Pagina 3 van 4
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 16 jul 2017 21:57
door nijkie
Snelheid is een getal waar je niet veel mee kan.
30km/u windkracht 3 tegen wattage 280 watt hartslag 168hf.
30km/u windkracht 3 mee wattage 140 watt hartslag 130 Hhf.
Bij de voorbeelden zelfde snelheid maar compleet andere inspanning.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 17 jul 2017 15:39
door vermeulen
nijkie schreef: ↑16 jul 2017 21:57
Snelheid is een getal waar je niet veel mee kan.
Net als een X aantal gereden kilometers.
Als je 3500 km in een maand als doel hebt, moet je gewoon heel veel lange ritten rijden in een lage hartslag.
Als je sneller wilt kunnen fietsen (60 km met 38 gemiddeld zag ik bijvoorbeeld voorbij koment), moet je dat als doel stellen.
Allebei lijkt me geen reeel doel, zeker niet binnen een maand, omdat de trainingen voor beide doelen bijna haaks op elkaar staan.
Voor het eerste doel hoef je alleen maar aan je duurvermogen te werken; voor het tweede doel moet je krachttrainingen gaan doen en daarvan ook goed herstellen. Dat betekent dat je soms 60 km fietst en wel dusdanig hard dat je daarna een rustdag nodig hebt.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 17 jul 2017 19:33
door DDX
Ik moet volgens mij even reageren

Mijn advies is gewoon veel ritjes te maken en niet teveel op snelheid en hartslag ed te letten.
Maar misschien ook wel op je hartslag letten dat je gewoon veel rustig fietst, de snelheid komt vanzelf wel.
Zeker als je iedere dag fietst wil je niet iedere dag volle bak gaan.
Maar ondetussen ook lekker afwisselen door soms ff dagje iets hoger tempo te rijden (komt bij mij harslag op gemiddeld 130 oid)
Of lekker diep te gaan in de heuvels/bergen. (dan zit ik gemiddeld hartslag 140-150)
Op basis van de tabelletjes zouden merendeel van m'n ritjes hersteltrainingen zijn, maar voor mijn gevoel is het meer laag D1. (veel mensen denken dat je zo hoog mogelijk in de harslag zones moeten zitten)
Nee_Nee schreef: ↑16 jul 2017 14:18
600km per week is veel te veel. Pak eens een rustweek. Als je hartslag niet meer omhoog gaat, ben je vermoeid. Trainen mag pas weer als je uitgerust bent. Koop/leen eens een boek over sport, fysiologie, training en trainingsopbouw.
Van 100km naar 600km per week is idd een hoop maar is prima te doen als je het gewend bent.
Als ik op het vlakke fiets gaat mijn hartslag niet meer zo snel omhoog, komt gewoon door m'n conditie.
Als ik solo fiets kom ik vaak thuis met gemiddelde van gemiddelde hartslag van 110-120.
Gisteren bijvoorbeeld 320km gefietst met groepje, als ik op kop reed hartslag rond de 140/150 tegen de wind in met power rond de 270.
In de wielen zat ik regelmatig met hartslag tussen de 90-100.
Maar als het moet wilt hij nog prima omhoog. (Brienenoordbrug omhoog 184 aangetikt (mijn max is 190))
bve schreef: ↑16 jul 2017 15:58
Er is geen wedstrijdrenner die zoveel fietst. De 3500km van de tour de france is geen training. 95% van de profs zijn de week na de tdf slechter dan de week ervoor. Ik zou de kwantiteit halveren zodat er meer kwaliteit in je trainingen kan.
Kijk ik naar Laurens ten Dam dan zit die dit jaar op 18.600km, dus die gaat ook al snel richting de 3000 gemiddeld per maand.
Maar als je naar hartslag en power kijkt van renners in de tour kan je het opzich wel vergelijken met ritjes die ik maak, veel lage hartslag (in het peleton) en soms even pieken op klimmetjes oid

Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 18 jul 2017 10:52
door Nee_Nee
Als je vraag over het verhogen van je snelheid gaat, moet je andere trainingen gaan rijden. Nu rijd je waarschijnlijk lange trainingen op rustig tempo (deel 600km maar door 20 á 24 uren).
Als je je snelheid wilt verhogen, moet je naast lang/extensief ook kort/intensief gaan trainen en dat gaan afwisselen.
Afwisselen kan op veel manieren. je kunt binnen de trainingen snelle en rustige blokken afwisselen, je kunt afwisselen intensieve trainingen gaan rijden, je kunt met een snelle groep meerijden en dan afwisselend op kop gaan rijden en achterin meerijden.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 19 jul 2017 15:24
door Keev
Bedankt allemaal, als je niet echt met een doel werkt en gewoon veel wilt fietsen, is het best om veel trainingen in D1 te doen ?
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 20 jul 2017 10:16
door vermeulen
Keev schreef: ↑19 jul 2017 15:24
Bedankt allemaal, als je niet echt met een doel werkt en gewoon veel wilt fietsen, is het best om veel trainingen in D1 te doen ?
