Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Upgrade of niet?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16383
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jan 2019 15:56

Als je maar 3000km per jaar fietst zoals ts zal zowel echt hard fietsen als het lang volhouden wel niet echt aan de orde zijn.
Ik zou eerste eens wat meer gaan fietsen en als je de mannen goed bij kunt houden jezelf belonen met een mooi fiets.
Campagnolo Ultra Dork

Fietser_1971
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 30 aug 2015 11:47

Fietser_1971 07 jan 2019 16:10

Ik fiets op een wat oudere Merida 905 racelite met ultegra en was afgelopen zomer ook aan het kijken voor een andere fiets.
Maar eigenlijk vind ik de fiets die ik nu heb mooier dan de meeste nieuwe fietsen en heb ik me de vraag gesteld of ik die 2500 euro wil uitgeven voor een kleine stap voorwaarts.

Comfort, tja zal wel. Ik fiets meestentijds op fietspaden en wegen in Nederland die over het algemeen behoorlijk strak zijn. Overgestapt naar 25 mm bandjes, dat maakte al veel verschil.
Schijfremmen, tja ook mooi maar niet persé nodig voor mij. Ik rijd weinig in de regen en al helemaal niet in de bergen.
11 speed, ja kan fijn zijn wat kleinere stapjes maar ook hier voldoet m'n huidige 10 speed prima. Dus alles bij elkaar kwam ik erop uit dat mijn huidige fiets eigenlijk gewoon prima is.

Wel ga ik nog een goede bike fit laten doen, ik denk dat daar nog wel wat te halen valt.

En verder, tja of ik nu 30 of 30.5 km/u rijd maakt me niet meer zoveel uit.
Belangrijker is voor mij dat ik lekker gezond bezig ben en fit blijf.

Misschien kun je jezelf dezelfde vragen stellen en dan de afweging maken of die nieuwe fiets de uitgave van een dikke puist geld waard is, of dat je misschien nog wat fitter kunt worden om zo je maten bij te kunnen houden. Misschien wat investeren in andere wielen inderdaad, misschien kun je wat bredere banden steken en zoals je zelf aangaf, een goede bike fit kan nooit kwaad.
En die 2 kilo verschil, best kans dat je die zelf al kwijt raakt bij het fitter worden 😁.
Buiten dat, als jij graag een andere fiets wilt, gewoon doen! Een hobby moet geld kosten is mij wel eens verteld. :like:

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jan 2019 17:14

Ernie C. schreef: 07 jan 2019 15:56 Als je maar 3000km per jaar fietst zoals ts zal zowel echt hard fietsen als het lang volhouden wel niet echt aan de orde zijn.
...
aan de TS zijn kms per jaar keek ik over. Beste investering zou zijn die kms dit jaar te verdubbelen. 6.000km is een mooi doel. Dan ga je van 60 naar 120km per week gemiddeld. Dus niet 3 uur per week fietsen maar 6 uur.
Dus zoek je in de week 3 extra uren om op de fiets te zitten.
Ik vond de extra uren door iedere dag 15km naar de trein te fietsen en nog eens terug.
In fiets magazine was er x-jaar geleden een artikel over iemand die begon met iedere dag 1 uur te fietsen. Ik heb dat ook ter harte genomen toen. Na 6 maanden 8Kg lichter en opeens kon ik 100km rijden aan 30 per uur in peleton zonder moe te worden. En nog een jaar later kon ik een zoon bergop volgen en mocht het een eindje over de 40 per uur gaan voor ik afhaak (die sneller dan jezelf rijden kom je altijd tegen...). En toen kocht ik eens een nieuwe fiets... ;-). De prioriteiten dus juist stellen...

Walter

Gebruikersavatar
Desertstorm
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
Locatie: Gld

Gebruikersavatar Desertstorm 07 jan 2019 17:26

Zoals vaak het geval is zijn veel mensen hier op zoek naar een paar argumenten die een (dure) uitgave rechtvaardigen. Maar volgens mij ben je zelf de enige die dat hoeft te doen.
Hij moet mooi zijn en hij moet goed zitten. De rest zit in je benen ;)
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."

buddo
Forum-lid
Berichten: 1964
Lid geworden op: 20 aug 2005 11:02
Locatie: Heerenveen

buddo 07 jan 2019 19:36

Daffers schreef: 06 jan 2019 20:07 Bedankt voor de reacties, ik moet zeggen dat ik ook echt geen wonderen verwacht. Maar 0,5 tot 1km/h zou best veel zijn wat mij betreft.
Dat is niet "best veel" maar heel veel! Dat ga je niet bereiken door alleen maar op een andere fiets te stappen...

