Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Prijsstijgingen nemen grote vlucht

LacsapOV
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 10 mei 2019 19:52

LacsapOV 02 mar 2020 18:22

Interessante discussie

Ik had zelf ook het idee dat alles duurder aan het worden was. Totdat ik ben gaan terugkijken wat er toe heeft geleidt om op zo'n dure fiets uit te komen. Inderdaad wensen. Uiteindelijk het budget maar met een goede 1000,- euro verhoogt om nog wat keus over te houden.

Wat betreft kleding in de winkel is het wel duurder geworden. Ik heb het idee dat de budget kleding gewoon de deur uit is gedaan. Ik kan me voorstellen dat dit te maken heeft met ons eigen online koopgedrag. Nu voel ik me nooit zo op mijn gemak met al die hippe kleding, ben geen hipster. Maar toch thuis gekomen met een POC helm en bril, veel goedkoper was er gewoon niet.

Ik zag het jaren geleden ook op de schaatsbaan gebeuren. Beginnende schaatser van het type enkel op het ijs met schaatsen van dik 1500,- euro. Klapschaatsen waren beter werd ze dan aangepraat. Tandartsen waren er ook heel blij mee.
Ik denk dat we er allemaal wel gevoelig voor zijn, zeker die met een grote portemonnee.

Ik krijg ook vaak genoeg van die geld teveel opmerkingen. Ja, ik fiets en heb een aantal fietsen. Ja, ik rijd motor. Maar waar ik niets geef om vakantie of bergen kleding en schoenen zie ik anderen euro's over de balk gooien. Het zal een kwestie van perspectief zijn.

velopierre
Forum-lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
Locatie: Midden Nederland

velopierre 02 mar 2020 19:07

En dan te bedenken dat mensen vooral blij worden en blijven van mooie ervaringen en niet zozeer van mooie dure spullen. Je kunt je geld dus beter besteden aan epische tochten dan aan een dure fiets.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37977
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2020 19:15

Ps. Volgens mij is deze welvaartsziekte ook wel een beetje een Randstad probleem
Ik denk dat de hoogste Pinarello-dichtheid op Schouwen-Duiveland is, toch zeker geen Randstad.

Ik snap niet waarom racefietsen zo duur zijn. Voor de prijs van één (of nog goedkoper) F12/Oltre/sworks/etc frameset koop je een full carbon mountainbike, Fox voor- & achtervering, goede banden en middenklasse schakelwerk.
Dat is toch veel ingewikkelder dan een carbon framesetje en stuk goedkoper?

En mooie spullen zijn vaak dure spullen. Ik kijk en rij liever in een BMW 320i ipv een Dacia Logan, een setje Floris van Bommels is mooier (en blijft vooral ook langer mooi) dan een huismerk Van Haren/Primark en mijn Colnago heeft net ff meer uitstraling dan mijn Simplon Kiaro. En dat terwijl die Kiaro minstens zo fijn rijdt.....
Enige wat ik wel merk is doordat alles echt wel duurder wordt ik meer ga nadenken. Toen dat Dogma 60.1 uit kwam stond die hier binnen paar maanden in huis met SR groep. Nu is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een F12 te kopen. Value4money is echt ontspoord imho.
Less is bore

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 mar 2020 19:38

hayes schreef: 02 mar 2020 14:58 Waar ik me wel aan stoor is de perceptie in 'de pers' dat een fiets van minder dan 3000 euro een instapfiets is.
codex schreef: 02 mar 2020 15:55 Wat die testen betreft in de vakbladen, besluipt me altijd het gevoel dat het onderling wordt afgesproken met de fabrikanten.
Die willen graag dat je de topmodellen test en zo wordt daar reklame voor gemaakt.
Een fietsblad is (net zoals bijvoorbeeld aan autotijdschrift) natuurlijk ook geen serieus journalistiek medium. ;)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 02 mar 2020 19:48

Mwah.. Af en toe een keer het Duitse Tour Magazin lezen. Die testen alles, ook de Decathlons van 500 euro en die krijgen het predicaat 'waar voor je geld'

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 02 mar 2020 20:05

De Duitsers zijn iets objectiever soms inderdaad.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16104
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 mar 2020 20:09

ypuh schreef: 02 mar 2020 15:39 ............ Andersom werkt het ook nivellerend, want als je tegenwoordig bij een tocht van 5 euro geen bananen, repen, koffie en gelletjes levert onderweg krijg je gewoon 3 sterren op fietssport en kun je als organisatie volgend jaar wel ophouden.....................
Inderdaad, de tocht van de lokale fietsclub waar je voor 3-5 Euro kan meerijden wordt vergeleken met de tochten van de grote jongens die dan wel een bewaakte fietsparking, seingevers en parkeerwachters hebben. Naast de uitgebreide bevoorrading omdat ze het "teveel" de volgende week kunnen gebruiken bij een andere organisatie op hun kalender.
Mensen zouden eens kunnen beginnen met iets meer waardering te hebben voor het werk van de vele vrijwilligers, niet enkel bij fietstochten natuurlijk.
codex schreef: 02 mar 2020 15:55 ...........Maar je ziet vaak dat ze dure spullen testen.................
Dat is zo in alle magazines. Er staan in de meeste automagazines bijvoorbeeld in verhouding meer "tests" van de nieuwste Ferrari/Lamborghini dan van de nieuwste Opel Astra.
daniel1975 schreef: 02 mar 2020 19:15 ............En mooie spullen zijn vaak dure spullen. Ik kijk en rij liever in een BMW 320i ipv een Dacia Logan, een setje Floris van Bommels is mooier (en blijft vooral ook langer mooi) dan een huismerk Van Haren/Primark ................
Een BMW 320 en Floris Van Bommels zijn toch niet extreem duur :)