Ja, in D1 kun je de grootste afstand afleggen. Het duurt alleen wel wat langer.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 20 jul 2017 11:36
door Herman_N
Keev schreef: ↑19 jul 2017 15:24
Bedankt allemaal, als je niet echt met een doel werkt en gewoon veel wilt fietsen, is het best om veel trainingen in D1 te doen ?
Ik vind dit een beetje tegenstrijdige uitspraak. Een training doe je om een doel te bereiken. Dus doelloos fietsen en trainen gaan in mijn beleving niet samen. Ik volg dit topic een beetje en vraag me nog steeds af wat je met sneller fietsen bedoelt. Wil je een uur lang sneller fietsen of een heleboel uren achter elkaar?
Fietsen in D1 is heel goed voor je 3500 km plan. Het put je niet al teveel uit en je wordt er bovendien heel sterk van. Hierdoor ga je vanzelf ook sneller rijden in deze zone. Bovendien vergroot het je duurvermogen enorm. Je zal sneller herstellen en je kunt langere afstanden volhouden zonder in te storten. In die zin kun je met D1 training ook sneller worden, met name op langere afstanden. Zelf train ik vrij veel in D1 en merk het tijdens toertochten. In de eerste 80-100 km rijdt iedereen hard, maar daarna komt het neer op ausdauer. De mensen zonder inhoud rijden dan als zielige dode vogeltjes rond. Dan is de pijp leeg en is het over en uit. Dat is altijd leuk, pacman spelen.
Hoewel er heel veel nieuwe inzichten zijn gekomen in de trainingsleet en er geen absolute waarheid lijkt te zijn hou ik het op de traditionele aanpak. In de winter en het vroege voorjaar heel veel D1 gecombineerd met krachttraining op de fiets. Een week of 8 voor het eerste echte doel ga ik ook blokken D2 en D3 doen. D1 blijft nog steeds onderdeel van de training maar ieta minder prominent. En on de 4-5 weken een week inplannen met een wat rustiger schema. Hiermee geef ik het lichaam hersteltijd. Belangrijk is wel dat je een doel voor ogen hebt.
Succes man.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 20 jul 2017 12:00
door RVV
ik wou deze intervallen doen om mijn tempo te verbeteren, Ik wil later graag overschakelen op duathlon omdat ik altijd heb gelopen. Ik las dat ze daar 60km tegen 38-40 km/u gemiddeld rijden dus vandaar deze training
Eh ik heb geen idee wat je niveau is maar 38 tot 40 gemiddeld tijdens duathlons is echt heel erg hoog hoor . Ik fiets zelf tijdens triatlons meestal rond de 37 tot 39 gemiddeld (37 op 90 km 39 op 40 km).
Je moet daarna nog hardlopen hè dus volle bak is sowieso niet slim tijdens een duathlon of triathlon. Het is immers geen tijdrijden.
Ik doe zelf nagenoeg nooit interval training. Niet bij het hardlopen en ook niet bij het fietsen. Af een toe een segmentje aanvallen op Strava maar dat is exemplarisch. Interval training vind ik zwaar overschat. Men hoort wat en denkt dat is voor mij de short cut.. helaas bestaan er geen short cuts

intervallen is een hoger risico op blessures.
Wat dan wel? Veel Afwisseling. Mensen die mijn Strava volgen zien dat ik de ene dag 160 km fiets met 35 gemiddeld en de andere dag 100 km op 23 gemiddeld. (Even 2 uitersten als voorbeeld) verder gewoon veel fietsen. De ene dag korte afstandjes de andere dag langere afstanden. Zoals eerder vermeld.. snelheid en zeker de gemiddelde snelheid is relatief. Alleen al de instelling van de automatische pauze van je Device kan tot 0,5 km/h verschil maken.En dan nog het Afremmen/drukte/wind etc etc zoveel factoren..
Wil je precies weten wat je echte gemiddelde snelheid is dan moet je een vast parcourtje pakken, bijvoorbeeld een vast rondje (tussen de 5 en 10 km) boerenlandweggetjes met evenveel wind mee en tegen. Dan precies een uur fietsen (windkracht 3 tot 4 is ideaal) en je hebt een mooi ijkpunt.
En als laatste en zeker belangrijk.. optimaliseer je luchtweerstand. Probeer zo diep mogelijk te zitten zonder dat dit ten koste gaat van de kracht en vermogen die je kunt trappen. Ik heb het "geluk" dat ik urenlang in tijdrit houding kan fietsen. Maar de meeste wielrenners vangen gewoon teveel wind. Ik zie maar heel weinig wielrenners in de beugels fietsen (eigenlijk alleen bij veel tegenwind) Fietsen op comfort kan prima maar verwacht dan ook niet je "scherpste" snelheden.