Daffers schreef: 07 jan 2019 06:58 Maar die maten van mij trappen net wat harder...
Goh... zou dat misschien de oorzaak zijn waarom zij wat sneller zijn dan jij? Misschien fietsen ze langer of hebben ze een betere (fiets)conditie?

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 07 jan 2019 20:30

walter- schreef: 07 jan 2019 08:45
Daffers schreef: 07 jan 2019 06:58
...
Maar die maten van mij trappen net wat harder, en na elke scherpe bocht of kruising moet ik echt een minuut vol gas om het laatste wiel te halen. .
Dat ligt misschien ook aan je stuurmanskunsten.
In de bocht geen gaatjes laten vallen, dus durven in het wiel blijven zitten en zelf snel aanzetten. En leren valsspelen. Eis je plaats van voor op en bij ieder kruispunt of vervelende bocht zorg je dat je vooraan zit en als er opgetrokken wordt laat je er een paar passeren. Zodat je net wat trager mag rijden.

Maar vooral; het lijkt dat je vrienden wat sneller/sterker zijn dan jij op de fiets. Het is net op die momenten dat de betere fysiek naar boven komt. Veel mensen kunnen snel 30 per uur in peleton rijden voor een paar uur. Maar voor de ene is dat een inspanning aan 40% voor de andere 80%. En eens je wat moet optrekken of als het niet vlak is vallen diegene die al zwaardere inspanning moeten leveren eraf (bv mezelf momenteel... ).
Kan je zelf al mee de kop trekken in je groep voor langere tijd?
Of misschien is andere maten zoeken een beter idee ;-).

Walter
Ben vorig jaar pas begonnen met wat serieuzer fietsen. Maar heb een zoontje van 2 dus 1-2x per week max. Nu ik de Core heb kan ik 3x per week fietsen (2x binnen, 1x buiten). Dus het zal door training ook beter gaan idd.
Het ligt ook zeker aan mijn stuurmanskunsten want die gasten zijn allemaal veel langer dus ik durf er niet heel kort op te zitten, want dan zie ik echt helemaal niks.

Maar ik ben er inmiddels uit dat ik wel een upgrade doe, niet omdat het moet. Maar omdat ik het blijkbaar graag wil. Absoluut niet rationeel maar ja.

Als ik een duurdere fiets koop, moet ik van mezelf vaker fietsen en word ik sterker toch? ;)

Nieuwe vrienden zoeken kan ook, :) maar ook een mooie stimulans en stok achter de deur om beter te worden.

Ik kan ze wel bijhouden, maar kopwerk zit er niet in, zij trappen rond 34 en ik rond de 32.
Dus nog veel werk aan de winkel, maar grootste doel is nu de Amstel Gold een beetje schappelijk uitrijden.
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jan 2019 20:35

Onthoudt altijd dat diegene die kopwerk kan doen echt veel sterker . Dat is feen verschil van 2km/u maar van 5km/u sterker.
Er is nog werk.
En je mag ook gaan lopen. 1,5 uur lopen per week is even goed als 3 uur fietsen...

En die kleine slaapt toch ooit?

Walter
Ps: ik ben maar beginnen fietsen toen de oudste 11 was, de jongste 7....

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 07 jan 2019 21:05

buddo schreef: 07 jan 2019 19:36
Daffers schreef: 06 jan 2019 20:07 Bedankt voor de reacties, ik moet zeggen dat ik ook echt geen wonderen verwacht. Maar 0,5 tot 1km/h zou best veel zijn wat mij betreft.
Dat is niet "best veel" maar heel veel! Dat ga je niet bereiken door alleen maar op een andere fiets te stappen...

Daffers schreef: 07 jan 2019 06:58 Maar die maten van mij trappen net wat harder...
Goh... zou dat misschien de oorzaak zijn waarom zij wat sneller zijn dan jij? Misschien fietsen ze langer of hebben ze een betere (fiets)conditie?
Ik snap heus wel dat ze sneller zijn omdat ze al langer fietsen, en ik begrijp ook wel dat ik niet ineens even snel fiets als hen door een nieuwe fiets.

Vroeg me gewoon af wat het verschil nou precies inhoudt qua snelheid en ben er inmiddels door meerdere reacties achter dat het vrij weinig is.

Dus omdat ik het wat serieuzer op wil pakken en nu ook binnen kan trainen, was ik ook benieuwd wat materiaal nou uitmaakt.

I
walter- schreef: 07 jan 2019 20:35 Onthoudt altijd dat diegene die kopwerk kan doen echt veel sterker . Dat is feen verschil van 2km/u maar van 5km/u sterker.
Er is nog werk.
En je mag ook gaan lopen. 1,5 uur lopen per week is even goed als 3 uur fietsen...

