Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Stijfheid bovenbeen, net boven de knie

louise
Forum-lid
Contact

louise 24 aug 2018 20:07

walter- schreef: 24 aug 2018 16:49 Als een kinesist of sportarts niet met een redelijke diagnose noch voorstel van behandeling komt, heb je nog niet de juiste gevonden.

In mijn ervaring met al heel wat kwalen van renners gezien te hebben, heeft een goede medische begeleider toch een heel arsenaal aan mogelijke diagnoses en mogelijke remedies.

Als je huidige personen in je medische begeleiding je niet kunnen helpen vraag hen eens wie volgens hen je wel kan helpen.

Zelf zou ik je huidige begeleiders links laten liggen. Als je op een forum terecht moet voor een medisch probleem lijken ze niet goed met jou te kunnen samen werken. Anderen en beteren zou in zeggen.

Walter
+1. Zoek een andere fysiotherapeut, of bijvoorbeeld ook eens een chiropractor of osteopaat. Heb ik bij een 'vage' blessure meer aan gehad dan aan een sportarts.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 24 aug 2018 21:03

Jans schreef: 24 aug 2018 17:39
RVV schreef: 24 aug 2018 17:06
Jans schreef: 24 aug 2018 16:27
Zoals mijn huisarts, die ook sportarts is, zegt "hardlopers zijn mijn beste klanten".
Dat komt vooral omdat mensen te snel te vaak en te lang willen hardlopen. Ook hardlopen moet je langzaam opbouwen. Feit is dat onze fysiologie is ingesteld op lopen en hardlopen en niet op fietsen. Door het hardlopen ben ik een betere fietser geworden. Zowel hardloop als fietsblessures vrij al jaren lang. Sterke benen krijg je als je alles in je benen aanpakt.
Dat het bij jou werkt, wil nog niet zeggen dat het bij "iedereen" werkt. Mij is "verboden" nog langer hard te lopen.
Mijn lichaam is totaal niet ingesteld op hardlopen. En dat heeft helemaal niets te maken met te snel te ver. Dus of dat zo algemeen is, als dat jij zegt? Ik betwijfel het.
Maar als het voor jou werkt, dan is dat natuurlijk prima.

@Zorro, het gaat zeker niet alleen om sjokkers, maar ook om hardlopers die al jaren op redelijk niveau lopen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat niemand zou moeten hardlopen. Manlief doet het (vooral in kouder deel van het jaar) ook hoor.
Helemaal offtopic :oops: : ik heb heel veel bewondering voor mensen die hardlopend de Ventoux op gaan, al dan niet in competitie.
Beste Jans, je hebt natuurlijk wel gelijk. Zomaar gaan hardlopen is niet voor iedereen weggelegd. En uit het niets/ongetraind gaan hardlopen is solliciteren naar een huisartsen bezoek. Mensen die klachten hebben aan hun “bewegingsapparaat” of reumatische klachten hebben moeten sowieso heel erg oppassen. Dan kun je veel beter gaan wandelen of fietsen. Ik zit op een aantal Facebook groepen over hardlopen en de ene na de andere overbelasting blessure komt voorbij. Als “ervaren” hardloper zie ik precies waar het fout is gegaan (bij wijze van), Het is dan ook geen algemeen advies gericht aan iedereen om maar te gaan hardlopen. Maar voor topicstarter die al een gezonde sportieve basis heeft is het zeker het overwegen waard. Botdichtheid zal ook toenemen waardoor je botten als fietser ook sterker worden. Waar je als wedstrijdrijder ook weer van zal profiteren.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 24 aug 2018 21:23

