Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Beginnersvragen

wilier76
Forum-lid

wilier76 10 mei 2011 00:36

@Fietsernl Ha fijn, een schaatser in beeld!! Maar wat verbaast me dat, dat je wel vrij lang kunt schaatsen boven je omslagpunt maar niet zo lang kunt fietsen daarboven. Dat had ik niet gedacht, ik zou denken dat het andersom zou zijn. Is dat uit te leggen? En merk jij dat alleen fietsen in de zomermaanden genoeg is om weer sterk genoeg in je benen te zijn voor het schaatsseizoen? Of doe jij er nog krachttraining naast? Daar wil ik eigenlijk niet aan, want ik vind het niet leuk. En ik ben niet fanatiek genoeg om het dan toch te doen voor het resultaat. Ik vind schaatsen leuk en ik vind fietsen leuk dus dat doe ik. Fitnessen, aan apparaten hangen of minutenlang tegen muren geplakt zitten vind ik niks aan dus dat doe ik niet. Dus ik hoop natuurlijk dat jij gaat zeggen dat alleen fietsen genoeg zoden aan de dijk zet.

@bibske Je hebt ook wel gelijk. En in praktijk komt het er ook redelijk op neer dat ik doe wat jij zegt: lekker fietsen en genieten. Wat je beschrijft over het te intensief hebben getraind en dan weer willen maar dat je hartslag dan niet omhoog wil, herken ik ook erg. Grappig om te constateren, dat je je hartslag onmogelijk omhoog krijgt omdat je spieren gewoon even dienst weigeren. En ik heb ook al geconstateerd dat ik vrij lang op een (voor mijn doen) hoge hartslag kan rijden. (165-170 bijv)
Dat wat je zegt over leren in groepen te fietsen lijkt me erg leerzaam, vooral omdat ik nog niet weet hoe hard je door een bocht kunt rijden bijvoorbeeld, maar het lastige is dat zo'n groepje niet zo makkelijk te vinden blijkt en ik ben ook bang dat ik niet hard genoeg kan rijden om ze bij te houden. De man van een vriendin nodigde me uit voor bij zijn mannengroepje. Erg leuk maar hun "cruising speed" is 33 tot 38km/u. Dat kan ik niet. Ik kan 33km/u denk ik wel een uurtje trekken als ik in een groep fiets en dus niet op kop, maar daarboven, voor langer dan een minuut of 10, no way. En geen idee of ik dat ooit wel kan, ik heb geen idee hoeveel rek daar in zit. Dus ik wil graag in groepen leren fietsen, moet alleen een groep zien te vinden. Inmiddels heb ik toertochten gevonden in de weekenden dus dan is dat in elk geval een optie. (Ben alleen vanaf donderdag een week weg voor mn werk dus dat moet even wachten tot daarna.)

bibske
Forum-lid

bibske 10 mei 2011 01:14

Probeer een groep te vinden die rekening met je houdt, 33-38 is wel een erg ruim bereik en ook veel te hard om mee te beginnen! Elk weekend houden verenigingen toertochten waar je ook als niet-lid aan mee kan doen. Zorg dat je op tijd bij het punt van vertrek bent als het een vrije tocht is, dan kan je proberen bij een groep van de club aan te sluiten.
We kunnen wel proberen om via het forum eens af te spreken met een klein groepje, er zijn zat mensen hier uit de regio Den Haag.

fietsernl
Forum-lid

fietsernl 10 mei 2011 01:40

Wilier76 schreef:@Fietsernl Ha fijn, een schaatser in beeld!! Maar wat verbaast me dat, dat je wel vrij lang kunt schaatsen boven je omslagpunt maar niet zo lang kunt fietsen daarboven. Dat had ik niet gedacht, ik zou denken dat het andersom zou zijn. Is dat uit te leggen? En merk jij dat alleen fietsen in de zomermaanden genoeg is om weer sterk genoeg in je benen te zijn voor het schaatsseizoen? Of doe jij er nog krachttraining naast? Daar wil ik eigenlijk niet aan, want ik vind het niet leuk. En ik ben niet fanatiek genoeg om het dan toch te doen voor het resultaat. Ik vind schaatsen leuk en ik vind fietsen leuk dus dat doe ik. Fitnessen, aan apparaten hangen of minutenlang tegen muren geplakt zitten vind ik niks aan dus dat doe ik niet. Dus ik hoop natuurlijk dat jij gaat zeggen dat alleen fietsen genoeg zoden aan de dijk zet.

Alleen fietsen gaat zeker goed. Wil je echter "echt" hard schaatsen zul je specifieke schaatstraining moeten doen. Op fiets is het onmogelijk de benodigde statische belasting te trainen die je nodig hebt om goed te schaatsen. Kijk maar eens naar de dijbenen van eens schaatser t.o.v. een fietser.

Je zult krachttraining / schaatssprongen / skeeleren enz. moeten doen. Ook het trainen van de 90gr zit moet je tijdens een training moeten oefenen.

Voor een schaatser is het fietsen "erbij" als een training. Het belangrijkste zijn de andere trainingen. Voor de meeste schaatsers beginnen nu de drootrainingen weer. En ja dat kost nu eenmaal je fietsbenen. Aan jouw de keuze.

wilier76
Forum-lid

wilier76 10 mei 2011 01:50

@Fietsernl dan ga ik nu een domme vraag stellen. Believe it or not maar ik kijk nooit sport. Ik ben van de uitvoering, van het zelf doen zeg maar. Dus ik heb geen idee wat het verschil is tussen de dijbenen van een schaatser tov een fietser. Wel interessant om te weten, aangezien ik niet de ambitie had om te veranderen in een Michelinmannetje. Nou heb ik die aanleg ook niet dus dat scheelt.

Plaats reactie