Nieuwe aero racefiets voor triathlon - keuze stress!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Je gaat je toch niet laten intimideren door de UCI met die bangmakerij van ze? Ik heb ze hier nog nooit op zien controleren. Als je een WK mag rijden lijkt het me vroeg genoeg om me hierover druk te gaan maken.mont aigoual schreef:Je kunt ook kijken naar aero fietsen waarbij de zithoek kan worden aangepast van 74 tot bijvoorbeeld 78 graden. Bij sommige fietsen als de Merida Reacto (gewicht) en de Rose Xeon CW kan dat door de zadelpen om te draaien. De overgang naar het lopen wordt makkelijker als dichter op het bracket zit. Je kunt met een kort opzetstuurtje ermee stayeren en met een lang opzetstuur tijdrijden. Let er ook op dat het frame en eventueel de wielen op de UCI lijsten staan, anders kan je voor een dicht parc ferme komen te staan. Men let steeds vaker op deze lijsten. Sensa staat bijvoorbeeld niet op die lijst van de UCI.
http://www.uci.ch/mm/Document/News/Rule ... nglish.pdf
Succes met de afweging.
Maar zoals iemand anders al aangaf over triathlon's hebben ze in Aigle gelukkig niets te zeggen.
-
mont aigoual
- Forum-lid
Wanneer je alleen deelneemt aan regionale wedstrijden zal het in de praktijk allemaal niet echt probleem zijn. Zodra je aan de door de NTB georganiseerde en gejureerde ere en 1e,2e,3e,4e divisie wedstrijden en nationale kampioenschappen deelneemt, kan het wel degelijk een probleem opleveren. Afgelopen seizoen werden wielen afgekeurd bij het NK OD in Amsterdam. En zeker kan het problemen opleveren wanneer je aan internationale ITU of WTS kampioenschappen gaat meedoen. De NTB comformeert zich in de reglementen voor wat betreft het materiaal aan de eisen van de UCI, je hebt er indirect als triatleet mee te maken. Ik kan niet goed inschatten wat de TS precies ambieert, het leek mij nuttig dit te vermelden in verband met zijn toekomstige aankoop. Met Sensa heb ik mail contact gehad (omdat dit voor ons een optie was) en men gaf mij aan dat zij hun fietsen niet hadden aangemeld, omdat dit te veel kosten met zich mee zou brengen. Wat Sensa komend jaar doet weet ik niet. Periodiek komen er nieuwe lijsten en de laatste is van 2 december jl. Het kan zeker zijn dat de KNWU minder streng is dan de NTB op het gebied van wielen en frames.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
-
scottwilko
- Forum-lid HC
En vanaf 2017 zijn ook schijfremmen weer toegestaan bij non stayer triathlon wedstrijden, dus die hoef je ook niet links te laten staan
Stayer wedstrijden? Waarom zou je dat willen Remco? En hoe vaak? 5 tot 10 keer per jaar? Ik doe zelf hooguit 5 triathlons per jaar. Stayeren is voor wielrenners die makkelijk willen
En een triathlon fiets is geen tijdrit fiets. En een triathlonfiets (goed afgesteld) bied meer comfort dan een earoracer. Mooie fietsen hoor die earoracers maar voor triathlons is het weer net niet. Je gaat namelijk aan het belangrijkste voorbij. En dat is dat je na het fietsen snel en smooth moet kunnen hardlopen. De geometrie van een earoracer is daar totaal niet op afgestemd.
Oja fietsen in een groepje kan prima met de tri fiets. Zelf vaak genoeg gedaan. Mede fietsers hebben zich daar nooit aan gestoord. Gewoon met de handen boven de remgrepen fietsen. Een houding die overeenkomt met de handen op de hendels van een koersfiets.
Oja fietsen in een groepje kan prima met de tri fiets. Zelf vaak genoeg gedaan. Mede fietsers hebben zich daar nooit aan gestoord. Gewoon met de handen boven de remgrepen fietsen. Een houding die overeenkomt met de handen op de hendels van een koersfiets.
Ik Ben zelf ook triatleet.
Positie is het allerbelangrijkste.
Ik rij met een gewone racefiets met opsetstuur.
