Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

Rocker plate

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 13 dec 2019 12:36

serbak schreef: 13 dec 2019 11:52 Ik zie oplossingen voorbij komen met dempers en tennisballen en vroeg me af of het misschien niet al werkt (en misschien stabieler is dan tennisballen) door een paar rubber tegels neer te leggen en hier een multiplex plaat op te leggen? Zou een hoop werk schelen om er zelf een te fabriceren.
Je moet vooral naar links/rechts kunnen 'wiebelen' en dan weer automatisch terug naar de middenstand gaan, dus alleen maar een plaat op rubber tegels gaat je niet die beweging geven, je moet een kantelpunt in het midden hebben + kleine beweging voor/achter
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 13 dec 2019 12:42

Hier nog een interessant artikel (in het Engels) dat uitlegt waarom je moet kunnen wiebelen (links/rechts) en dat de tegendruk daarvoor laag moet zijn (dus weinig weerstand, lees: el cheapo tennisballen in mijn geval).

https://zwiftinsider.com/rocker-plate-tightness/
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 14 dec 2019 09:23

Ah ok, nu snap ik het principe :like:

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 dec 2019 08:36

Maakt het veel uit of je voorkant ook kan bewegen? De plaat van BikeAcces is enkel aan de achterkant en loopt niet door naar het voorwiel. De Realplate vind ik er ook goed uitzien, is voor de volledige bike.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 15 dec 2019 13:24

Joseba schreef: 15 dec 2019 08:36 Maakt het veel uit of je voorkant ook kan bewegen? De plaat van BikeAcces is enkel aan de achterkant en loopt niet door naar het voorwiel. De Realplate vind ik er ook goed uitzien, is voor de volledige bike.
Ik gebruik nu al ruim 2 jaar het principe van bikeacess, onder het mom van beter goed gejat dan...

Heel el cheapo, 2x 18mm multiplex, 2 trillingsdempers 50mmx50mm en 2 oppompbare binnenballen. Dit geeft me de mogelijkheid om zelf de “demping” nog wat te tunen.

Kostte me denk ik nog geen 30.- totaal. En uurtje werk. Esthetica was van ondergeschikt belang🙄

Afbeelding Afbeelding

Critic
Forum-lid
Berichten: 934
Lid geworden op: 28 jul 2015 19:17

Critic 15 dec 2019 18:45

t2300 schreef: 15 dec 2019 13:24
Joseba schreef: 15 dec 2019 08:36 Maakt het veel uit of je voorkant ook kan bewegen? De plaat van BikeAcces is enkel aan de achterkant en loopt niet door naar het voorwiel. De Realplate vind ik er ook goed uitzien, is voor de volledige bike.
Ik gebruik nu al ruim 2 jaar het principe van bikeacess, onder het mom van beter goed gejat dan...

Heel el cheapo, 2x 18mm multiplex, 2 trillingsdempers 50mmx50mm en 2 oppompbare binnenballen. Dit geeft me de mogelijkheid om zelf de “demping” nog wat te tunen.

Kostte me denk ik nog geen 30.- totaal. En uurtje werk. Esthetica was van ondergeschikt belang🙄

Afbeelding Afbeelding
2 dempers in midden en 2 ballen/banden aan buitenkant? Super simpel inderdaad.. Ziet er ook goed uit hoor..

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1641
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 15 dec 2019 19:19

Ja, meer is het niet.

Hier een onderdelen overzicht van de bikeaccess “coplate” die ik als voorbeeld gevolgd heb.
Overigens kun je daar ook alleen het dhz setje kopen. Krijg je de dempers, de ballen, en nog wat spul erbij. (Wel prijzig overigens)

Ik had eerst ook de kleinere 35mm dempers incl spacers die hij monteert. Maar vond die wat te veel voor- en achterwaarts bewegen bij een trapbeweging. Daarom heb ik nu 50x50. Die bewegen ook iets voor achterwaarts maar minder. Voelt voor mij prettiger aan.

