Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Powertap P1 vermogensmeter

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 aug 2015 13:23

Ondanks het feit dat ik ze veel te duur vind heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken en heb een setje besteld via Mantel. Ik kreeg ze net binnen en heb ze direct geïnstalleerd. Precies zoals DC Rainmaker beschrijft, kinderspel, niet moeilijker of makkelijker dan gewone pedalen.

Even pairen met de Garmin en rijden maar. Eventjes 3 km door de buurt gefietst om te kijken of alles werkt, lijkt allemaal prima te zijn. Mijn links-rechts verhouding blijkt zo op het eerste gezicht 49-51 te zijn dus da's niet heel spannend verder.

Cleats zijn volgens mij inderdaad Wellgo RC7 cleats (staat er zelfs op) dus dat is goed nieuws want die kosten $10 per paar op Amazon.

Gevoelsmatig klopte mijn zadelhoogte niet meer helemaal wat in theorie zou kunnen kloppen daar deze pedalen een stack height van 14 mm hebben en m'n oude Time RXS pedalen 12.5. Maar ik vraag me af of je zo'n verschil wel kunt voelen dus ik laat het voorlopig even zo. Anders morgen het zadel even 1,5 mm omhoog doen.

Morgen een FTP-test doen...

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 15 aug 2015 17:27

Ik denk dat jij het enige setje hebt wat op voorrad was :-)
What makes the boat go faster?

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 aug 2015 17:30

Nee, zie Havana zijn eerdere post. Vorige week had Mantel twee sets.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 15 aug 2015 19:59

havana schreef:Ondanks het feit dat ik ze veel te duur vind heb ik dan toch de stoute schoenen aangetrokken en heb een setje besteld via Mantel. Ik kreeg ze net binnen en heb ze direct geïnstalleerd. Precies zoals DC Rainmaker beschrijft, kinderspel, niet moeilijker of makkelijker dan gewone pedalen.

Even pairen met de Garmin en rijden maar. Eventjes 3 km door de buurt gefietst om te kijken of alles werkt, lijkt allemaal prima te zijn. Mijn links-rechts verhouding blijkt zo op het eerste gezicht 49-51 te zijn dus da's niet heel spannend verder.

Cleats zijn volgens mij inderdaad Wellgo RC7 cleats (staat er zelfs op) dus dat is goed nieuws want die kosten $10 per paar op Amazon.

Gevoelsmatig klopte mijn zadelhoogte niet meer helemaal wat in theorie zou kunnen kloppen daar deze pedalen een stack height van 14 mm hebben en m'n oude Time RXS pedalen 12.5. Maar ik vraag me af of je zo'n verschil wel kunt voelen dus ik laat het voorlopig even zo. Anders morgen het zadel even 1,5 mm omhoog doen.

Morgen een FTP-test doen...
Dat wordt lekker bikkelen,welk protocol ga je aanhouden?
Ruwe schatting 270-280 watt.
Succes morgen.
Sensa GF White edition.
Canyon Grizl cf sl8.

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 aug 2015 20:25

Lijkt me dat we het bepalen van FTP in een ander en meer algemeen topic gaan doen. Voor zover ik weet is dat topic er nog niet?

Ik zou FTP niet in 1 test bepalen. Wellicht dat Livio Livius/AM-Classic hier iets meer over kan zeggen.

FTP is deel van een power-time curve waarbij de power eigenlijk afvlakt naar tijd en welke je in theorie uren (maar zeker 1 uur) zou moeten kunnen volhouden.

Ik zou toch tevens testen doen (naast de 20-30 minuten maximaal) met 15 seconden maximaal, 1 minuut maximaal, 5 minuten maximaal en 10 minuten maximaal.

Al die testen kun je niet op 1 dag doen en zul je een relatief korte met een lange duur moeten combineren.

Zo krijg je een veel betere power-time curve welke niet geschat is.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 15 aug 2015 20:42

[edit] Post afgesplitst.
Laatst gewijzigd door havana op 17 aug 2015 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 16 aug 2015 22:27

Gaaf zeg, ik zit er ook steeds naar te kijken en vind het ook nog veel geld.
Verbaasd me ook dat de prijzen nog relatief hoog zijn.

voor een 7 a 8 honderd ben ik er ook bij :-)

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 16 aug 2015 22:30

kom ze hier nu voor 1199 tegen:
http://www.mcsportshop.nl/vermogensmete ... dalen.html
lees echter weinig ervaringen met die shop (op het forum heeft alleen Livio Livius een keer postieve feedback op deze shop gegeven zag ik)

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 aug 2015 08:05

hier ook € 1199,- trouwens (met gratis verzending naar NL)
http://www.trainright.be/contents/nl/d1 ... ertap.html

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 17 aug 2015 08:34

Plaatjes kun je voor minder dan een tientje bijbestellen

http://link.marktplaats.nl/a1025649760

Verder kan ik niet anders zeggen dat ze voorlopig prima werken. Ik was een beetje bang dat ik mijn geliefde RXS-pedaaltjes erg ging missen maar dat valt mee. Het Keo-systeem is natuurlijk ook een prima systeem waar niks mis mee is. Gisteren wel 3x moeten stoppen om de plaatjes goed af te stellen maar dat heb je altijd bij nieuwe plaatjes/schoenen. Het inklikken gaat een stukje makkelijker dan bij RXS en dat geldt ook voor het lopen. De wat strakkere "fit" van RXS vind ik dan weer net wat fijner.

Over de vermogensmeter heb ik verder niet veel te melden. Uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend. Het ding moet wat het moet doen, voorlopig dan toch ;)

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 17 aug 2015 09:57

er is weer één set op voorraad bij mantel

rielplayer
Forum-lid

Gebruikersavatar rielplayer 06 sep 2015 13:45

De knoop net maar doorgehakt en een setje besteld. Ter voorbereiding aan het lezen in trainen op vermogen van Frank Vanderwiele.

Plaats reactie