Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

stadsfiets met koersstuur of racefiets met bagagedrager

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 14 sep 2023 20:20

mouse schreef: 13 sep 2023 21:37 ....wel zou ik er liefst een 10-speed groepje (met schakelen aan stuur) opzetten - als dit kan.
dat dacht ik ook, tot dat ik deze 3x7speed XT groep in mijn handen had, en het draaide als een zonnetje, die dt shifters gaan voor mij ook goed, voorlopig blijf ik zo karren niet nodig en zonde om zomaar deze onderdelen te vervangen, less is more.

nog een voordeel squared tapered BB, die man die ik tegen kwam onderweg op fiets vakantie had zn octalink II kapot gereden, binnen het jaar, tranen in zn vakantie ogen.

1094
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 07 feb 2015 16:59

1094 14 sep 2023 22:59

Wind cycleworks maakt ook randonneurs

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1750
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 15 sep 2023 08:53

Ja, en mooie ook! En zo zijn er nog wel een paar merken die dat doen in Nederland. Maar als ik het goed begrijp is dat niet wat er gezocht wordt.

Nog even terugkomen op dat naafvernsellingsverhaal.. dat kan wel met een racebocht maar is bijna nooit een goedkope oplossing. Zelf heb ik Rohloff met een draaishifter van Pilot ik vind het fantastisch werken en schakelen, maar het is even wennen. Rohlof met Rohblox zorgt ervoor dat je met je Sram shifterse kan schakelen (heb ik mee proefgereden, maar ik vond het beetje zwaar) ik heb ooit wel eens gezien dat een alfine een alfine met DI2 liet schakelen. zoals gezegd nooit echt een goedkope oplossing. En je moet er echt wel heel bewust voor kiezen.

zelf hebben we hier een Excelsior retro stadsfiets met Nexus 3 die we voorzien hebben van spatbordjes, voordrager, en bullshorn stuur. Dat werkt voor woonwerk prima (maar een vakantiefiets is het allerminst), en dat zou natuurlijk ook kunnen met een Nexus of alfine 8 of een alfine 11. Helemaal omdat daar een triggershifter voor beschikbaar is en ik met een draaishifter heb gewerkt.
Afbeelding
Afbeelding

Gewoon even ter inspiratie he.

Ook heb ik best heel lang op een Jan Janssen Acces gereden met een XT groep. Die fiets had al een vakantiefietswiel , ik heb er toen een dragertje en fraaie spatbordjes op gemonteerd, een racecasette en een eenvoudig ligstuur. Dat was echt wel een hele comfortabele en snelle fiets.

Als je een racefiets als vertrekpunt wil kiezen dan is het denk ik wel boeiend om op marktplaats te zoeken naar een BTwin Triban 520. Die hebben een Tiagra 10 speed groep, ruimte voor relatief brede banden zelf met velgremmen en ook nog een paar nokjes zodat je daar een dragertje op kan schroeven. En ze kosten nooit de hoofdprijs. Zelf hebben we er hier eentje in de trainer staan, en eigenlijk ben ik best wel onder de indruk hoe ze dat ding gemaakt hebben.

En als je iets nieuws wil.. kijk eens bij Santafixie.. die hebben bijvoorbeeld deze: https://www.santafixie.nl/6ku-troy-16-v ... black.html
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8640
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 17 sep 2023 21:24

Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16376
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 18 sep 2023 12:50

Wat een achterlijke hipsterfiets. Een drager achterop is veel handiger dan zo'n bbq-rooster voorop.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie