krispie76 schreef: ↑17 okt 2020 16:36
Zijn er hier collega fietsers die de overstap hebben gemaakt van derailleur naar Rohloff op een zelfde type fiets die iets meer kunnen vertellen of je veel aan snelheid moet inboeten met een Rohloff i.c.m. riem?
Ik ben gisteren bij de FM langs geweest en kreeg daar niet echt een sluitend antwoord op. Ik kreeg de indruk dat volgens de FM de Rohloff net zo goed rijdt als eenzelfde fiets met derailleur.
Een paar jaar geleden heb ik eens proefgereden op een Santos met riem, die behoorlijk vergelijkbaar was met mijn toenmalige derailleur fiets. Wat mij opviel was niet zozeer dat de fiets minder snel was, maar wel zo voelde. Iets minder direct. misschien wel te soepel. En hoewel ik de Rohloff wat techniek betreft altijd boeiend vond kon het mij toen niet bekoren.
Nu rij ik zelf op een Idworx Rock n Rohler, Met Rohloff en ketting. En die fiets heeft dat gevoel nou juist helemaal niet. Sterker nog de manier waarop ik met deze fiets kan versnellen voelt (let op voelt!) vele malen sneller dan met welke andere MTB die ik heb gehad ook met een Derailleur.
Maar ik ben mij er van bewust dat het niet alleen de aandrijving is maar het totaal van de fiets. Deze fiets past mij gewoon heel erg goed.
Je hebt het over een testfiets vragen, en dat zou ik dan ook zeker doen.
Het is dan ook dat ik hier op uitkwam nadat ik eigenlijk gewoon voor de gein, gewoon omdat het kon, een rondje op een Idworx deed... En dat was een duur rondje want ik was op slag verliefd.. En nogmaals het is allemaal gevoel.
Het lijkt of de riem ook voor de één in positieve zin en voor de ander in negatieve zin bijdraagt aan dat gevoel.
Als je een fiets met een Dropbar wil. kijk ook eens bij Tout Terrain:
https://www.vakantiefietser.nl/px/tout- ... ochure.pdf
saillant detail... Idworx heeft ook een gravelaar, Maar die heeft nou juist weer een derailleur...
Dan nog even over die olielekkage.
Wat ik begrepen heb is dat bij extreme warmte er soms een oliefilmpje rondom de naaf kan ontstaan. Dat is normaal geeft Rohloff aan. Ik heb het echter afgelopen zomer (wat de eerste zomer was voor mij met een Rohloff) niet ervaren. En wat ik in een instructiefilmpje ook ergens gezien heb is dat het nippeltje op de naaf niet altijd even goed wordt teruggedraaid... Maar goed.. dan zou ik de verhalen met de negatieve ervaringen moeten lezen.
Op de site van Bikefeeling staat in ieder geval dit:
EEN OLIE LEKKENDE ROHLOFF NAAF KOMT SOMS VOOR EN IS VERVELEND, MAAR GEEN DIRECT PROBLEEM.
Een Rohloff naaf is afgedicht met oliekeerringen. Deze zijn niet 100% oliedicht waardoor je naaf kan gaan zweten of lekken. Zweten is een druppeltje en lekken een plasje olie. Er zit 25ml olie die in je naaf na onderhoud, en er is slechts 7 ml nodig voor de smering. De overige olie helpt om geluiden te dempen. Bij lekkage blijft er altijd olie aan de tandwielen plakken. Je kunt dus met een gerust hart verder fietsen want Rohloff garandeert dat de naaf nog 5000 kilometer probleemloos werkt.
De volgende oorzaken van Rohloff lekkages gaan vaak vanzelf over:
recente olie wissel, waarbij teveel olie is gebruikt
grote temperatuurverschillen of grote drukverschillen (bijv. na vliegen)
de fiets is op z’n kant vervoerd, bv in de auto