Toch wel een heel bijzonder advies, een geblesseerde wielrenner aanraden om te gaan hardlopen :o

bve
Forum-lid

bve 24 aug 2018 22:24

Ik vermoed dat heel veel mensen baat hebben bij (hard)lopen. Na de middelbare schooltijd heb ik enkel op de racefiets gezeten. Bijzonder hoe 10 jaar later over een slootje springen als een harde klap wordt ervaren terwijl dat vroeger niks voorstelde.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 24 aug 2018 23:51

dwangarbeider schreef: 24 aug 2018 21:23 Toch wel een heel bijzonder advies, een geblesseerde wielrenner aanraden om te gaan hardlopen :o
Ik maak niet uit de startpost op dat de topicstarter geblesseerd is. Hij geeft aan dat zijn klachten na ongeveer een uur fietsen beginnen op te spelen. Ik wil niet op de stoel van een arts gaan zitten, maar probeer het advies te geven dat hij voor een sterkere basis moet zorgen. Opbouwen van een stuk “hardheid” van je benen. Niet alleen de spieren. Maar vooral de botten, botvlies, aanhechtingen, pezen en gewrichten. Gematigd hardlopen is een perfecte basis. Als dit alles in balans is dan kun je optimaal van je spierkracht profiteren. Bovendien is door de afwisseling de kans op blessures kleiner. Triathleten hebben om die reden nagenoeg geen overbelasting blessures.

Maargoed de nadruk ligt wel op rustig en langzaam opbouwen. Omdat wielrenners wel de spierkracht en het uithoudingsvermogen hebben voor hardlopen maken ze al snel de fout om gelijk op een hoog tempo te gaan hardlopen. En dat werkt dan weer blessures in de hand. Dus helemaal onderaan beginnen met een schema voor startende hardlopers. Wandelen eerst met heel rustig joggen afwisselen en langzaam uitbouwen. Naar 3 keer per week rond de 5 km op een tempo van 6:00/km (10 km/h). Tenzij hij het hardlopen echt leuk gaat vinden dan kun je verder uitbouwen. Reken er op dat je ongeveer een half jaar moet uittrekken voor een goede opbouw als basis.

Aan de andere kant, misschien heeft hij wel een bloedhekel aan hardlopen :mrgreen:

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 25 aug 2018 08:32

Wie zegt dat onze TS geblesseerd is?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 aug 2018 09:15

Nee_Nee schreef: 25 aug 2018 08:32 Wie zegt dat onze TS geblesseerd is?
Waar eindigt een ongemak en begint een blessure? TS heeft er al veel aan gedaan en vond het ernstig genoeg om hier te posten.

walter-
Forum-lid HC

walter- 25 aug 2018 09:59

TS heeft naar mijn mening nog niet veel gedaan (of beter kunnen doen).
Hij heeft zich goed laten zetten op een fiets en wat geëxperimenteerd met positie. Daar zit vermoedelijk geen oplossing.

Maar sportarts en kinesist kunnen zeggen waar zijn zwakke plekken zitten en welke spieren problemen hebben. En op basis daarvan een redelijk advies geven waar aan gewerkt kan worden.

Als de renner hier thuis last van een spier heeft zelfs vrij vaag kan de kinesist altijd goed zeggen wat er aan de hand is en advies geven (als is dat meestal wachten tot het over is eventueel wat massage en de stabiliteitsoefeningen goed blijven doen).

Walter

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 25 aug 2018 10:24

@Walter, zoals je zegt is wachten (rusten) tot het over is meestal dé remedie. Eens een dag of vier, vijf compleet rust nemen kan wonderen doen en is eigenlijk het makkelijkst om eerst uit te proberen.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 25 aug 2018 10:36

dwangarbeider schreef: 25 aug 2018 10:24 @Walter, zoals je zegt is wachten (rusten) tot het over is meestal dé remedie. Eens een dag of vier, vijf compleet rust nemen kan wonderen doen en is eigenlijk het makkelijkst om eerst uit te proberen.
Dat is inderdaad een uitstekend advies!

bever
Forum-lid

bever 25 aug 2018 18:56

Jans schreef: 25 aug 2018 09:15
Nee_Nee schreef: 25 aug 2018 08:32 Wie zegt dat onze TS geblesseerd is?
Waar eindigt een ongemak en begint een blessure? TS heeft er al veel aan gedaan en vond het ernstig genoeg om hier te posten.
scherp :)

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 25 aug 2018 20:31

Please stick to the question.
Waar staat dat de TS geblesseerd is?

Plaats reactie