Maar mijn positie is dan anders.
mijn gewicht rust ook op mijn ellebogen.
Ellebogen benaderen hoek van 90 graden.
Om dit mogelijk te maken met het zadel naar voor.
Het is erg moeilijk om met deze zadelstand te rijden zonder opzetstuur.
Je gaat namelijk erg veel druk op je polsen krijgen.
Daar maak ik gebruik van 2 zadelpennen met zadel.
Eentje voor tijdritpositie en eentje voor gewone ritten.
Mijn tijdritzadel is een ism model. Dat laat be toe om met een vlakke rug te rijden.
Als je maar 1 zadelpen en zadel hebt Dan moet je een compromispositie zoeken. Mogelijk rijdt dat in geen van beide gevallen echt goed.
Bij aero wegfietsen is het misschien niet zo makkelijk om aan een tweede zadelpen te Geraken of is deze heel duur.
Ik weet het: een aerofiets ziet er gelikt uit maar positie is belangrijker.
Positie is het allerbelangrijkste.
Ik rij met een gewone racefiets met opsetstuur.
Maar mijn positie is dan anders.
mijn gewicht rust ook op mijn ellebogen.
Ellebogen benaderen hoek van 90 graden.
Om dit mogelijk te maken met het zadel naar voor.
Het is erg moeilijk om met deze zadelstand te rijden zonder opzetstuur.
Je gaat namelijk erg veel druk op je polsen krijgen.
Daar maak ik gebruik van 2 zadelpennen met zadel.
Eentje voor tijdritpositie en eentje voor gewone ritten.
Mijn tijdritzadel is een ism model. Dat laat be toe om met een vlakke rug te rijden.
Als je maar 1 zadelpen en zadel hebt Dan moet je een compromispositie zoeken. Mogelijk rijdt dat in geen van beide gevallen echt goed.
Bij aero wegfietsen is het misschien niet zo makkelijk om aan een tweede zadelpen te Geraken of is deze heel duur.
Ik weet het: een aerofiets ziet er gelikt uit maar positie is belangrijker.
-
mont aigoual
- Forum-lid
Misschien is zoals ik al eerder aangaf een aero fiets met omkeerbare zadelpen een optie. Voor zover ik heb kunnen zien, zijn dat in ieder geval de Merida Reacto en de Rose Xeon CW. Door de zadelstrop bij de Merida of bij de Rose de zadelpen 180 graden te draaien en naar beneden te kantelen heb je twee fietsen voor de prijs van 1. Voor de stayer wedstrijden maak je een setup met een setback en voor de niet stayerwedstrijden maak je een zero setback of zelfs een setup waardoor je boven het bracket uitkomt, zoals op een hardcore tijdritfiets. De Aero Rose X-lite CW wordt ook als (quasi) tijdritfiets verkocht met de zadelpen naar voren gericht. Als je dan een lang opzetstuur neemt en een ISM TT zadel heb je een quasi tijdritfiets met welliswaar een drop handlebar.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014
Dit wil wel zeggen dat je elke keer van zadel moet wisselen en in de gewenste stand moet zetten. Stukjes plakband gebruiken en/of waterpas enz.mont aigoual schreef:Misschien is zoals ik al eerder aangaf een aero fiets met omkeerbare zadelpen een optie. Voor zover ik heb kunnen zien, zijn dat in ieder geval de Merida Reacto en de Rose Xeon CW. Door de zadelstrop bij de Merida of bij de Rose de zadelpen 180 graden te draaien en naar beneden te kantelen heb je twee fietsen voor de prijs van 1. Voor de stayer wedstrijden maak je een setup met een setback en voor de niet stayerwedstrijden maak je een zero setback of zelfs een setup waardoor je boven het bracket uitkomt, zoals op een hardcore tijdritfiets. De Aero Rose X-lite CW wordt ook als (quasi) tijdritfiets verkocht met de zadelpen naar voren gericht. Als je dan een lang opzetstuur neemt en een ISM TT zadel heb je een quasi tijdritfiets met welliswaar een drop handlebar.
Misschien vind iemand anders dat niet nodig of niet veel werk maar ik zou het niet zien zitten.