Pagina 3 van 3

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 06 feb 2025 19:41
door Gravelist
wezenloze schreef: 06 feb 2025 19:23
Gravelist schreef: 31 aug 2020 15:24 Mocht 1 van je huidige achtercaliper bouten vervangen moeten worden, heb je deze nodig.

https://www.bike-components.de/en/Shima ... nt-p45063/
Die zijn er in verschillende lengtes, dus eerst even je huidige lengte opmeten.
Waarom zijn dit eigenlijk van die speciale bouten met een 'kopje'? Het kopje verdwijnt toch gewoon in de rem? Kun je niet net zo goed een willekeurige schroef van de juiste lengte nemen, of mis ik iets?
Omdat je dan nog over het iets hoger dan de caliper uitstekende dunnere deel een borgpennetje kunt schuiven.

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 06 feb 2025 20:00
door abdr
Dat kopje dient om een extra borg clip te bevestigen zodat je remklauw niet in het wiel kan terechtkomen als de bout zou lossen. Dat is alleen van toepassing achteraan bij de meeste fietsen.

Edit: overlappend gepost met gravelist

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 07 feb 2025 07:18
door scottpch64
wezenloze schreef: 06 feb 2025 19:23
Gravelist schreef: 31 aug 2020 15:24 Mocht 1 van je huidige achtercaliper bouten vervangen moeten worden, heb je deze nodig.

https://www.bike-components.de/en/Shima ... nt-p45063/
Die zijn er in verschillende lengtes, dus eerst even je huidige lengte opmeten.
Waarom zijn dit eigenlijk van die speciale bouten met een 'kopje'? Het kopje verdwijnt toch gewoon in de rem? Kun je niet net zo goed een willekeurige schroef van de juiste lengte nemen, of mis ik iets?
Ja dat kan.

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 07 feb 2025 08:12
door pino
Geen schroef, maar een bout.

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 07 feb 2025 08:59
door Lcsmet
abdr schreef: 06 feb 2025 20:00 Dat kopje dient om een extra borg clip te bevestigen zodat je remklauw niet in het wiel kan terechtkomen als de bout zou lossen. Dat is alleen van toepassing achteraan bij de meeste fietsen.
............
Ik had geen idee dat deze clip een echt nut had. :)
Ik heb trouwens nog nooit iemand gezien waar de achtercaliper in het achterwiel draait.
Als je je fiets een beetje onderhoud zal je toch wel merken dat er al één bout van de caliper is afgebroken of mis ik iets?
Ikzelf doe die "clip" er bij het monteren van de caliper al direct af.

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 07 feb 2025 11:16
door wezenloze
pino schreef: 07 feb 2025 08:12 Geen schroef, maar een bout.
Zucht...


Bedankt voor de uitleg en Lcsmet voor de bevestiging van wat ik ook dacht.
Een eventuele borgpen moet in een heel klein gaatje zag ik later, de bout (ja, ik leer ;-)) steek namelijk niet uit.
En waarom die borgpen dan achter geadviseerd wordt en voor niet is ook een raadsel.
Maar ik zit dus goed met een gewone bout, die ik natuurlijk af en toe check.

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 07 feb 2025 11:57
door scottpch64
Heb wel eens een shimano bout gebruikt om een Sram remklauw vast te zetten, gewoon eerst dat nippeltje afgeknipt en daarna vastgezet.
Beiden dezelfde schroefdraad, alleen torx (Sram) t.o. inbus(Shimano).
Ging toen ook van 160mm naar 140mm schijf, had alleen geen korte Sram bout, wel een Shimano...

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 07 feb 2025 12:37
door abdr
wezenloze schreef: 07 feb 2025 11:16 En waarom die borgpen dan achter geadviseerd wordt en voor niet is ook een raadsel.
Voor zit die borgclip er normaal gezien ook in, maar daar zit dat boutje in het adapterplaatje. En de bouten die uiteindelijk de remklauw vastzetten op de vork kan je zo niet borgen want die zitten met de kop naar buiten...

Re: Van remschijf 140mm naar 160mm

Geplaatst: 07 feb 2025 13:03
door Gravelist
abdr schreef: 07 feb 2025 12:37
wezenloze schreef: 07 feb 2025 11:16 En waarom die borgpen dan achter geadviseerd wordt en voor niet is ook een raadsel.
Voor zit die borgclip er normaal gezien ook in, maar daar zit dat boutje in het adapterplaatje. En de bouten die uiteindelijk de remklauw vastzetten op de vork kan je zo niet borgen want die zitten met de kop naar buiten...
klopt, en als je achter naar de 160mm adapter gaat, heb je feitelijk 2 borgpunten, net als voren op de caliper op het adapterplaatje, en als extra de bout met uitsparing.