Alles over cyclos en toertochten. In samenwerking met (en gemodereerd door) CycloWorld.cc

Transcontinental Race No 9. #TCRNO9

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 826
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 30 jul 2023 12:59

Nou van mij mogen ze de Tour uit de oude doos (begin jaren met etappes van 's morgens vroeg tot 's avonds laat) zo weer in leven roepen. Geen hulp toegestaan, geen walmende volgauto's, en TV reportages (live) via drones.

Daaraan toegevoegd: Ik heb nooit beweerd dat "iedereen" 8 uur slaap nodig heeft. Ikzelf heb dat wél!

Dan nog: het aantal ongelukken. Daarvan heb ik uit de losse pols (zonder actuele cijfers) gezegd dat er waarschijnlijk minder ongelukken (daaronder vallen geen lichamelijke ongemakken als kniepijn, zadelpijn, vermoeidheid, misselijkheid en weet ik niet wat) in de TCR gebeuren dan in de Tour.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5402
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 30 jul 2023 13:01

De eerste tour de france had wel super lange etappes, maar iedereen vergeet hoe veel dagen er tussen de etappes zat. Let wel deelnemers fietsten dat op fietsen en wegen waar wij ons nauwelijks iets bij kunnen voorstellen. Maar toch is dit etappe schema niet achterlijk. Even een screenshotje van wiki. Je kan dus herstellen van je inspanningen voor de volgende etappe.

Ik heb dus ook niks tegen 478km fietsen, alleen wel als je t tien dagen achter elkaar probeert zonder voldoende rust, zonder medische begeleiding.
Afbeelding
Bijlagen
Screenshot 2023-07-30 at 12-58-15 1903 Tour de France - Wikipedia.png
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 30 jul 2023 15:07

Maar zoeken niet heel veel mensen de extremen op? Kijken waar voor de grens ligt? Zo hard mogelijk, zo ver mogelijk, zo hoog mogelijk ... Steeds een beetje harder, verder of langer.

Ik ben niet snel, maak me dus ook niet druk over mijn snelheid. Kom heel tevreden thuis, ook als ik zie dat mijn tellertje 22km/uur aangeeft Als (iets) oudere vrouw moet ik mijn voordeel halen uit duurvermogen. Dat is trainbaar, ook op latere leeftijd en met stomme overgangsklachten.

Maar even relativeren: TCR 260(?) deelnemers x 4000 km = 1 miljoen fietskilometers. Dat is 10000 mensen die op zondag een fietsritje van 100 km maken. Dan is het aantal ongevallen relatief laag.

Waar veiligheid ophoud is voor iedereen een andere afweging. En wat extreem of absurd is, is ook voor iedereen anders.
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 30 jul 2023 20:12

Ik denk dat het Corona tijdperk daar ook debet aan is geweest.
Iedereen ging verder fietsen..langer fietsen..gekker fietsen.

Van prof..tot amateur.

( En nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het zo af en toe ook heerlijk vind om een hele dag op de fiets te zitten, en ook wel een paar dagen achter elkaar )
Rule #5

bikerke
Forum-lid
Berichten: 630
Lid geworden op: 02 okt 2004 18:11

bikerke 30 jul 2023 21:15

Mij verklaarden ze al gek omdat ik elke werkdag met de fiets ga werken. (25km enkel)
Ik verklaar dan weer anderen gek dat ze elke dag in de file willen staan.
Maar ik heb wel een zwak voor de "amateur" sporter.
Vraag me niet wie er dit jaar de tour gewonnen heeft. Ik weet het niet....
En ik heb er ook niet naar gekeken op tv.
Maar,
Mathieu Bonne?
https://www.bicycling.com/nl/nieuws/a43 ... kilometer/
Karel Sabbe?
https://www.karelsabbe.com/home/
De TCR?
De RVV voor toeristen?
PBP?
Graag!

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 30 jul 2023 22:16

McMiGHtY schreef: 30 jul 2023 20:12 Ik denk dat het Corona tijdperk daar ook debet aan is geweest.
Iedereen ging verder fietsen..langer fietsen..gekker fietsen.

Van prof..tot amateur.

