Vervelend probleem dat met een goede aanpak wel verholpen kan worden en dat zeg ik uit eigen ervaring.sjoerdkoolen schreef: Omdat ik echt bij iedere rit de pijn enorm vererger (en haast niet meer linksom kan kijken) ga ik dan toch maar mijn fiets vervangen.
Bikefitting? Perfect afgestelde fiets! was het commentaar, Daar kan het niet aan liggen!
Belangrijk is dat er in de eerste plaats een exacte diagnose gesteld wordt mbt de fysieke oorzaak die ten grondslag ligt aan het ontstaan van de klachten. In mijn geval was dat een scoliose, die een beperking van bewegen rond het schoudergewricht veroorzaakte maar alleen in een bepaalde houding nl voorover gebogen en dan de armen gestrekt vooruit en omhoog.
In het dagelijks leven had ik daar totaal geen last van! Pas op de racefiets, lekker sportief zittend, kreeg ik klachten. Tenslotte een keiharde spiergroep bij schouder en nek.
Volgende stap het losmaken van de spiergroep, kan even duren. Daarna oefeningen blijven doen om die spieren te trainen en soepel te houden.
Tenslotte een klein aanpassing aan de stuurgroep van mijn fiets, die ik nog steeds heb en nu al weer meerdere jaren zonder problemen.
Ik ga hier niet zeggen welke aanpassing! Elk geval kan net een andere oorzaak hebben, laat je goed onderzoeken en bedenk daarbij dat een fysiotherapeut geen diagnose mag stellen, enkel een behandeling uitvoeren!