Nu kort verslagje.
Gestart op de top en de afdaling was koud, echt koud. Veel mensen letterlijk zien schudden van de kou. Wel goed dat de afdaling geneutraliseerd is. Ik wil anders niet weten wat er gebeurt indien iedereen direct begint te rijden, ongelukken waarschijnlijk
Na de officiele start het eerste stuk vlot meegereden. Beetje vals plat en in groep dan kun je leuke snelheden maken. Aangekomen aan de col D'ornon iets te snel gestart maar toch al snel mijn tempo gevonden. Aan het klimmen tegen 10-14km/u wat voor mij zeker niet slecht is, maar toch kwamen er voldoende mensen nog over. Had toen al in het snotje dat er een heel ander type renner meedeed dan bv de 3 Ballons die ik meegedaan heb.
Eenmaal op de top was het wel een leuke afdaling. Een paar haakse bochten maar voor de rest kon je leuk snelheid maken. Op naar de Parquetout dan.
De gevreesde parquetout deed z'n naam wel eer aan. Weinig onder de 10% regelmatig boven de 13%. dat verteer ik normaal gezien niet zo goed. Wel goed dat het redelijk in het begin van de wedstrijd lag, kwestie van frisse beentjes te hebben.
Met een gemiddelde va 8km/u bovengeraakt wat ik voor mezelf wel een hele prestatie vond.
Onder de baan naar de alpe du grande serre dan. "klein" colletje er nog tussen (je kent ze wel, te pietluttig om op te nemen in de omschrijving, maar doet toch verrekte pijn als je hem opmoet). Col de melissol. Ook dat ging goed en toen was het tijd om de 10km naar de top van de alpe te doen. Daarboven snel bevoorraad en met een collega fietser de afdaling aangegaan en beginnen racen om de tijdslimiet in Bourg te halen. Ik was heel blij dat ik daar een compagnon de route had, want anders had ik toen de tijdslimiet al niet gehaald waarschijnlijk.
Met nog 10min op de klok toch Bourg d'oiseans gehaald. En toen werd het tijd voor de 5 bochten van Alpe D'huez naar la Garde te doen. Toch al redelijk aan het sterven toen, maar op karakter tot aan de bevoorrading geraakt. Toen was ik al heel blij, ik was in de veronderstelling dat ik enkel nog de beklimming naar L2Alpes moest. We verstonden de bevoorraadster verkeerd (we dachten 7km klimmen maar max 100hm verschil op die 7km). bleek dat het 7km aan verschillen boven de 10% was
Daar ben ik dus gekraakt en heb ik (eenmaal terug in de bewoonde wereld) opgegeven en me laten ophalen. Ik kon misschien nog de klim gedaan hebben, maar dan ging het me teveel tijd gekost hebben en ik moest diezelfde avond nog terug naar BE vertrekken. Het was nu voor mezelf al op het randje van verantwoord en dan heb ik er ook maar de brui aan gegeven.
Ik volg Beren040 wel. Het niveau lag echt wel hoger en ik heb niet veel voor de bezemwagen gezeten denk ik.
Algemene bemerkingen:
-Koud de eerste 2uur. Was heel blij dat ik voldoende kleren meehad. De volgende keer wel nog gesloten handschoenen
-Iets karigere bevoorradingen dan bij 3B. Wel voldoende drinken maar het eten vond ik deze keer minder (ook geen gelletjes, enkel repen)
- Weinig seingevers/borden die de richting aangeven. Soms had ik het gevoel van verkeerd te zitten, gewoon omdat het al lang geleden was dat ik nog iets van de organisatie gezien had.
- Zoals Herman hier al gezegd had, veel alleen rijden als je niet bij de betere behoort. Heeft wel iets maar toch iets meer volk was leuk geweest.
-Prachtige afdaling van de Alpe du grande serre. Beetje skien op de fiets
-Prachtige route vanaf la Garde naar L2A. Enorm mooie uitzichten en een rustig stukje, wil ik zeker nog eens opnieuw doen!
-Deze tocht doe ik zeker opnieuw, maar gezien de percentages moet er toch nog 15kg vanaf om beter te zitten. Het is geen aanrader met 95kg om deze tocht te doen. Teveel hm op het aantal km (iets wat ik toch had onderschat)