Verder is mijn advies, fiets altijd op gevoel. Niet hard fietsen als de benen wat vermoeid voelen. En last but not least.. neem dagelijks 2 magnesiumcitraat 400 Mg tabletten eventueel met een goede vitamine tablet als je veel fietst. Zorg voor voldoende eiwit inname en slaap genoeg.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 20 jul 2017 12:28
door havana
Je hebt nogal een particuliere trainingsfilosofie ontwikkeld, Rico
Je noemt intervaltraining "overschat" en zegt het nooit te doen, maar je wisselt wel enorm af in snelheid. Dat spreekt elkaar op z'n zachtst gezegd wel een beetje tegen.
Als de ene dag rustig fietst en de andere dag juist snel dan heb je bij de snelle rit echt wel (onbewust) intervaltraining gedaan. Geen mens, zelfs een Iron-Man triatleet niet, kan immers 3 uur lang aan één stuk volle petrol rijden.
Je bedoelt wellicht dat je niet bewust blokjes gaat afwerken à la 4x8 min in zone X. Dat is uiteraard ook niet nodig, als je bijvoorbeeld in een groep af en toe de kop pakt, doe je precies hetzelfde...
Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat zelfs een fanatieke amateurwielrenner die normaal eet magnesiumsupplementen nodig heeft, om over vitamines nog maar te zwijgen.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 20 jul 2017 12:46
door RVV
Ja ik bedoel eigenlijk dat "blokjes" rijden. En alle afgeleide varianten. Kijk als je dat leuk vind moet je het vooral doen. Ieder zijn ding natuurlijk. Maar het is niet de manier om naar 38/40 gemiddeld te gaan tijdens een duathlon.
Overigens ken ik wel een paar mensen die gewoon keihard 3 uur lang 46 gemiddeld kunnen fietsen. Remco Grasman bijvoorbeeld. Maargoed dat zijn ook uitzonderingen.
Voor wat betreft magnesium suplementen.. in principe kun je bij goed gevarieerde voeding dit voldoende binnen krijgen. Maar als je wekelijks 600 tot 850 km fietst (ik zei de gek) dan verlies je zoveel magnesium zouten door het zweten tijdens het fietsen (gemiddeld 3 tot 4 liter per dag) dat je magnesium tekorten niet goed kan opvangen met voeding. Mijn advies was ook gericht aan de topicstarter die 3500 km wil fietsen deze maand. Spierverkrampingen en vermoeidheid van de spieren liggen op de loer bij magnesium tekorten. Bij 100 tot 300 km per week speelt dit allemaal niet zo. Maargoed ieder zijn eigen natuurlijk. Verder heb ik ook niet echt een plan of schema waar ik mee werk.. mijn hartslag neem ik altijd ter kennisgeving aan. Het is toch voornamelijk het gevoel.. en vooral het plezier in het fietsen. Uiteindelijk is het plezier voor mij alles bepalend.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 20 jul 2017 12:56
door raven14
RVV schreef: ↑20 jul 2017 12:46
Ja ik bedoel eigenlijk dat "blokjes" rijden. En alle afgeleide varianten. Kijk als je dat leuk vind moet je het vooral doen. Ieder zijn ding natuurlijk. Maar het is niet de manier om naar 38/40 gemiddeld te gaan tijdens een duathlon.
Dat is het echt wel. En dan nog voornamelijk langere blokken net onder je drempelvermogen. Niet al te stresserend voor je lichaam en super effectief. Wil je dat in spelvorm doen, bvb door het oppakken van een langer segment op het jaagpad, dan doe je net hetzelfde. En zo trek je je drempelvermogen (FTP) omhoog, wat een belangrijke prestatieparameter is bij langere tijdritten.
Re: Training naar hogere snelheid
Geplaatst: 20 jul 2017 13:13
door RVV
Hmmm kijk dit is nu weer het nadeel van de platheid van het internet.. ik ga met mijn advies uit van de vraagstelling van de topicstarter.. die rijd nu gemiddeld 30 op langere afstanden en hij verondersteld dat hij door dit soort interval training naar 38/40 gemiddeld kan trainen. Dat gaat hem dus niet lukken op deze manier. Dat bedoelde ik met de "short cut"
Deze vraagstelling hebben ook veel hardlopers.. "ik loop 10 km/h gemiddeld tijdens een wedstrijd en ik wil 12,5 gemiddeld lopen, gaat mij dit lukken met intensieve intervallen?" Ja roept de helft in koor.. resultaat binnen de kortste keren flinke blessures..
Alles draait om de basis.. die moet je met stappen uitbouwen.
Voor tijdrijders zijn gerichte interval trainingen het liefst op de tacx uitermate effectief.. maar face it.., dat is om hun gemiddelde snelheid met tienden per uur omhoog te gooien.. van 45 km/h naar 46 km/h op een tijdrit.. als het niveau van rijders heel dicht bij elkaar ligt is dat het verschil tussen een topklasering en een middenmoot tijd.
Maar van 30 gemiddeld naar 40 gemiddeld op een 60 km afstand dat is een heel ander verhaal.