Mijn allereerste racefiets, die naam waardig, was een stalen Concorde 5in Columus buizen) met een volledige Campagnolo Athena groep (incl zadelpen en naven). Met een 3T stuur en stuurpen, een Rolls zadel en Ambrosio velgen.
Deze fiets kostte in 1989 iets van een 33.000 Bef (825 Euro).
Als ik dan nu eens rondkijk zou ik mij, als ik dat zou willen, een Kuota/Zannata racefiets met volledige Shimano 105 groep en Deda afmontage kunnen kopen voor 849 Euro.
En we zijn nu 30 jaar later :)
En volgend weekend rij ik mee aan een toertocht voor het goede doel.
Met begeleiding van motards, bevoorrading, bewaakte fietsenstalling en de inschrijving is 5 Euro. Het kan dus wel.
De Blauwe Runners.png
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37977
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2020 20:51

Een BMW 320 en Floris Van Bommels zijn toch niet extreem duur :)
Nee, maar we prima opstapje dat duurder vaak wel mooier is.
Van een standaard alu fietsje met 105 (de Dacia) naar een fraaie Pinarello Prince met Chorus (de 320i) naar een C64 met SR.

En wat jij niet duur vindt, kan voor een ander met modaal salaris onbetaalbaar zijn.
Laten we wel zijn; dit is een typisch first world problem topic ;-)
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16346
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 02 mar 2020 21:38

Een alu fietsje met 105 is in autobegrippen al een dikke BMW imho, Die Prince met Chorus al een leuke Ferrari en en die C64 een hypercar.

Een Dacia is een Itek stadsfiets zonder versnellingen en een gammel mandje voorop.

Een racefiets van 10.000 euro is ook niet extreem duur. De meeste huishoudens in Nederland kunnen dat wel missen of er een pl'etje voor krijgen. Het probleem is vooral dat vrouwlief dat meestal geen goed plan vindt en dat geld liever uitgeeft aan kinderen en een VT Wonen approved interieur. Bij een auto is het dan nog net wat makkelijker omdat in een grote auto meer kinderen en Ikea meubeltjes passen en een nieuwere auto is veiliger waardoor de kans groter is dat het kroost en de waaibomenhouten salontafel heel thuis komen.

Vandaar ook dat schijfremmen en idioot dure helmen zo'n slimme zetten zijn. Die mag je wel kopen van moeder de vrouw.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37977
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 mar 2020 22:13

Geloof dan toch dat wij een andere idee van duur hebben ;-)

Maarreh, niemand een uitleg over de prijsvergelijking met mountainbikes?
Less is bore

martinobongo2
Forum-lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 02 jan 2014 22:13

martinobongo2 02 mar 2020 22:21

En dan hebben we het nog niet gehad over "N+1"..................ook een interessant fenomeen :-)

Gebruikersavatar
heinrich-gs
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 10 mei 2008 13:18
Locatie: Dalen

Gebruikersavatar heinrich-gs 02 mar 2020 22:39

Volgens mij is het grote aanbod van fietsen boven de 1000 euro het gevolg van het groeien van de economie in een land. Als je meer kunt betalen, heb je meer keuze, en kun je je onderscheiden met een "dikke" fiets. Dit fenomeen kun je natuurlijk op heel veel "hobby" artikelen doortrekken. Mijn eerste racefiets heb ik gekocht in 2008, en dat was een shimano 105 afgemonteerd aluminium duits modelletje, en reed prima. Zou ik nu weer een soortgelijke fiets kopen, is deze net zo duur (zo niet goedkoper) als 11 jaar geleden. Zo zie je maar weer, het hoeft niet, maar het kan wel. En dat is dan wel weer mooi, en ook wel handig dat de markt hier in mee denkt en mooie dure fietsen voor ons blijft samenstellen....

Sommige hobbyartikelen zijn wel veel duurder geworden, kijk bijvoorbeeld naar motorfietsen. Mijn eerste Honda 600cc sport toermachine heb ik in 1995 voor 12000 gulden nieuw gekocht. Als ik precies zijn moderne broer nu op de oprit wil hebben, gaat met dat minimaal 15000 euro kosten...
Laatst gewijzigd door heinrich-gs op 03 mar 2020 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Bliede met mien fietse

Plaats reactie