Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldrijden 2024 - 2025

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3432
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 16 okt 2023 12:01

Absoluut geen Tibau Nys fan hier (een beetje aversie tegen de overdreven aandacht die dat manneke al gekregen heeft vanaf toen hij als peuter op 2 wielen kon rijden) maar dit was toch genieten van een paar technische kunststukjes. Hij is fysiek nog niet klaar om de 2 zware kanonnen te volgen, anders had hij Yserbyt wel verder achter zich gelaten. Maar chapeau, voor een 20-jarige was dit indrukwekkend.
Afbeelding

Vicenza
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 28 mei 2012 20:30

Vicenza 16 okt 2023 12:16

bartdr schreef: 16 okt 2023 11:43
lugosi schreef: 16 okt 2023 07:36
fiedoo schreef: 15 okt 2023 22:33 Tibo Nys wint in Waterloo voor Yserbyt en Ronhaar. Nog technisch beter dan zijn pa, wschlk de evenknie van mathieu obv techniek.
Met alle respect voor Mathieu (en hiermee ga ik zeker tegen wat schenen schoppen) maar ik vind VdP zeker niet dé referentie als het gaat over techniciteit (zeker als hier controle mee bedoeld wordt). Uiteraard is VdP bovengemiddeld technisch onderlegd, maar er zijn (en waren, herinner u Erik) er wel wat die beter doen.
Moeilijk te vergelijken. Gewoon al om 1km/u sneller te rijden in het veld, heb je meer techniek nodig op dat niveau. We zullen het wel zien wanneer Van Der Poel en Van Aert het veld in komen en Nys hen probeert te volgen. Erik De Vlaeminck heb ik nog nooit grondig bekeken, maar ook daar zal de snelheid toch lager gelegen hebben dan wat Van Der Poel en Van Aert brengen?
Ik denk ook dat hun techniciteit (is dat een woord?) op wat andere vlakken ligt. Ik zie MVDP bijvoorbeeld niet zo snel dat boomtrappetje ophupsen. Dat steile stuk oprijden kunnen ze beiden. Maar MVDP houdt wellicht weer betere controle in snelle gladde bochten.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1424
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 16 okt 2023 13:58

Bij die boomstamtrappen vraag ik me vooral af of Van Aert en (misschien) Van Der Poel dat niet sneller al lopend doen? Mooi om te zien dat hij dat met zijn fiets kan, maar uiteindelijk gaat het wel om wie het snelst aan die finishlijn raakt.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 16 okt 2023 14:24

En Fem van Empel heeft het ritme al weer te pakken. 2 uit 2, zonder spektakel maar degelijk en snel. Daar zulen de andere dames de handen weer vol aan hebben.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6135
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 16 okt 2023 15:02

Vicenza schreef: 16 okt 2023 12:16
bartdr schreef: 16 okt 2023 11:43
lugosi schreef: 16 okt 2023 07:36

Met alle respect voor Mathieu (en hiermee ga ik zeker tegen wat schenen schoppen) maar ik vind VdP zeker niet dé referentie als het gaat over techniciteit (zeker als hier controle mee bedoeld wordt). Uiteraard is VdP bovengemiddeld technisch onderlegd, maar er zijn (en waren, herinner u Erik) er wel wat die beter doen.
Moeilijk te vergelijken. Gewoon al om 1km/u sneller te rijden in het veld, heb je meer techniek nodig op dat niveau. We zullen het wel zien wanneer Van Der Poel en Van Aert het veld in komen en Nys hen probeert te volgen. Erik De Vlaeminck heb ik nog nooit grondig bekeken, maar ook daar zal de snelheid toch lager gelegen hebben dan wat Van Der Poel en Van Aert brengen?
Ik denk ook dat hun techniciteit (is dat een woord?) op wat andere vlakken ligt. Ik zie MVDP bijvoorbeeld niet zo snel dat boomtrappetje ophupsen. Dat steile stuk oprijden kunnen ze beiden. Maar MVDP houdt wellicht weer betere controle in snelle gladde bochten.
Dat deed vd Poel dan op het WK op de weg .., en op het WK MTB.., eigenlijk 2 keer nét niet goed :mrgreen:
Bij de weg zonder gevolgen voor het resultaat gelukkig.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4814
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 20 okt 2023 08:00

bartdr schreef: 16 okt 2023 11:43

Moeilijk te vergelijken. Gewoon al om 1km/u sneller te rijden in het veld, heb je meer techniek nodig op dat niveau. We zullen het wel zien wanneer Van Der Poel en Van Aert het veld in komen en Nys hen probeert te volgen. Erik De Vlaeminck heb ik nog nooit grondig bekeken, maar ook daar zal de snelheid toch lager gelegen hebben dan wat Van Der Poel en Van Aert brengen?
Dat Thibau VdP en VanAert de eerste jaren al zal kunnen volgen lijkt me onwaarschijnlijk (misschien zelfs nooit). Dus dat wordt moeilijk vergelijken.
Inderdaad vereist een kleine hogere snelheid reeds meer techniek.