Afbeelding

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 16 dec 2019 12:48

Ik heb ook vorige week een Rockerplate gemaakt. Veel simpeler als dit gaat haast niet :)
een plaat met daaronder 2 afgeronde planken.
Er zit wat beweging in je fiets als je licht trapt, en als je gaat sprinten gaat het ook natuurlijk heen en weer. Heb nog maar met 1 ritje kunnen testen maar ben tot nu toe erg tevreden!
Bijlagen
20191214_162418.jpg
20191214_162037.jpg

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 16 dec 2019 13:13

Ik snap dat zo'n rockerplate comfortabeler is, maar maakt het nou echt zo'n groot verschil?

Zelf ben ik dit jaar weer redelijk fanatiek begonnen met indoor trainer. De eerste weken was echt wel weer even wennen met zitbotjes en knieen, niet dat het pijn deed maar ook verre van comfortabel. Inmiddels een kleine 1.000 indoor kilometers verder en het gaat eigenlijk wel prima.

De kant en klare opties (BikeAccess en RBR) zijn relatief duur en DIY heb ik geen gereedschap voor.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 16 dec 2019 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 16 dec 2019 14:05

ypuh schreef: 16 dec 2019 13:13 Ik snap dat zo'n rockerplate comfortabeler is, maar maakt het nou echt zo'n groot verschil?

Zelf ben ik dit jaar weer redelijk fanatiek begonnen met indoor trainer. De eerste weken was echt wel weer even wennen met zitbotjes en knieen, niet dat het pijn deed maar ook verre van comfortabel. Inmiddels een kleine 1.000km indoor kilometers verder en het gaat eigenlijk wel prima.

De kant en klare opties (BikeAccess en RBR) zijn relatief duur en DIY heb ik geen gereedschap voor.
Zoals je ziet heb ik een tacx vortex, mijn fiets zit er strak in en zit dus geen enkele flex in.
Heb zo eerst ook probleemloos 750km (in zwift) gefietst zonder problemen. Maar na het zien van zo'n plate eens aan het googlen gegaan en om te proberen maar eens een simpele versie gemaakt. Nog maar 1 rit mee gemaakt, maar vond die rit al wel stukken prettiger als ervoor. Er zit nu wat meer beweging in, je zit niet meer zo statisch op de fiets. Helemaal als je eens wat wil aanzetten..

Met bijv. een tacx flux zit volgens mij al iets meer flexibiliteit in de trainer zelf.. maar dan nog heb ik genoeg mensen gezien die er iets voor gemaakt hebben.

Qua gereedschap had ik alleen een accuboormachine en een decoupeerzaag nodig :)

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2611
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 17 dec 2019 15:31

Ok, na wat desk research besloten om zelf een plate te gaan bouwen. Als inspiratie en voorbeeld deze video van de SBR ROCKR installatie: https://youtu.be/_zqcF0v42hA

Plaatmateriaal kan ik gewoon bij de bouwmarkt halen, net als het bevestigingsmateriaal voor de trainer zelf. Wat ik me afvraag is waar ik de andere onderdelen krijg. Ik wil een vergelijkbare plate maken als de SBR ROCKR dus met vijf elastische spacers door de loodlijn en twee balonnen.

Waar vind ik die elastische spacers en balonnen?

Mocht iemand een zaagtekening voor plaatmateriaal hebben dan houd ik me ook aanbevolen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 17 dec 2019 15:55

Ik heb afgelopen vrijdag net een Rockerplate gemaakt. Gisteren de eerste rit en na wat finetuning, moet ik zeggen dat het echt een stuk comfortabeler is dan dat je fiets compleet stil staat. Minder stijf zitvlak en staande klimmen voelt ook goed realistisch. Het is dan wel echt belangrijk om erg weinig lucht in de tubes te doen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kon bijna niets in de bouwmarkt vinden. Heb bij een lokale ijzerwarenzaak alle schroeven etc gevonden. De trillingsdempers (50x50 m10 type c) heb ik bij rubbermagazijn.nl gekocht. Het hout is 244x122cm mdf underlayment.

Plaats reactie