Alles over vakanties op én met de fiets

Oortjes & koptelefoons verboden in Frankrijk

gede
Forum-lid

gede 13 okt 2015 15:41

lexert schreef:
gede schreef:
geertjeb schreef:Ik vind het gewoon geen gezicht. Laatst reed ik een toertocht in Roermond, stond er zo'n wielervereniging in vol ornaat en ja hoor allemaal een oortje :S (je bent geen prof, je wordt geen prof, doe effe normaal, ik vond het lachwekkend). Als ik fiets wil ik al mijn zintuigen gebruiken om van alles te genieten wat met het fietsen te maken heeft dus ook de geluiden die daar bij horen. Ook om in staat te zijn gevaar tijdig te kunnen signaleren.
Ik ben geen prof, doe wel competitie en fiets zo'n 10 tot 15 u per week. Vaak zijn daar duurtrainingen bij en dan vind ik het best wel vermakelijk om op de achtergrond wat radiomuziek te hebben. Nu moet jij me is vertellen waarom ik dan 'niet normaal' doe en wat dat met prof-zijn te maken heeft...
nou, om eens iets geks te noemen: het is gewoon gevaarlijk? je moet het lekker zelf weten maar met een oortje in rijden is gewoon gevaarlijk, simpel zat. je bent je minder bewust van je omgeving en reageert minder snel op gevaar. ik denk dat ze in Frankrijk een hele goeie reden hebben om dit te verbieden, zouden ze in NL ook moeten doen.
Het ging erover dat iemand met een oortje in wil doen alsof hij prof is en daar ben ik op ingegaan. Uw antwoord heeft met dat thema niets te maken.

Verder wil ik dat hele gedoe over gevaarlijk nuanceren. Ik zet ze niet zo hard en hoor alle verkeer aankomen. Ik hoor nog steeds veel meer uit de omgeving dan dat ik in een afgesloten auto zo zitten, dus je moet niet zo overdrijven. Ik heb naar schatting de afgelopen 5 jaren zo'n 40.000 km gedaan met oortjes en kan me niet herinneren dat ik mezelf of anderen door dit gegeven in gevaar heb gebracht. Dat sluit uiteraard niets uit naar de toekomst toe, maar zoals gezegd, ik hoor veel meer dan dat ik in een auto zit en dat is naar mijn mening doorslaggevend.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 13 okt 2015 15:59

Weet niet of dit de bedoeling is van het topic, want het gaat niet over het verbod in Frankrijk, maar meer over oortjes in heg algemeen. TE veel OFF topic, gooi maar weg. Volgens mij leidt muziek altijd af van het verkeer hard, zacht in het oor of via een luidspreker. Het is weer een extra prikkel en iedereen is slechts in staat een bepaald aantal prikkels gelijktijdig te verwerken. Door muziek zal er altijd een deel van het straatgeluid verloren gegaan hoeveel en vooral hoe gevaarlijk dit is zal per persoon en situatie sterk verschillen. Mijn mening is dat heel veel weggebruikers altijd al te weinig geconcentreerd zijn op het deelnemen aan het verkeer en iedere afleiding daarvan er een te veel is. Voor mezelf geldt dat ook nog dat de omgevingsgeluiden voor mij gewoon onderdeel zijn van de fietsbeleving, dus voor mij zeker geen muziek. Wat me wel mateloos irriteert zijn de veelal volwassenen ( dus niet de shooljeugd) die met oortjes of zelfs koptelefoon op mijn woon werk route fietsen en die iedere bel, roep gil of wat dan ook gewoon niet horen. Als ik ze dan op gepaste snelheid passeer en ze schrikken daarvan schelden ze je ook nog eens uit, dat is mijn grootste verkeersergernis op een na.
Ach, ik zeg ook maar wat

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 13 okt 2015 16:14

Jans schreef:@MarkVeenstra (en anderen): Ik begrijp echt niet dat je vindt dat muziek tijdens het fietsen gevaarlijk zou zijn. (ik heb het niet over volledig van al het ander geluid afgesloten zijn door knoerdharde muziek)
Dit is precies waar ik mijn nuance in heb (proberen) te geven. Feit is dat als je oortjes in doet, jij jezelf afsluit van je omgeving terwijl je deelneemt in het verkeer met diezelfde omgeving. Dat doe je ook in je auto. Dit is iets anders dan omgevingsgeluid in het algemeen. Het gaat niet om alles om je heen kunnen horen, maar om alertheid voor onverwachte gebeurtenissen.

Doe je maar 1 oortje in, verminder je de risico's, want je sluit jezelf minder af voor je omgeving. Doe je de muziek zachter, verminder je de risico's. Beperk je het gebruik tot stadsfiets (traag) dan verminder je de risico's omdat je meer reactietijd over houdt bij onverwachte gebeurtenissen. Gebruik je de muziek alleen/voornamelijk op rustige wegen, ook dan zal het risico kleiner zijn dan in een drukke stad, want je komt minder onverwachte dingen tegen.

Dit zijn logische (in mijn ogen) redeneringen. Die je eventueel zelfs zou kunnen toetsen in een onderzoek als je dat zou willen.

Daaruitvolgend is mijn mening dan dat je voor jezelf moet kiezen of je een oortje in doet of niet, omdat ik me prima kan voorstellen dat de manier waarop je het doet en de locatie voor jou veilig genoeg zijn.

Een verbod, zoals in Frankrijk, vind ik dan ook een soort van betutteling die ook nog eens niet (of nauwelijks) gehandhaafd (kan) worden en dus in feite loze regels in het wetboek zijn. Wellicht tot het moment dat je met je fiets (of auto) een kind aanrijdt en blijkt dat je oortjes in had.... Maar uit het niets zal oom agent in Frankrijk er niets aan doen lijkt me.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 13 okt 2015 16:40

geertjeb schreef:Ik vind het gewoon geen gezicht. Laatst reed ik een toertocht in Roermond, stond er zo'n wielervereniging in vol ornaat en ja hoor allemaal een oortje :S (je bent geen prof, je wordt geen prof, doe effe normaal, ik vond het lachwekkend). Als ik fiets wil ik al mijn zintuigen gebruiken om van alles te genieten wat met het fietsen te maken heeft dus ook de geluiden die daar bij horen. Ook om in staat te zijn gevaar tijdig te kunnen signaleren.
Ik deed dat vroeger nog wel eens...met eentje dan, de andere was stuk. Gewoon om naar een lekker muziekje te luisteren, niet om een of andere klojo te laten denken dat ik een prof ben.:)
Niet alles dat een ander doet doet deze persoon om de schijn van een of ander op te houden...
Geloof het of niet maar er zijn mensen, heus waar, die daar helemáál niet mee bezig zijn.

Het verbod erop in Frankrijk heeft natuurlijk alles te maken met verkeersveiligheid. Tja. In een uitgestorven polder met één oor naar een muziekje luisteren lijkt mij geen kwaad te kunnen. In de spits drie breed fietsen en iedereen aan het whatsappen wel. Maar er wordt toch nergens op gehandhaaft dus het wordt weer aan het (on)verstand van het individu over gelaten.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie