Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Keuze fietscomputer anno 2015-2020

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 nov 2015 13:33

Denk dat de 520 wel een optie voor je is. Met 54 MB is het wel een beetje schipperen, een complete OFM Benelux gaat niet passen. Gelukkig kun je via http://garmin.openstreetmap.nl/ een selectie maken van tiles en daarmee kom je een heel eind denk ik. Het is wel ietsjes meer gedoe dan een kant-en-klare OFM maar het werkt op zichzelf prima.

Of het scherm van de 520 groot genoeg voor je zul je in de praktijk moeten ervaren..

Merk op dat je met de 520 alleen een vooraf getekende rit kun nafietsen. Een adres inkloppen of een stukje fietsen en dan "terug naar start" kan niet. Dat is wel een nadeel t.o.v. de 1000 en de 8-serie.
Laatst gewijzigd door havana op 16 nov 2015 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 16 nov 2015 13:34

Ik zie het probleem van navigeren met de 5x0 echt niet. Je bouwt gewoon een route in Strava Route Builder of een andere site. Je volgt het spoor en als je op een gegeven moment echt mocht verdwalen kun je altijd je smartphone even pakken om te kijken waar je bent.

Gr, Geert

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 nov 2015 13:35

Een onderliggende kaart is toch wel héél handig, al werkt het inderdaad ook zonder. En je smartphone als backup is wel leuk in Nederland, maar in het buitenland kan het een kostbare zaak worden, als je al 3G/4G ontvangst hebt...

geertjeb
Forum-lid

geertjeb 16 nov 2015 13:39

We hebben het hier over het jaar 2015. Gewoon effe een databundeltje aanzetten voor 2,50 op de dag dat je naar het buitenland gaat en klaar.

Goede voorbereiding voorkomt overigens ook vaak het probleem van verdwalen.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 nov 2015 13:42

Verdwalen zul je niet zo snel maar wat wel eens voorkomt is dat een weg gesloten is door bijv. werkzaamheden. En dan kan het nog best een gedoe zijn om een omweg te verzinnen.

Zelf heb ik als backup gewoon de offline kaarten van OSM op m'n smartphone staan. Werken altijd, ook zonder 3G/4G en ook nog eens gratis.

Kan je bij de Edge 520 trouwens datavelden kwijt op het kaartscherm? Dat zou voor mij ook nog wel een serieus criterium zijn! Dat kan bij de 1000 en de 8-serie namelijk wel (helaas maar 2 maar dat is toch aanzienlijk beter dan niks...)

annesinke
Forum-lid

annesinke 16 nov 2015 13:59

Ik dacht de "terug naar start" navigatie optie wel op de edge 520 zit (volgens dc rainmaker review), kan iemand daar verheldering in geven. Daarnaast ben ik ook erg nieuwsgierig naar de laatste vraag van havana mbt datavelden tijdens navigatie/kaartscherm....

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 16 nov 2015 14:08

Als "terug naar start" er niet in zit zou dat voor mij geen showstopper zijn. In theorie is het een leuke optie maar in de praktijk werkt het nooit perfect. Dat komt vooral door het gebruikte algoritme van Garmin. Je krijgt vreemde routes en ondanks dat je de instellingen goed hebt staan is een onverharde weg niet uitgesloten.

mrcl
Forum-lid

mrcl 16 nov 2015 17:56

Garmin Edge Touring Plus nog een optie voor je? Heb zelf de 'gewone' versie (zonder Plus dus) en bevalt me prima. De Plus heb je nodig om hartslagmeter te kunnen koppelen.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 16 nov 2015 20:37

Je wordt hier wel heel erg richting Garmin 'gepusht', er zijn echter verschillende andere opties, die mogelijk ook nog eens een veel betere optie zouden kunnen zijn als een Garmin.Of je moet je willen voegen in de vele tientallen pagina's tellende Garmin topics. Ik zou ook eens serieus andere opties bekijken, als ik jouw was.

