Nieuwe disc endurance racer , budget € 5000
-
Liketoride
- Forum-lid
Havana, enlighten me!
Geen voordelen zonder nadelen. Schijven hebben best voordelen, maar zeker ook nadelen en die worden vaak vergeten.
Tubeless is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat en bovendien een verplaatsing van het probleem.
Tubeless is een oplossing voor een probleem dat niet bestaat en bovendien een verplaatsing van het probleem.
-
Liketoride
- Forum-lid
Welke nadelen zie je voir schijven dan? Ik zou zeggen gewicht (vind ik niet heel belangrijk), wielsets due je niet meer kan gebruiken ( heb ik niet), onderhoud is lastiger ( die zie ik wel)...welke nadelen zie jij?
1. Vreselijk lelijk 2. Zwaarder 3. Je velgremmenwielsets moeten vervangen worden 4. Je mag er voorlopig geen wedstrijden mee rijden 5. Het remt alleen beter in de regen en pak je dan je zomerfiets? Ik niet. 6. Onderhoud is lastiger 7. Het is duurder 8. Shifters zijn m.u.v. de nieuwe DA vreselijke Eiffeltorens. 9. Vooral bij slecht weer kunnen ze vreselijk lawaai gaan maken.
Nogmaals, ik ben niet anti-schijven (mijn eigen vrouw rijdt ermee, door mij) maar je moet gewoon eerlijk zijn: er zijn ook nadelen.
Nogmaals, ik ben niet anti-schijven (mijn eigen vrouw rijdt ermee, door mij) maar je moet gewoon eerlijk zijn: er zijn ook nadelen.
Laatst gewijzigd door havana op 19 sep 2016 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
#amen
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
-
Liketoride
- Forum-lid
havana, zoals eerder al gemeld, gelden ongeveer 80% van jouw argumenten niet voor mijn situatie...ik wil gewoon voor schijven gaan en ik verwacht zelfs dat over 10 jaar fietsen met schijven het vergrote merendeel van de nieuwe fietsen zullen uitmaken.
Zijn er forumleden die nog advies of ervaringen hebben met eerder genoemde fietsen? Ik kwam ook nog de Defy advanced pro tegen. Hoewel ik al een Defy heb, is het zeker qua prijs/uitrusting een interessante propositie..maar een keer wat anders is ook aanlokkelijk!
Zijn er forumleden die nog advies of ervaringen hebben met eerder genoemde fietsen? Ik kwam ook nog de Defy advanced pro tegen. Hoewel ik al een Defy heb, is het zeker qua prijs/uitrusting een interessante propositie..maar een keer wat anders is ook aanlokkelijk!
Tja, ik zou in jouw geval gewoon je hart volgen en kiezen wat jij het mooiste vindt. Kwalitatief is het met dit budget altijd wel goed, dus daar is eigenlijk geen advies in te geven.
Tubeless heb ik voor mijn nieuwe fiets ook aan gedacht (de velgen zijn er geschikt voor), maar een binnenbandje is net zo makkelijk en goedkoper. Van de argumenten die Havana aandraagt is het gros persoonlijk, dus groot gelijk dat je je daar niet druk over maakt.
Tubeless heb ik voor mijn nieuwe fiets ook aan gedacht (de velgen zijn er geschikt voor), maar een binnenbandje is net zo makkelijk en goedkoper. Van de argumenten die Havana aandraagt is het gros persoonlijk, dus groot gelijk dat je je daar niet druk over maakt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
scottpch
- Forum-lid HC
Met dat budget: Vooral kopen wat je mooi vindt en wat jij belangrijk op een fiets vindt.
Zorg in ieder geval dat de geometrie je past, heb je toevallig al aan een Scott Solace premium disc gedacht?
Je Giant als winterfiets erbij houden.
Succes met je keuze!
Zorg in ieder geval dat de geometrie je past, heb je toevallig al aan een Scott Solace premium disc gedacht?
Je Giant als winterfiets erbij houden.
Succes met je keuze!
misschien interessante (objectieve) achtergrond info over disc brakes vs conventionele remsysteem
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... now-45859/
http://www.bikeradar.com/road/gear/arti ... now-45859/
Met zo'n wensenlijstje wist ik het wel:
https://masoncycles.cc/products/resolut ... -di2-hydro
Het is dan wel geen carbon, maar ik zie dat niet echt als een nadeel.
https://masoncycles.cc/products/resolut ... -di2-hydro
Het is dan wel geen carbon, maar ik zie dat niet echt als een nadeel.
Ik heb zelf de Roubaix Expert 2016 met schijven en Di2. en ben er zeer tevreden over.
Di2 schakelt soepel en snel, zeker als je in heuvelachtig terrein zit. Je gaat dan vanzelf meer schakelen. Schijfremmen was ik aanvankelijk ook wat sceptisch over maar na wat ritten met snelle afdalingen waren voor mij de voordelen wel duidelijk, remt altijd en vooral beter doseerbaar en niet onbelangrijk, als zware jongen kwam ik ook echt tot stilstand. Uiteraard zitten er ook wat nadelen aan, maar vorig jaar heb ik in de stromende regen met velgremmen in de bergen gereden, daar wordt je helemaal niet vrolijk van, vandaar mijn voorkeur voor schijven. Enige wat ik aanpas in NL is de cassette, 11-32 wordt dan 12-25 en een 39er voorblad. Is een kwartiertje werk.
Mijn budget was ongeveer hetzelfde als dat van jouw en ik had geen zin in weer een S-Works met hoge velgen en DA, had ik al gehad, vandaar mijn keuze voor iets totaal anders.
Heb er tot nu toe nog geen dag spijt van. Mijn vrouw heeft de Ruby met Di2 en schijven en is ook razend enthousiast, afdalen heeft ook dik aan vertrouwen gewonnen bij haar door de betere remmen.
Di2 schakelt soepel en snel, zeker als je in heuvelachtig terrein zit. Je gaat dan vanzelf meer schakelen. Schijfremmen was ik aanvankelijk ook wat sceptisch over maar na wat ritten met snelle afdalingen waren voor mij de voordelen wel duidelijk, remt altijd en vooral beter doseerbaar en niet onbelangrijk, als zware jongen kwam ik ook echt tot stilstand. Uiteraard zitten er ook wat nadelen aan, maar vorig jaar heb ik in de stromende regen met velgremmen in de bergen gereden, daar wordt je helemaal niet vrolijk van, vandaar mijn voorkeur voor schijven. Enige wat ik aanpas in NL is de cassette, 11-32 wordt dan 12-25 en een 39er voorblad. Is een kwartiertje werk.
Mijn budget was ongeveer hetzelfde als dat van jouw en ik had geen zin in weer een S-Works met hoge velgen en DA, had ik al gehad, vandaar mijn keuze voor iets totaal anders.
Heb er tot nu toe nog geen dag spijt van. Mijn vrouw heeft de Ruby met Di2 en schijven en is ook razend enthousiast, afdalen heeft ook dik aan vertrouwen gewonnen bij haar door de betere remmen.
Dat laatste kan ik beamen. Dat is ook de reden dat ik schijven kocht voor m'n vrouw. Ze deed op de Ventoux zelfs een poging me bij te houden. Terwijl ze kort daarvoor nog met samengeknepen billen omlaag reed (met velgremmen). Uiteraard lukte het bijhouden niet