Hoe vaak ketting smeren?
Elke 100 km??
Indien goed gesmeerd is dat toch helemaal niet nodig?
Winter: denk elke 150-200 km. Zomer 300-400.
Maar hangt idd altijd af van de omstandigheden.
Vanmorgen zowaar in een stortbui terecht gekomen en daarna dus 2 uur natte wegen. Dan ziet de wax wat meer af.
Vanmorgen zowaar in een stortbui terecht gekomen en daarna dus 2 uur natte wegen. Dan ziet de wax wat meer af.
Ik vind het wel nodig, want na 100 / 150km begin ik geluidjes te horen. Zal vast nog genoeg olie opzitten dan, maar ik zie dat de ketting dan ook zwart begint te worden. Voor mij eigenlijk een vast onderdeel van de poetsbeurt, dus kost weinig moeite en tijd.koeroeur schreef: ↑22 jun 2025 16:59 Elke 100 km??
Iedereen zal zijn eigen manieren en maatstaven hebben, dit is hoe ik het doe.
Ik wax wel.
Dus de ketting wordt veel minder snel vuil. Alleen verdraagt die dan weer wat minder een serieuze regenbui.
Dus de ketting wordt veel minder snel vuil. Alleen verdraagt die dan weer wat minder een serieuze regenbui.
Hier is wel wat op af te dingen. Als je ketting zwart begint te worden, dan heb je te dik gesmeerd en dan trekt de ketting straatvuil aan.jackflash schreef: ↑24 jun 2025 13:04 Ik vind het wel nodig, want na 100 / 150km begin ik geluidjes te horen. Zal vast nog genoeg olie opzitten dan, maar ik zie dat de ketting dan ook zwart begint te worden. Voor mij eigenlijk een vast onderdeel van de poetsbeurt, dus kost weinig moeite en tijd.
Iedereen zal zijn eigen manieren en maatstaven hebben, dit is hoe ik het doe.
Straatvuil plus vocht = schuurpapier, dus slijt je ketting harder.
Controlevraag: als je je wijsvinger in de lengterichting over de bovenkant van de ketting strijkt, hoe zwart is je vinger dan? Fotootje kan helpen.
hun fietsen.
Welke wax gebruiken jullie dan? Ik gebruik ook wax maar begin ook zomers na een kilometer of 150 a 180 ook geluidjes te horen dus dan gaat er weer een nieuw laagje op. Heb nu vier verschillende waxen geprobeerd en geen een waar ik echt enthousiast van word of blijf. Ik heb nu de xand pro wat dus eigenlijk een wax met olie is, gevolg is een goed smerende maar zwarte en vette ketting dus ook helemaal ruk, heb al twee nieuwe shirts verpest met zwarte vlekken omdat de ketting zo erg afgeeft.
-
scottwilko
- Forum-lid HC
Nou heb ik vele jaren met olie achtige smeermiddelen op de ketting gereden, maar nog nooit is dat op mijn shirt terecht gekomen.
Afwasmiddel of Dasty op de vlekken vlak voordat het gewassen wordt. Dan is het meeste wel weg.Justrace schreef: ↑26 jun 2025 09:45 Welke wax gebruiken jullie dan? Ik gebruik ook wax maar begin ook zomers na een kilometer of 150 a 180 ook geluidjes te horen dus dan gaat er weer een nieuw laagje op. Heb nu vier verschillende waxen geprobeerd en geen een waar ik echt enthousiast van word of blijf. Ik heb nu de xand pro wat dus eigenlijk een wax met olie is, gevolg is een goed smerende maar zwarte en vette ketting dus ook helemaal ruk, heb al twee nieuwe shirts verpest met zwarte vlekken omdat de ketting zo erg afgeeft.
Een biologisch afbreekbaar smeermiddel gebruiken helpt ook bij opruimen van rotzooi en poetsen van de ketting. Maar eens met scottwilko: hoe krijg je kettingsmeer op je shirt?
Dogma F
67 pagina´s leesvoer;) viewtopic.php?t=74896&hilit=ketting+smeren
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.
Canyon Grizl cf sl8.
Haha ik ben nogal onhandig. Vorige week had ik mijn nieuwe witte aeroshirtje van aliexpress aan en liep mijn ketting van het binnenblad. Gevolg: vieze handen. Half uur later alweer vergeten en na het pakken van een snelle jelle zaten er allemaal zwarte vingerafdrukken rond het achterzakje. Vorige maand had ik een mooi lichtgroen shirtje aan en nam ik mijn fiets op de schouder omdat ik een paar trappen omhoog op moest op werk. Na afloop zat er een afdruk van de ketting op mijn nieuwe shirt. Zal de Dasty tip onthouden want dit zal vast niet de laatste keer zijn geweest. 
Dat topic heb ik al eens deels doorgelezen ja, en toen de best scorende/gebruikte squirt lube gekocht. Maar vind het geen prettig spul, veel te dik en smurrie die overal aan blijft zitten. Slick wax bevalt tot op heden nog het beste.
Dat topic heb ik al eens deels doorgelezen ja, en toen de best scorende/gebruikte squirt lube gekocht. Maar vind het geen prettig spul, veel te dik en smurrie die overal aan blijft zitten. Slick wax bevalt tot op heden nog het beste.
Sinds een jaar of 10 gebruik ik Squirt wax. Daarvoor teflon.
Een krakende ketting na 100km is wel bijzonder. Zolang het droog weer is kan ik ‘s zomers wekenlang fietsen zonder piep of kraak.
Adviseer je om de ketting er eens af te halen en met zeep/dasty/zie maar eens goed schoon te maken, te laten drogen en volgens het boekje/voorschrift de avond voor je gaat fietsen elke schakel één druppeltje te geven en dat te laten drogen.
hun fietsen.