Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Interval trainingsoefeningen

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 28 apr 2016 17:44

Verzuring heeft dan weer vrij weinig met herstel te maken, dat lactaat ben je al vrij snel kwijt (binnen een kwartier al een groot deel, de rest binnen een paar uur).

Verder klopt het wel wat je zegt, alhoewel niet veel mensen zonder HIIT (of geschikte wedstrijden) echt die VO2max-intensiteit (en dus het trainingseffect daarvan) bereiken. Met drie keer per week twee uur hard rijden bijvoorbeeld niet.

stansfield
Forum-lid

stansfield 04 mei 2016 12:14

Zo dat heeft even wat leesvoer opgeleverd. Maar ik heb mijn eerste trainingsrondje met wat interval oefeningen erop ziten. Was maar 60 km maar wel een stuk kapotter dan gewoon 60 km met 32 gemiddeld ofzo.

Uiteraard wat sprintjes tussen lantarenpalen gedaan maar ook een oefening met 30 seconden vol gaan. Anderhalve minuut rust. 40 seconden vol gaan 1.20 rust. 50 seconden vol gaan 1.10 rust. 1 minuut vol gaan en dan rust. Die laatste minuut was toch al een stuk minder snel dan de vorige blokken. Maar al met al goede oefeningen.

Zwasja
Forum-lid

Zwasja 10 mei 2016 00:49

Hoe pak je nu eigenlijk een goede korte intensieve intervaltraining aan. Houd je bij de start van de eerste interval er al rekening mee dat je er nog meerdere krijgt?
Stel je wilt 3 blokjes van 6 keer 30 sec met 1 min pauze en 5 min pauze tussen de blokjes.
Ga je dan al gelijk bij de eerste 30 sec volledig los, zodat je op de laatste 30 sec zwart ziet en nauwelijks vol kunt houden of houd je je die eerste 30 sec nog iets in zodat je nog fatsoenlijk die laatste 30 sec doorkomt?

Tracing_NL
Forum-lid

Gebruikersavatar Tracing_NL 10 mei 2016 08:50

een goede HIIT training is blokken van 6 sprints, 30 seconden arbeid, 30 seconden rust. tussen de blokken 3 a 4 minuten rust. Aantal blokken ligt aan je getraindheid (ik doe er 4 of 5). Deze training kun je verder varieren. Je kunt als je dit vaker doet de series langer maken bv 3 x 9 sprints. Ben je moe of komt er een wedstrijd aan dan doe je maar 2 of 3 blokken van 5. Voor echt kort werk kun je er 15sec op/15 sec af van maken.

mbt de vraag van Zwasja: Je moet er voor zorgen dat binnen het blok iedere 30 seconden arbeid wel telt. Is even zoeken naar balans. Niet in eerste 30 seconden jezelf volledig leeg fietsen , maar zeker niet teveel op reserve want dan heeft de oefening geen zin. De kunst is om de 6 sprints allemaal even zwaar te laten tellen. Het is wel zo dat dan de eerste paar sprints sneller zullen zijn dan de laatste, maar dat is niet erg.

Mijn oude schaatstrainer zei altijd: Het gaat nog niet eens om het perfecte trainingsprogramma, het gaat met name om de uitvoering. Oefeningen volledig uitvoeren en bedenken waar je de oefening voor doet. Bovenstaande oefening is voor meer inhoud en kracht. Je maximum snelheid gaat er niet echt van omhoog. Voor hogere pieksnelheid moet je bijvooorbeeld denken aan 10 x max sprinten. bv 20 seconden maar dan wel na iedere sprint tot rust komen (bv 3 min).
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Zwasja
Forum-lid

Zwasja 10 mei 2016 20:48

Dank je Tracing_NL, ik ga me er binnenkort eens aan wagen

Plaats reactie