Alles over vakanties op én met de fiets

Ronde van Vlaanderen 2018

De Windmolen
Forum-lid

Gebruikersavatar De Windmolen 20 nov 2017 21:03

Dit jaar ook voor het eerst een 170 kilometer versie met start in Oudenaarde. Ingeschreven, ben benieuwd wat ik kan verwachten. Heb een hekel aan om de fiets af te moeten door voorgangers die niet rechts gaan lopen net als bij de Keutenberg tijdens AGR. Ik wil de RVV een keer gefietst hebben dus we zullen het ervaren.

Luctor et Emergo
Forum-lid

Luctor et Emergo 21 nov 2017 11:17

@De Windmolen: waarom ga je dan niet voor de volledige RVV?

Dan weet je zeker dat de grote meute weg is voor je de heuvelzone bereikt (vorig jaar kon ik overal rijdend boven komen zonder ook maar 1 wanklank).
Bovendien kun je dan ook zeggen dat je de "echte" RVV hebt gereden (de "echte" kunnen we toch niet als toerrijders, maar deze komt het dichtst in de buurt).

Ik denk dat je met de 170km route toch al snel in fuiken en drukte terecht komt.

walter-
Forum-lid HC

walter- 21 nov 2017 11:30

De Windmolen schreef: 20 nov 2017 21:03 .... Heb een hekel aan om de fiets af te moeten door voorgangers die niet rechts gaan lopen ...
Met die ingesteldheid zou ik er niet aan beginnen; je zal alleen maar gefrustreerd geraken. Want je zal het tegenkomen...
De keutenberg is een lachertje ivgl met 20% omhoog op gladde kaseien...
En zelfs op vlakke kasseien zal je tegenkomen dat je niet kan doorrijden zoals jij wilt.
Wil je doorrijden zonder gestoord te worden kom op een andere dag; is de de gezellige drukte het belangrijkste, het plezier van zowat overal voorrang te krijgen als fietser, altijd een peleton om mee mee te rijden,... neem je eens een voet aan de grond er wel bij -we doen allemaal ons best.... En als je er bang voor bent is er een parcour om de koppenberg om...

Een zoon oefent op surplaccen; komt misschien wel van plan...

moa
Forum-lid

moa 21 nov 2017 15:00

Zelfs op de langste afstand heb je kans dat je moet afstappen wegens zwalpende, vallende of wandelende voorliggers uit allerlei afstanden. Ik heb alles kunnen oprijden dit jaar, mijn sneller rijdende kameraden hebben 2 keer moeten voet aan grond zetten. Die dag moet je rijden voor de ambiance en niet om alles al fietsend op te rijden. Dat kan je heel het jaar door. Behalve de Koppenberg, daar weet ik nooit van of het zal lukken wegens te glad of een foute stuurbeweging.

Je mag je aan stapvoets verkeer verwachten, waarbij je ook beleefd zal moeten roepen om langs de kant te gaan op de Muur, de Koppenberg en de Pater.

Het is best om wat afstand te houden, hoe traag je daarvoor ook moet rijden.

De Windmolen
Forum-lid

Gebruikersavatar De Windmolen 21 nov 2017 19:22

Zo te zien zal ik me er bij neer moeten leggen dat ik stukken zal mee moeten lopen. Ik ging ook liever voor de langste versie maar mijn collega's vonden 170 meer dan genoeg. Dan pas ik me gewoon aan, het hoeft ook niet altijd hard :P . De sfeer zal wel geweldig zijn, gaan we daar gewoon voor. Moet het toch een keer meegemaakt hebben een echte Belgische klassieker. Later in 2018 komen nog La Phillip Gilbert en Tilff Bastogne Tilff, niet z'n spektakel maar ook mooie tochten in Belgie.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 21 nov 2017 21:18

Die laatste 2 zijn veel mooier en ook veel zwaarder dan de Rvv.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 21 nov 2017 23:55

dwangarbeider schreef: 21 nov 2017 21:18 Die laatste 2 zijn veel mooier en ook veel zwaarder dan de Rvv.
mooier en zwaarder zijn hel relatieve begrippen: 't is allmaal te zien wat je het beste kan en waar je het meeste van houdt. TBT heb ik nooit echt een mooie tocht gevonden, veel te veel grote en drukke wegen en als je een lichtgewicht bent rij je misschien makkelijker de ardeense hellingen op dan de vlaamse kasseihellingen.
Veel mooier tochten zijn deze bvb in de voerstreek, de hellingen en "boucles" van de semois, "de waalse pijl", de franse ardennen met een gedeelte van de tiérache en de streek rond chimay ( de avesnois).
Ook daar heb je heel mooie tochten en mooie hellingen..
bvb Fagnes -thieraches - ardennes http://randonneescyclotouristes.blogs.d ... 820045.jpg
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 23 nov 2017 18:07

Landen-Trois Ponts-Landen is best vergelijkbaar met TBT maar mooier om te rijden (vind ik)

Ook in de streek daar: "Les Crêtes Ourthe-Aisne-Amblève", heel kleinschalig maar echt top tocht, wel erg zwaar.
Afbeelding

Zino
Forum-lid

Zino 06 jan 2018 10:23

Net even het parcours bekeken en de 173km versie heeft meer hellingen/kasseistroken in het parcours dan de 232Km ronde. In de 232km-versie ontbreken de Wolvenberg en Molenberg + 2 kasseistroken extra (Ruiterstraat+kerkgate). Leuk gedeelte om te rijden vind ik persoonlijk. .Beetje vreemd maar de kilometers zullen dan maar het werk moeten doen zeker?
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 06 jan 2018 12:20

Had ik nog niet gezien. Beetje jammer toch (van de bergjes, de kasseistroken hoeven niet :D )
Afbeelding

Pallieter
Forum-lid

Pallieter 06 jan 2018 14:16

Ook geen Paddestraat dit jaar. Jammer, want die rijd ik wel graag. In de plaats krijgen we de Lippenhovestraat en de Haaghoek (wat een rotding!).

Zino
Forum-lid

Zino 07 jan 2018 12:17

Haaghoek zit er altijd in dacht ik. Paddestraat zal er ook wel inzitten vermoed ik. Die ligt net voor de Lippenhovestraat dus die zullen ze gewoon niet vermeld hebben. 'T Is meer dan genoeg maar toch wat vreemd é. Zeker de Molenberg heeft iets mytisch (voor mij dan toch)
Hoe rapper je traag kan rijden, hoe beter je bent...

Plaats reactie