Het grote pedalen topic
- Infinito GB
- Forum-lid
Time RXS.
-
- Forum-lid
Stond destijds in de winkel om SPD-SL pedalen en schoenen te kopen, maar de winkelier heeft mij zeer nadrukkelijk op andere gedachten gebracht en mij SPD aanbevolen. Als ik wekelijks naar het gestuntel van mijn fietsgenoten kijk (glijdend en glibberend naar de koffie mét appeltaart) en het gemak waarmee ik mij voortbeweeg én het feit dat de SPD's veel minder snel slijten, ben ik daar nog altijd blij mee.
Cobus,
SPD ben ik bekend mee van het mtb-en maar je kan echt goed merken dat SPD-SL op de racefiets echt beter is.
Koffie met appeltaart doek ik toch niet aan (tijdens het fietsen
)
Rij ook regelmatig een koers en verder nog wel wat echt lange afstanden dus moet wel een beetje oppervlak hebben om geen last van de voeten te krijgen.
SPD ben ik bekend mee van het mtb-en maar je kan echt goed merken dat SPD-SL op de racefiets echt beter is.
Koffie met appeltaart doek ik toch niet aan (tijdens het fietsen

Rij ook regelmatig een koers en verder nog wel wat echt lange afstanden dus moet wel een beetje oppervlak hebben om geen last van de voeten te krijgen.
-
- Forum-lid
Wat bedoel je met "beetje oppervlak om geen last van voeten te krijgen"?
Volgens mij zit je met SPD schoenen net zo vast aan je pedalen als met SPD-SL schoenen en vormen die schoenen samen met de pedalen daardoor één geheel. Daardoor is je schoenzool het oppervlak waarop je trapt en hangt het contact dat je daarmee hebt vooral af van de (kwaliteit van) binnenzool. Als ik naar de Speedplay-pedalen kijk, dan hebben die een nog kleiner oppervlak dat de SPD-pedalen.
Ik zie dus het voordeel van SPD-SLt.o.v. SPD op dit punt niet echt.
Maar zie jij / ziet iemand anders dit wellicht anders?
Volgens mij zit je met SPD schoenen net zo vast aan je pedalen als met SPD-SL schoenen en vormen die schoenen samen met de pedalen daardoor één geheel. Daardoor is je schoenzool het oppervlak waarop je trapt en hangt het contact dat je daarmee hebt vooral af van de (kwaliteit van) binnenzool. Als ik naar de Speedplay-pedalen kijk, dan hebben die een nog kleiner oppervlak dat de SPD-pedalen.
Ik zie dus het voordeel van SPD-SLt.o.v. SPD op dit punt niet echt.
Maar zie jij / ziet iemand anders dit wellicht anders?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Hangt af van de stijfheid van je schoenzool. Is deze knetterhard, dan maakt de oppervlakte van het plaatje iets minder uit, maar komt de afstelling wel nauwkeuriger. Heb je niet de duurste schoen en dus al wat meer flex in je zool, dan maakt de oppervlakte van je plaatje wel degelijk iets uit. Al zal de 1 dat meer voelen dan de ander, en zal de 1 er meer last van hebben dan de ander.
Overiges ervaar ik zelf niet het lopen op spd sl plaatjes als lastig of moeilijk. Sterker nog, juist met spd (spinningschoenen) loop ik altijd mijn enkels te verzwikken. SPD loopt alleen makkelijker als je dat hebt icm een mountainbikeschoen waar je plaatje in de zool verzonken zit. Ik zou het gestuntel van lopen bij je fietsvrienden vooral aan de personen toewijzen en niet zo zeer aan de schoenplaatjes. En met raceschoenen heb je tegenwoordig bijna nooit meer de optie om de traditionele spd te kiezen. Het past simpelweg niet.
Overiges ervaar ik zelf niet het lopen op spd sl plaatjes als lastig of moeilijk. Sterker nog, juist met spd (spinningschoenen) loop ik altijd mijn enkels te verzwikken. SPD loopt alleen makkelijker als je dat hebt icm een mountainbikeschoen waar je plaatje in de zool verzonken zit. Ik zou het gestuntel van lopen bij je fietsvrienden vooral aan de personen toewijzen en niet zo zeer aan de schoenplaatjes. En met raceschoenen heb je tegenwoordig bijna nooit meer de optie om de traditionele spd te kiezen. Het past simpelweg niet.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Hi allemaal,
Vorige week heb ik mijn 1e racefiets besteld, in de tussentijd ben ik alvast opzoek naar pedalen.
Een kennis van mij heeft onlangs ook der 1e racefiets gekocht en Shimano PD-5800 pedalen gekocht.
Nu zat ik zelf te kijken voor de Shimano PD-R540/550 pedalen die toch een stuk goedkoper zijn dan die 5800 (incl plaatjes).
Zit er merkbaar verschil tussen het dure en goedkopere setje ? hoor graag jullie mening.
Dan nog een vraagje, is het echt nodig om de trappers te monteren met montagepasta ? of kan dit ook op een andere manier ?
Alvast bedankt
Vorige week heb ik mijn 1e racefiets besteld, in de tussentijd ben ik alvast opzoek naar pedalen.
Een kennis van mij heeft onlangs ook der 1e racefiets gekocht en Shimano PD-5800 pedalen gekocht.
Nu zat ik zelf te kijken voor de Shimano PD-R540/550 pedalen die toch een stuk goedkoper zijn dan die 5800 (incl plaatjes).
Zit er merkbaar verschil tussen het dure en goedkopere setje ? hoor graag jullie mening.
Dan nog een vraagje, is het echt nodig om de trappers te monteren met montagepasta ? of kan dit ook op een andere manier ?
Alvast bedankt