( En nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het zo af en toe ook heerlijk vind om een hele dag op de fiets te zitten, en ook wel een paar dagen achter elkaar )
1e Northcape 4000 was in 2017
1e TCR was in 2013
1e PBP was in 1891

Dus deze ritten zijn niet geboren in het Corona tijdperk.

fred12
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 30 apr 2008 02:42

fred12 31 jul 2023 00:44

Netflix heeft een docu waar een aantal deelnemers gevolgd worden tijdens de race.
https://www.netflix.com/nl/title/81582700

Gebruikersavatar
McMiGHtY
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 29 jun 2018 16:51

Gebruikersavatar McMiGHtY 31 jul 2023 19:55

ultra_ivo schreef: 30 jul 2023 22:16
McMiGHtY schreef: 30 jul 2023 20:12 Ik denk dat het Corona tijdperk daar ook debet aan is geweest.
Iedereen ging verder fietsen..langer fietsen..gekker fietsen.

Van prof..tot amateur.

( En nu moet ik eerlijk zeggen dat ik het zo af en toe ook heerlijk vind om een hele dag op de fiets te zitten, en ook wel een paar dagen achter elkaar )
1e Northcape 4000 was in 2017
1e TCR was in 2013
1e PBP was in 1891

Dus deze ritten zijn niet geboren in het Corona tijdperk.

Dat hoor je me ook niet zeggen, alleen zag je in het corona gebeuren een heleboel mensen steeds grotere ritjes maken. ..

( https://sporza.be/nl/2020/04/02/maxim-p ... n-1-000km/
https://sporza.be/nl/2020/03/19/oliver- ... kilometer/
https://www.instagram.com/p/CCT978alrW-/?img_index=1 etc etc..etc )
Rule #5

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 31 jul 2023 20:50

Toen viel het jou waarschijnlijk pas op. Het enige dat ik zag is dat tijdens de Corona tijd de online challenges populairder werden. Logisch, er was niks anders meer. Daardoor was dat, wat toch al gebeurde, in een keer voor meer mensen zichtbaar.
Ik zie al zo lang ik fiets mensen die lange afstanden rijden. Vroeger wisten alleen iemand's clubgenoten dat. Nu de meesten Strava hebben ziet iedereen het. Dus het heeft alleen met zichtbaarheid te maken, niet of het al of niet gebeurd.

pino
Forum-lid
Berichten: 3528
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 31 jul 2023 21:48

Ivo, zijn de deelnemersaantallen bij brevetten niet flink gestegen? 20 jaar geleden leek het mij niet zo populair (of in ieder geval niet zo zichtbaar).
Niet zijken maar reiden !

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 31 jul 2023 22:06

pino schreef: 31 jul 2023 21:48 Ivo, zijn de deelnemersaantallen bij brevetten niet flink gestegen? 20 jaar geleden leek het mij niet zo populair (of in ieder geval niet zo zichtbaar).
Dat wel. Dat heeft te maken met technische ontwikkeling.
Voor de GPS reed iedereen op papieren routebeschrijving, dat was lastig voor velen. Nu is de oriëntatie met de GPS veel makkelijker geworden. En veel 'gewone' clubs organiseren geen ritten van 200+ kilometers meer. (En uiteraard wordt er nu meer aan publiciteit gedaan).
Dat is voor de Nederlandse situatie. In Frankrijk zie je dan weer eerder een achteruitgang.

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 492
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 31 jul 2023 22:15

Als ik me een jaarvergadering van randonneurs.nl goed voor de geest heb waren er in het jaar voor corona duidelijk meer deelnemers aan brevetten dan het jaar ervoor (en de lijn was al jaren stijgend). Tijdens corona een dip (logisch, veel gecancelde evenementen) en nadien weer een stijging.

Ik weet niet of GPS zo'n gamechanger is, in de zin dat ik in 2011 al met zo'n ding rondreed en zeker niet een van de eerste was. Meer (media) aandacht voor bikepacken en ultra races en het hippe imago van beide zou ik eerder zien als factoren waardoor meer mensen ook aandacht kregen voor brevetten.

Plaats reactie