En die kleine slaapt toch ooit?

Walter
Ps: ik ben maar beginnen fietsen toen de oudste 11 was, de jongste 7....
Ik bedoelde dat zij solo ong 34 rijden en ik 32.
Dus zij op kop hou ik wel bij in het wiel, maar dat is het dan.

Kan de kleine niet alleen laten dus kon daardoor alleen in het weekend, nu ook op partime dag op de Kickr tijdens slapen.

Hardlopen deed ik altijd wel, is die combi aan te raden? Loop nog maar af en toe sinds het fietsen nml.
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

Spykerracing90
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16

Spykerracing90 07 jan 2019 21:24

Ik vind dat toch zo knap, 1x per week fietsen maar wel altijd 32 tot 34 in t uur. Rondjes van 20 km dan zeker. Serieus fietsen kan dat niet zijn in ieder geval.

On topic: verschil tussen alu en carbon merk je alleen tussen je oren, als je harder gaat fietsen is dat slechts tijdelijk van de moraal. Als die paar honderd grammen het verschil echt zouden maken kan je beter zelf wat lichter worden, dan rijd je volgens deze methode binnenkort 40 km/h en kan je zo het profpeloton in.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5263
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 jan 2019 21:44

Daffers schreef: 07 jan 2019 21:05 ....
Ik bedoelde dat zij solo ong 34 rijden en ik 32.
Dus zij op kop hou ik wel bij in het wiel, maar dat is het dan.

...
als je op je eentje 32 kan rijden dan is je conditie niet zo slecht ;-).

Ik zou je zoals Spykerracing90 zegt niet aanraden om meer te rijden. Anders ga je zo rijden in de kermiskoersen.

en sporten combineren is niet mis mee (de reden dat je in ieder geval wel zo snel rijdt op je eentje).
En misschien moet je in je eentje net trager leren fietsen om sneller te gaan...

Walter

Tijanus
Forum-lid
Berichten: 307
Lid geworden op: 18 mar 2016 11:29

Tijanus 07 jan 2019 21:46

Spykerracing90 schreef: 07 jan 2019 21:24 On topic: verschil tussen alu en carbon merk je alleen tussen je oren, als je harder gaat fietsen is dat slechts tijdelijk van de moraal.
Nou ja, sneller niet direct, maar carbon zou wel een stukje comfortabeler moeten zijn.
Mijn stalen en titanium fietsjes zijn zeker een stuk comfortabeler dan mijn aluminium (ex-)woonwerkracer (Wilier Izoard). In dat opzicht snap ik het bestaansrecht van een aluminium fiets van 9.5 kg niet zo goed. Mijn stalen Koga uit 2004 met Daytona/105 mix weegt ook zoiets (wel 9.8 kg met winterwielen en cheapo Decathlon-semiklik-pedalen) en fietst veel fijner dan de Wilier, al is hij een kilo zwaarder.

Een twee kilo lichtere fiets bespaart je zuiver op gewicht (even grofweg) tien minuten op een cyclo. Dat is vijf minuten op een AGR, als je de lange versie rijdt.

Daffers
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 06 jan 2019 15:11

Daffers 07 jan 2019 21:51

Tijanus schreef: 07 jan 2019 21:46
Spykerracing90 schreef: 07 jan 2019 21:24 On topic: verschil tussen alu en carbon merk je alleen tussen je oren, als je harder gaat fietsen is dat slechts tijdelijk van de moraal.
Nou ja, sneller niet direct, maar carbon zou wel een stukje comfortabeler moeten zijn.
Mijn stalen en titanium fietsjes zijn zeker een stuk comfortabeler dan mijn aluminium (ex-)woonwerkracer (Wilier Izoard). In dat opzicht snap ik het bestaansrecht van een aluminium fiets van 9.5 kg niet zo goed. Mijn stalen Koga uit 2004 met Daytona/105 mix weegt ook zoiets (wel 9.8 kg met winterwielen en cheapo Decathlon-semiklik-pedalen) en fietst veel fijner dan de Wilier, al is hij een kilo zwaarder.

Een twee kilo lichtere fiets bespaart je zuiver op gewicht (even grofweg) tien minuten op een cyclo. Dat is vijf minuten op een AGR, als je de lange versie rijdt.
Verschil is idd verwaarloosbaar dan, inmiddels meer dan duidelijk.
Moet het gewoon eerst even ervaren denk ik zo'n fiets voordat ik een beslissing neem!
Apex Blackbuck
Sensa Romagna Comp 105

Plaats reactie