Ik was een jaar of 16, één van de eerste keren op de MTB voor een toertocht. Volgas bergaf (op asfalt) een spoorwegovergang over, 2 wielen van de grond, toch recht gebleven, dan een scherpe bocht naar rechts, insturen en beseffen dat de snelheid toch veel te hoog lag om op grind gedraaid te geraken, tegen de grond en knie vol grind.
Het was nog een kleine kilometer tot de bevoorrading, daar naar de Rode Kruis post. Vriendelijk madammeke heeft een half uur steentjes uit mijn knie gehaald. Dan toch naar de auto gereden, maar dat ging echt niet. Mijn nonkel heeft me de hele terugweg mogen duwen. Daar aangekomen met een schoen vol bloed en een stoer verhaal voor thuis
Verder een keer moeten bellen omdat ik tegen de grond ben gegaan in Overijse, sleutelbeen gebroken. (vrouwtje moest een uur in de auto om te komen halen in het ziekenhuis en uur terug naar huis)
Keer of drie gehad dat de buitenband niet meer te repareren was (scheur in buitenband of 3-4 keer lek gereden), telkens heel ver van thuis natuurlijk (steeds bijna een uur rijden met de auto)
Verder ben ik redelijk zelfredzaam.
Derailleur in het wiel gehad: derailleur ertussenuit gehaald en 1 versnelling gekozen, 35km naar huis
Onlangs trapstel gebroken/gescheurd: rustig op 1 been naar huis (half uurtje rijden, viel dus mee)
Schakels van ketting krom: schakels ertussenuit en quicklink ertussen (gelukkig heb ik die altijd bij)
Paar keer spaakbreuk, beetje met de spanning spelen om een wiel te krijgen dat niet aanloopt (velgremmen nog toen) of gewoon rustig naar huis.
Op zich valt dat wel mee op mijn meer dan 100.000km op de fiets (92.000km op Strava en dan nog een aantal jaren zonder Strava)