53x11 schreef:Volgens "good old Newton" is de som van alle krachten gelijk aan m*a. De wrijvingskracht is een belangrijke kracht in het krachtenspel, en laat nou juist die kracht voor een heel belangrijk deel afhankelijk zijn van de snelheid.
M.a.w.: kracht heeft hier ALLES te maken met snelheid!
Je hebt gelijk, vooral de luchtweerstand speelt een rol (3e macht van de snelheid). Dat is ook de reden dat je vrij snel aan je max. snelheid zit.
Tot zover mijn bijdrage aan de onoverzichtelijkheid in dit topic
ow wacht....
havana schreef:
want het is immers makkelijker een vliegwiel te laten draaien met behulp van een groot handvat dan met een kleine.
Dat heeft niks te maken met de grootte van het handvat maar met de afstand (de "arm") van het handvat tot de as van de naaf. En let wel, het versnellen van het vliegwiel (voor zijn funktioneren vaak zo zwaar mogelijk) zal veel meer kracht vergen dan het op gang houden ervan. Eenmaal draaiend zit er veel energie in (daarom is het ook zo'n fijn ding om in een automotor in te bouwen om de beweging gelijkmatiger te laten zijn).
maar volgens mij heb ik op pagina 2, 17 aug 2015 15:02, het enige juiste antwoord gegeven....