annesinke
Forum-lid

annesinke 16 nov 2015 21:45

@alliance_0, dank voor je reactie. Op zich is dat misschien ook mijn eigen fout doordat ik in het eerste bericht al sprak dat ik de edge 520,810 en 1000 overweeg. Maar denk ook dat het een beetje "onbekend is onbemind" is van mijn kant. Wat voor opties zou jij dan nog overwegen als je de hele discussie volgt? Heb je nog goede itps die ik zeker moet overwegen en hoor ook graag je argumenten.

lange_666
Forum-lid

lange_666 17 nov 2015 09:41

asmeets schreef:Vanaf het moment dat ik herberekenen en het geven van aanwijzingen heb uit gezet werkt het foutloos en vertrouw ik er volledig op.
Op dat moment is het ook geen echte GPS meer en lees je in feite de route gewoon af op de kaart.

810 (en eveneens 520 en 1000) is niet 100% stabiel qua software (Garmin en software is zowieso al geen gelukkig huwelijk). Crashes bij het volgen van routes sinds de 3.60 firmware, Garmin krijgt dat niet echt opgelost, ondertussen is er 4.32beta beschikbaar, nog steeds crash problemen (in de meeste gevallen in de buurt van een rond punt).
Firmware versies van voor 3.60 waren stabieler maar dan was er een probleem met de routebegeleiding die ofwel tijdelijk vastliep ofwel in +/- 30% van de gevallen maar half werkte.

Algemene indruk na bijna 3 jaar een 810 gebruikt te hebben:
- Ziet er goed uit qua design
- Prima voor data recording
- Veel instelmogelijkheden qua dataschermen
- Routegebeleiding via GPS is redelijk OK (firmware hoger dan 3.60, lager is een ramp). Belangrijke kruispunten hebben soms geen routebegeleiding, veldweggetjes van 15cm breed wel.
- Niet stabiel, crashgevoelig bij volgen van route met routebegeleiding (kan soms perfect werken voor een 5-tal routes en dan weer crashen).
- Na crash duurt het meestal vrij lang voor er weer een GPS fix is.
- Hier en daar shortcuts van een aangemaakte route, 810 doet dan zijn eigen ding.
- Sommige instellingen niet altijd logisch (oa Virtual partner)
- Soms rare reactie van het toestel vlak na een update.
- Terugzetten van een oude firmware resulteert in verlies van alle instellingen (kan terug gezet worden via manuele backup maar is nooit 100% OK).
- Garmin test hun software niet (of niet voldoende).
- Herberekenen van een route is een ramp. Kan soms goed werken, kan je ook in een directe lijn door veld en wei naar het eindpunt sturen.
- Garmin kaarten (City Navigator) niet echt geschikt als fietskaart. City Nav = kaart voor de auto.
- Basecamp software heeft zeer zwakke interface (lees jaren '90). Als alternatief zijn er websites genoeg.

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 17 nov 2015 21:37

lange_666 schreef: Op dat moment is het ook geen echte GPS meer en lees je in feite de route gewoon af op de kaart.
Klopt en de meeste fouten die beschrijft herken ik wel. Maar de laatste 1,5 jaar ben ik niet meer fout gereden omdat het routeren niet klopte en ik hoef geen kaart of routebeschrijving meer mee te nemen. Alleen het spontaan uitschakelen is nog wel eens vervelend en natuurlijk geen positief aspect. Garmin laat daar wel wat steekjes vallen.

Met dat routeren was ik overigens van plan komend jaar te gaan experimenteren. Het lijkt er op dat de GPS je per sé van waypoint naar waypoint wil sturen. Je mag er dus geen over slaan ook al fiets je verkeerd en ligt de eerstvolgende dichterbij lijkt het wel. Van de Garmin helpdesk of in de 'handleiding' heb ik dat nog niet bevestigd kunnen krijgen.

Plaats reactie