Er bestaan wel wat beelden van Erik (oa hij die na zijn carrière als renner jonkies Nys sr en Bart Wellens de trucjes van het vak leerde). Echt leuk om te zien.
Dat men toen anders reed, dat zal inderdaad wel zo geweest zijn.
Toch mag men niet veralgemenen en denken dat renners toen (veel) trager reden dan nu (bekijk het uurrecord van Merckx op gewone fiets). Erik haalde overigens zeer mooie (podiums en top tien plaatsen) in vele wegkoersen (Luik, Waalse Pijl, Parijs Roubaix, Wevelgem, Harelbeke, etc) en dat tegen een deelnemersveld met vaak zijn broer en Merckx als opponenten.

Ik denk overigens dat de grootste technici niet in het wegpeloton rijden en ook niet in de cross. Wel in specifiekere disciplines als bijvoorbeeld trial.

bartdr
Forum-lid
Berichten: 1424
Lid geworden op: 18 jun 2019 13:29

bartdr 20 okt 2023 08:35

Zal kunnen volgen over een hele cross en zo lang mogelijk proberen volgen zijn wel 2 verschillende dingen. We weten op dit moment simpelweg niet waar hij staat, maar in dat geval is er niets verloren aan wel eens proberen volgen en zien waar je dan eindigt. Als dat proberen volgen op een technisch parcours is, dan gaan we toch een zicht krijgen op wie de meeste technisch onderlegde is? Nu heeft technisch onderlegd zijn ook wel veel deelfacetten, dus het zal ook geen absolute wetenschap worden.

Volgens mij best moeilijk om te zeggen in welke discipline de grootste technicus rijdt. Trial, freestyle BMX, downhill komen direct in mij op en dan is het maar vooral op welke delen van techniek je zelf de focus legt.

jappiex
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 20 okt 2023 19:49

Veldrijden is natuurlijk niet iets heel technisch. Verre van eigenlijk. Je moet uiteraard wel goed kunnen sturen en goed de balken over, maar het is voor de rest allemaal prima trainbaar. Trail, freestyle BMX en downhill zijn idividuele sporten en dat is ook niet echt te vergelijken. Voor mij mij is BMX qua techniek de kernsport van het fietsen. Met 70 km per uur een 8 meter heuvel af, 8 man naast elkaar. Elkaar opzoeken en uit de lijn drukken terwijl je over obstakels springt en daarna 2 of 3 breed de bocht in stuur aan stuur. Als je kunt BMX'en kun je alles.

pino
Forum-lid
Berichten: 3569
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 20 okt 2023 20:18

jappiex schreef: 20 okt 2023 19:49 Als je kunt BMX'en kun je alles.
Waarschijnlijk de beste basis.
Niet zijken maar reiden !

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5723
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 okt 2023 02:02

pino schreef: 20 okt 2023 20:18
jappiex schreef: 20 okt 2023 19:49 Als je kunt BMX'en kun je alles.
Waarschijnlijk de beste basis.
Het zijn ook andere fietsen natuurlijk. Dat lukt nooit met een koersfiets. En het zijn totaal andere disciplines. Ik denk zelfs dat downhill de moeilijkste discipline is. Ik heb ooit van in een kabellift van alpe dhuez naar vaujany downhillers bezig gezien , je gelooft gewoon je ogen niet wat die presteren.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

jappiex
Forum-lid
Berichten: 624
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 21 okt 2023 07:48

Het punt is, je zet een goed getrainde BMX’er op een downhillfiets en hij kan het ook (veel BMX’ers zitten heel regelmatig in het bikepark). Je zet een BMX’er na een beetje duurtraining op een wegfiets, je rijdt hem er niet af, hij weet zich het makkelijkst van iedereen te handhaven in de kop van het peloton en sprint iedereen eraf. Je zet hem op een cyclocrosser en hij spingt de balkjes zelfs zonder clickpedalen. Je zet een BMX’er op de baan en hij kan mee naar de Olypische Spelen in de baanploeg (Niek Kimmann). Vandaar dat het voor mij de kernsport van het fietsen is.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 38239
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 okt 2023 08:46

lugosi schreef: 20 okt 2023 08:00
Toch mag men niet veralgemenen en denken dat renners toen (veel) trager reden dan nu (bekijk het uurrecord van Merckx op gewone fiets).
Je mag de ondersteunende middelen van vroeger ook niet vergelijken. Zie onderstaand lijstje klimtijd Alpe d Huez ;-)
Bijlagen
IMG_9246.png
Less is bore

Plaats reactie