Je moet heel erg gevoelige voetjes hebben wil je het verschil merken
. Het scheelt verder een paar gram maar ook dat ga je pas merken als je op alle andere onderdelen van je fiets ook een paar gram gaat besparen. Voor een eerste fiets in ieder geval goed genoeg.
Monteren met vet. Montagevet, lagervet, vaseline, het maakt allemaal niet zoveel uit. En ieder jaar je pedalen een keer loshalen en van nieuw vet voorzien.

Monteren met vet. Montagevet, lagervet, vaseline, het maakt allemaal niet zoveel uit. En ieder jaar je pedalen een keer loshalen en van nieuw vet voorzien.
Campagnolo Ultra Dork
Tussen de PD-R550 en de PD-5800 zit inderdaad niet gek veel verschil. Er zijn echter wel wat kleine verschilletjes tussen de PD-R540 en de PD-5800. Het 5800 pedaal iets breder, bevat een metalen plaatje bovenop en de lagers zijn beter.
Tijdens het fietsen zul je niet veel merken denk ik tussen de verschillende pedalen. De één (de duurdere) gaat alleen wat langer mee dan de andere.
Tijdens het fietsen zul je niet veel merken denk ik tussen de verschillende pedalen. De één (de duurdere) gaat alleen wat langer mee dan de andere.
- Robert Haven
- Forum-lid
Ik heb de Shimano PD-A520, SPD pedalen met een wat groter contactoppervlak dan reguliere SPD pedalen. Bevalt mij prima.
Zat net wat veldrijden terug te kijken. En ineens bedacht ik me; wat hebben die eigenlijk voor pedalen en schoenen?
Want die stappen af en toe af, fiets op de schouder en lopen, ook trappen.
Doen ze dat gewoon op race schoenen met plaatjes?
Of zit dat toch weer anders bij het veldrijden?
--
Nog een technische vraag.
Ik heb nu trappers er op zitten. Inmiddels al wel pedaaltje gehaald, shimano 105 5800. Nog even zoeken naar schoenen.
Nu is mijn plan, deze zomer, om af en toe te gaan fietsen, met hengeltje op de rug, en als ik dan een mooi watertje tegenkom, even uit rusten en een hengeltje uit gooien. (Ik ben vliegvisser voor de geinterresseerden)
Nu dacht ik, als ik ga vissen met de fiets, kan ik dan snel van te voren mijn pedalen eraf halen En trappers erop doen?
Eventueel met goed gereedschap.
Is dat een lastige klus, of goed te doen? En is dat slecht voor je krank (of andere onderdelen) als je vaak wisselt?
Zijn er nog andere mensen hier die fietsen en vissen combineren? Zie het echt helemaal zitten. Fiets op en we zien wel waar we uit komen en of er nog gevist gaat worden.

--
Ik heb nu trappers er op zitten. Inmiddels al wel pedaaltje gehaald, shimano 105 5800. Nog even zoeken naar schoenen.
Nu is mijn plan, deze zomer, om af en toe te gaan fietsen, met hengeltje op de rug, en als ik dan een mooi watertje tegenkom, even uit rusten en een hengeltje uit gooien. (Ik ben vliegvisser voor de geinterresseerden)
Nu dacht ik, als ik ga vissen met de fiets, kan ik dan snel van te voren mijn pedalen eraf halen En trappers erop doen?
Is dat een lastige klus, of goed te doen? En is dat slecht voor je krank (of andere onderdelen) als je vaak wisselt?
Zijn er nog andere mensen hier die fietsen en vissen combineren? Zie het echt helemaal zitten. Fiets op en we zien wel waar we uit komen en of er nog gevist gaat worden.

- Lcsmet
- Forum-lid HC
In het veld hebben ze andere pedalen.Bredalp schreef:Zat net wat veldrijden terug te kijken. En ineens bedacht ik me; wat hebben die eigenlijk voor pedalen en schoenen?
--
Nu is mijn plan, deze zomer, om af en toe te faan fietsen, met hengeltje op de rug, en als ik dan een mooi watertje tegenkom, even uit rusten en een hengeltje uit gooien. (Ik ben vliegvisser voor de geinterresseerden)
Is dat een lastige klus, of goed te doen? En is dat slecht voor je krank als je vaak wisselt?
Zijn er nog andere mensen hier die fietsen en vissen combineren?
Meestal SPD.

Plaatjes zitten "verzonken" tussen de zool van de schoen.
En je 2e vraag: pedalen wisselen kan meestal met een inbus sleutel en duurt net geen 2 minuten (niet getimed maar het kan heel snel) voor de 2 pedalen

I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend