de ketting weer gemonteerd, en daarna 3 x goed inge-waxed met squirt. Met iedere keer ruim voldoende droogtijd tussen de lagen. (Je ziet dan nog vuil uit de ketting gedrukt worden!)
Zondag heb ik hier voor het eerst mee gefietst. Een klein stukje maar van 45 Km. (ben aan het revalideren van een vervelende blessure). En het was droog weer. Maar toch... de eerste ervaring was zeer positief!
De ketting liep zeer soepel en stil. Dat had ik niet eerder zo gehoord. Echt een vooruitgang t.o.v. mijn oude smering. Heb diverse middelen gebruikt tot nu toe, maar niets liep zo mooi. Ook schakelen verliep soepel en gladjes.
Ben benieuwd hoe dit middel zich in de regen houdt, maar ik hoop toch dat het nog even duurt voor ik daar achter kom

Ik ben wel van plan de eerste weken de ketting na elk ritje, hoe klein ook, even af te vegen en dan opnieuw in te druppelen, om een goede basislaag te creëeren. Misschien dat dat straks positieve invloed heeft op de duurzaamheid van de waxlaag bij regen!?!?
Ja, laatst voor de grap eens geprobeerd op mijn winterfiets. Niet doen, want het is op waterbasis en spoelt dus zo weg.
In de regen gebruik ik Syn Lube van Pedros en dat werkt prima.
In de regen gebruik ik Syn Lube van Pedros en dat werkt prima.
Ik heb met lichte regen in ritten tot 2 á 3 uur nog geen problemen ervaren. Lange ritten in stromende regen nog niet gehad.
Ja, vorige week in de ardennen met de mtb. Een rotweer van jewelste gehad. Squirt aangebracht voor ik vertrok en nog één keer (na twee ritten) ter plekke.body schreef:Zijn er meer ervaringen met Squirt Lube in de regen?
Door bagger gereden waar ik tot de naaf in zakte. Door riviertjes, (smeltende) sneeuw, noem maar op. Mijn ervaring was zeer positief. De ketting bleef perfect lopen. Geen gekraak of wat dan ook.
Enige nadeel is dat de ketting droog moet zijn om het aan te brengen en dat je de ketting tijd moet geven om te drogen. Je kan dus niet even gauw wat squirt er op gooien voor je vertrekt.
Mijn ervaring is dus dat het ook in extreme omstandigheden goed spul is, tenminste als je het op de juiste manier aanbrengt.
(Voor mijn racefiets gebruik ik géén squirt: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 21#p687121" onclick="window.open(this.href);return false;)