Dat denk ik wel. Gewicht was echt de belangrijkste factor. Het maakte voor mij een enorm verschil in hoe hij aanvoelde bij aanzetten, sturen etc.Lcsmet schreef: ↑12 aug 2023 06:56Dat is nu net het punt.
De Cube Agree's hebben allemaal het identiek hetzelfde C:62 carbon frame.
Het verschil dat jij zou voelen komt dus enkel uit de afmontage/afstelling.
Praktisch verschil top-frame vs 2nd tier frame
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
-
- Forum-lid
Het is allemaal marketing. Vaak is het een identiek frame die ze bijvoorbeeld met lak lichter maken of zelfs niet lichter is in de praktijk.
Ander carbon/stijver/lichter? Ja het zal wel... wie kan en gaat dat controleren.
Ander carbon/stijver/lichter? Ja het zal wel... wie kan en gaat dat controleren.
Je kan gewicht voelen bij aanzetten en sturen? Dus je kan voelen of je fietst met een volle of lege drinkbus in de houder? Dat kan ik niet geloven dat je dat voelt. Ik heb nog nooit een renner horen zeggen dat hij een bocht miste omdat hij zijn fiets extra/minder gewicht had omdat zijn drinkbus leeg of vol was...JPAR schreef: ↑12 aug 2023 12:19Dat denk ik wel. Gewicht was echt de belangrijkste factor. Het maakte voor mij een enorm verschil in hoe hij aanvoelde bij aanzetten, sturen etc.Lcsmet schreef: ↑12 aug 2023 06:56Dat is nu net het punt.
De Cube Agree's hebben allemaal het identiek hetzelfde C:62 carbon frame.
Het verschil dat jij zou voelen komt dus enkel uit de afmontage/afstelling.
Wat je voelt -die 1kg verschil- kan niet het gewicht zijn.
Dan is het iets anders.
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Het zou kunnen; je kan stijver meten.tom de groot schreef: ↑13 aug 2023 09:33 ...
Maar uiteindelijk is er een grens; én lichter én stijver kan niet altijd. Slim ontwerp kan je helpen. Maar je kan dat ontwerp natuurlijk net zo goed toepassing op je goedkopere frame met goedkoper/minder manueel week en dat compenseren met extra gewicht. Je hebt dan een verschil in gewicht van een half volle drinkbus.
En een stijver frame is niet altijd beter natuurlijk. Je wil op bepaalde punten wel wat flex hebben, anders wordt elke trilling en hobbel aan die berijder doorgegeven die daardoor sneller vermoeid raakt. Het is de eeuwige balans tussen snel en comfortabel.
Ik denk wel dat de meesten in een blinde test (ergo een dure en een goedkope variant van hetzelfde frame met afgeplakte logo's met verder dezelfde componenten) moeite zullen hebben om te zeggen welk frame het dure frame is.
Als je je het kunt veroorloven zou ik zeggen waarom niet. Ik kan voor mezelf bv het prijsverschil tussen dura-ace en Ultegra al niet goed praten. Zeker omdat dura-ace vaak ook nog sneller slijt vanwege de lichte materialen. Het is niet gemaakt om duurzaam te zijn, maar om snel te zijn. Voor een prof boeit het niet dat hij banen een cassette of ketting moet vervangen, want hij hoeft ze niet te betalen.
Zelfde met het frame. Zelfs al zou er op een 40km tijdrit of 10km klim 1 minuut verschil zijn tussen een frame van 2500,- en een van 3500,-. Voor mij maakt die minuut niet uit...
Ik denk wel dat ik bij een volgende fiets meer fietsen zal uitproberen hoe ze voelen ipv relatief blind te kopen. Ik heb totaal geen spijt van mn huidige fietsen, en denk nog steeds dat ik 2 geweldige deals gescoord heb. Voor een volgende fiets zal ik gewoon beter weten wat ik wil en zoek in een fiets, en dat zal voornamelijk met gevoel te maken hebben.
Ik denk wel dat de meesten in een blinde test (ergo een dure en een goedkope variant van hetzelfde frame met afgeplakte logo's met verder dezelfde componenten) moeite zullen hebben om te zeggen welk frame het dure frame is.
Als je je het kunt veroorloven zou ik zeggen waarom niet. Ik kan voor mezelf bv het prijsverschil tussen dura-ace en Ultegra al niet goed praten. Zeker omdat dura-ace vaak ook nog sneller slijt vanwege de lichte materialen. Het is niet gemaakt om duurzaam te zijn, maar om snel te zijn. Voor een prof boeit het niet dat hij banen een cassette of ketting moet vervangen, want hij hoeft ze niet te betalen.
Zelfde met het frame. Zelfs al zou er op een 40km tijdrit of 10km klim 1 minuut verschil zijn tussen een frame van 2500,- en een van 3500,-. Voor mij maakt die minuut niet uit...
Ik denk wel dat ik bij een volgende fiets meer fietsen zal uitproberen hoe ze voelen ipv relatief blind te kopen. Ik heb totaal geen spijt van mn huidige fietsen, en denk nog steeds dat ik 2 geweldige deals gescoord heb. Voor een volgende fiets zal ik gewoon beter weten wat ik wil en zoek in een fiets, en dat zal voornamelijk met gevoel te maken hebben.