Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

aanvullen mineralen/zout

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 19 apr 2017 22:04

athhretjt schreef:Gewichtsverliesna inspanning is helaas geen heel betrouwbare manier om uitdroging te bepalen.
Beter dan? knijpen in je vel en zien of je vel overeind blijft staan in plaats van in de normale vorm terug te keren? ingevallen oogkassen? Verwarde indruk, trage reactie? Wat?

Je reacties zijn vast goed bedoelt maar als je alleen maar iets roeptoetert zonder inhoudelijk er op in te gaan dan kun je net zo goed geen reacties plaatsen.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 19 apr 2017 22:14

Roeptoereren? Ik zeg gewoon drinken bij dorst, klaar. Ik probeer alleen maar onzinnige adviezen te ontkrachten.

Dehydratie, uitdroging, vochttekort zijn heel erg lastig te meten, zelfs met geavanceerde meetmethoden. Gewicht is geen goede maat, en simpele alternatieven zijn er ook niet. Dat betekent natuurlijk niet dat je een slechte methode dan maar moet vertrouwen, dan kan je nog beter niet meten. De mate van uitdroging na inspanning is in de praktijk simpelweg niet goed vast te stellen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 19 apr 2017 22:31

athhretjt schreef:Jouw advies kan dodelijk zijn.
Even snel het artikel gescand waar je naar verwijst.
Volgens dat artikel zijn er bij sportevenementen sinds 1981 in totaal 14 doden gevallen als gevolg van Symptomatic Exercise-Associated Hyponatremia.

Hyponatremia - Hyponatriëmie is een tekort aan natrium in het bloed. Er wordt gesproken van een hyponatriëmie wanneer de serumconcentratie lager is dan 135mmol/L. Een van de oorzaken van een hyponatriëmie is een te veel aan water (bron wikipedia)

Opvallend is dat de onderzoeksresultaten afkomstig van verschillende onderzoeken qua data nogal verschillen. In het ene rapport heeft men bij atleten geen enkel probleem geconstateerd, het andere rapport spreekt zomaar over tientallen procenten.

Dank denk ik, zorg eerst eens dat je de meetmethoden valideert want dit lijkt nergens op.
Maar goed, 14 doden sinds 1981, do the math. Oversteken lijkt mij gevaarlijker.

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 20 apr 2017 08:40

athhretjt schreef:Nico, dit vind ik zeer slecht advies.

Het beste advies op dit moment is simpel: drinken als je dorst hebt. Sportdrank (een willekeurige) is prima met een combinatie van koolhydraten en elektrolyten. Niet drinken als je geen dorst hebt. Te veel drinken is gevaarlijk en soms dodelijk.
Lees voor bronnen het Statement of the Third International Exercise-Associated Hyponatremia Consensus Development Conference uit 2015.

Tussen niet drinken en gevaarlijk veel drinken zit nogal een gat.....

Als ik pas ga drinken als ik dorst krijg, dan ben ik in vele gevallen te laat, met vaak hoofdpijn en aanverwanten tot gevolg.

gevaarlijk veel drinken kan, maar zoveel liters krijg je niet mee gesleept op je fiets hoor...

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 20 apr 2017 09:17

athhretjt schreef:
NicoNB schreef:Wat is jouw advies dan?
Vertrouwen op het ingebouwde systeem dat al miljoenen jaren werkt: laagdrempelig drinken bij dorst.
En bij koude temperaturen wanneer je lichaam harder werkt dan in de Zomer,op gevoel drink je veel minder dan bij warme temperaturen.Hoe zit dat dan?
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 apr 2017 09:33

athhretjt schreef:Vertrouwen op het ingebouwde systeem dat al miljoenen jaren werkt: laagdrempelig drinken bij dorst.
Voor wie geldt dat dan? Voor sporters? die er miljoenen jaren geleden niet waren, of ook voor onze oudjes? Die nu voor een flink gedeelte veel te weinig drinken. Met alle gevolgen vandien.
Maar ik heb nog steeds niet duidelijk of ik bij een tocht van 120km, 1500hm en 30 graden "maar" 1,5 liter mag drinken, of dat het gevaarlijk wordt als ik meer dan, doe een getal, 12 liter drink.
Kun je daar dan iets zinnigs over zeggen?

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 20 apr 2017 10:18

Ja, drinken als je dorst hebt, hoe moeilijk is dat? Dat kunnen vele liters zijn, maar ook weinig. Het is simpelweg niet mogelijk om een vast getal te 'moeten' drinken.

Sandertje1974
Forum-lid

Sandertje1974 20 apr 2017 10:25

Ok, dank heren, maar ik ben een simpele ziel met een simpele vraag! ;-)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 20 apr 2017 10:31

nijkie schreef:CUT
En bij koude temperaturen wanneer je lichaam harder werkt dan in de zomer,op gevoel drink je veel minder dan bij warme temperaturen.Hoe zit dat dan?
Bij lage temperatuur verlies je ook veel minder water.
Logies tog?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

dropje73
Forum-lid

Gebruikersavatar dropje73 20 apr 2017 10:38

Ik vind overigens de meeste sportdranken/poedertjes/tabletten maar ranzig zoet.
Zo ook al die gelletjes en overig spul, gadverdamme, zou er van over mijn nek gaan. Ik snap niet dat mensen dat naar binnen gewerkt krijgen.
Pasgeleden tegen beter weten in ook weer kokertje tabletten van Isostar gekocht. 1 tablet in een 750 ml was al knap ranzig, en dan zou ik er eigenlijk 2 op een halve liter moeten gebruiken ofzo... :o

Ik heb nu tabletten in kokertjes, waarvan de naturel versie nog wel te doen is. Zal vanavond even kijken voor het merk.

ik doe ook altijd als ik een wat langere ronde wil maken tenminste, zeg vanaf 100 km, of als het inderdaad heel warm is, 1 bidon met 1 tablet en andere bidon alleen water.
Carbon from the planet X
'I don't care' said Lapierre, ' I'm from France'.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 20 apr 2017 10:53

athhretjt schreef:Ja, drinken als je dorst hebt, hoe moeilijk is dat? Dat kunnen vele liters zijn, maar ook weinig. Het is simpelweg niet mogelijk om een vast getal te 'moeten' drinken.
En als je geen dorst krijgt of veel te laat? Jij reageert alleen maar, "zo is het, en hoe moeilijk kan het zijn" Krijg ik dan ook nog een antwoord of dat alleen voor sporters geldt? Of ook voor bejaarden, dat je wel gaat drinken als je dorst krijgt.
Eerdere "deskundigen" schreven op dit forum dat je van tevoren al ruim zou moeten drinken. Het valt niet mee om te kiezen wie nu de echte deskundige is.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 20 apr 2017 11:10

Dat advies geldt voor 'exercise'.
Bejaarden is weer heel anders, en volledig buiten deze discussie, maar ook die kunnen te veel drinken (vooral bij hartproblemen)..

Plaats reactie