Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon Clincher test mei nummer

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 05 mei 2015 23:07

joopi schreef:De oosterburen van Tour Magazine kwamen in december tot dezelfde conclusie, daar overleefden ook maar 1 of 2 carbon draadband wielsetjes de test met een, toegegeven, vrij hard protocol. Opvallend vond ik dat Lightweight had bedankt voor de eer om mee te doen, die zeiden er zelfs bij dat ze carbon clinchers niet geschikt vinden voor stevig Alpenpassen-werk. En dat hebben we het nog niet over regenachtige omstandigheden.... Mijn klimwieltjes hebben dus een alu-remrand en wegen nog steeds maar amper 1300 gram.
Bij regen zul je idd nog harder in je remmen moeten knijpen (wrijvingcoëfficiënt van nat carbon is immers lager). Echter, voor de vrijkomende remenergie maakt het niet uit (zie m’n eerder stuk). Deze is bij nat en droog weer gelijk. Bij nat weer zal je overigens minder last van opwarming hebben. De gedwongen verdamping van water op de velgen zal extra warmte aan velg onttrekken.

jeroenr
Forum-lid

jeroenr 05 mei 2015 23:52

Prima uitleg verder en hiermee is in ieder geval aangetoond dat er een goede remtechnisch benodigd is om verantwoord met dit soort wielen in de bergen te rijden. Wat ik wel graag had gezien is een vergelijking met een tube wiel. Dan is meteen duidelijk of de zwakte van de velg aan het materiaal ligt of aan het materiaal in combinatie met de constructie van de carbon cilinder.
Cervélo & Cannondale

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 mei 2015 09:38

Ik heb meegelezen op dit draadje en het heeft mij nog niet doen besluiten om mijn full carbon tube velgen thuis te laten deze zomer. Ook ik was inderdaad benieuwd naar het feit hoe een carbon tubewiel - en een aluminium clincher wiel ( tubeless wiel ook interessant ) het eraf zouden brengen.

Zelf gaan we voor de 3e keer richting Lac D'Annecy omdat het er gewoon mooi klimmen is in de omgeving. Het eerste jaar ook met full carbon wielen gereden en geen centje pijn ( was mijn eerste keer in de Alpen ). De vooroordelen van mensen op aluminium clinchers had ik in de wind geslagen ( beter remmen / wat te doen bij lekrijden , enz enz. ). Vorig jaar al mijn ritten op DA 7850 C24 wielen gereden met zero problemen - ondanks soms snelle afdalingen en mooie bochten.

Zie hier het profiel van de Semnoz bij Annecy die ik een 3 keer heb afgedaald in 2 jaar. Mooi asfalt dat wel , maar je pakt er hoge snelheid op die op een aantal plaatsen er flink uitgehaald moet worden. Ook rijden er gewoon auto's en bij de haarspeld bochten voor Annecy wordt het gewoon druk:

http://www.klimtijd.nl/beklimming/semnoz

Mijn standpunt blijft dat bij NIET slepend remmen - gewoon je GEZONDE verstand gebruiken en zorgen dat je DEFENSIEF rijdt er weinig fout kan gaan met full carbon wielen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 06 mei 2015 10:34

rene schreef:
Mijn standpunt blijft dat bij NIET slepend remmen - gewoon je GEZONDE verstand gebruiken en zorgen dat je DEFENSIEF rijdt er weinig fout kan gaan met full carbon wielen.
Dat geldt natuurlijk ook voor alu-wielen. Remmen die te heet worden remmen niet meer.

De warmteafvoer van aluminium wielen is beduidend beter maar ook daar is de max ooit bereikt. Zeker als er steeds minder en minder alu in een velg gebruikt wordt om warmte in op te slaan. Een snelle geleiding is leuk maar het moet wel ergens naartoe kunnen.

Kortom, techniek is alles bij afdalen :). Vooruitkijken/anticiperen is denk ik nog het allerbelangrijkste.

Technisch was het trouwens een dramatisch slecht stuk. Leuk als marketingpraatje voor de merken die de test wel hebben doorstaan. De uitbreiding van Roger68 zorgt in ieder geval voor een stuk context die ontbreekt in fiets en toch echt nodig is om de gegevens te kunnen interpreteren.

Stuk fiets: waardeloos
Stuk Roger68: nuttig, zorgt er in ieder geval voor dat het testwerk niet helemaal voor niets geweest is.

roger68
Forum-lid

Gebruikersavatar roger68 06 mei 2015 10:38

Ik begin een clubje: CarbonKanOokInDeBergen

@rene, @RuudRuud
+1 voor gezond verstand!
Net zoals bij alles: blijf je brains gebruiken!

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 06 mei 2015 10:59

rene schreef:......... De vooroordelen van mensen op aluminium clinchers had ik in de wind geslagen ( beter remmen / wat te doen bij lekrijden , enz enz. ).
Hoezo vooroordelen? Ik denk dat juist, ook in dit topic, duidelijk is aangetoond dat er duidelijk sprake is van nadelen bij het gebruik van carbon. Dat het kan, zoals Roger stelt, zal best. Maar dat er een stukje veiligheid wordt opgeofferd voor de looks lijkt me duidelijk. Voor de duidelijkheid; ik vind het ook erg mooi, maar het zou voor mij nooit een overweging zijn om er mee de bergen in te gaan. Eerst schijfremmen er op lijkt me.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 06 mei 2015 11:17

oldandslow schreef: Hoezo vooroordelen? Ik denk dat juist, ook in dit topic, duidelijk is aangetoond dat er duidelijk sprake is van nadelen bij het gebruik van carbon. Dat het kan, zoals Roger stelt, zal best. Maar dat er een stukje veiligheid wordt opgeofferd voor de looks lijkt me duidelijk. Voor de duidelijkheid; ik vind het ook erg mooi, maar het zou voor mij nooit een overweging zijn om er mee de bergen in te gaan. Eerst schijfremmen er op lijkt me.
Het probleem van het hele stuk is juist dat er helemaal niets wordt aangetoond over carbon clinchers, omdat er geen vergelijk gemaakt is met bijvoorbeeld alu clinchers of carbon tubes onder dezelfde omstandigheden. Echt een gemiste kans IMHO, want de opzet van de hele exercitie vond ik wel heel aardig.

@Roger: dank voor de uiteenzetting in je startpost. Erg inzichtelijk!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 mei 2015 11:34

oldandslow schreef:
rene schreef:......... De vooroordelen van mensen op aluminium clinchers had ik in de wind geslagen ( beter remmen / wat te doen bij lekrijden , enz enz. ).
Hoezo vooroordelen? Ik denk dat juist, ook in dit topic, duidelijk is aangetoond dat er duidelijk sprake is van nadelen bij het gebruik van carbon. Dat het kan, zoals Roger stelt, zal best. Maar dat er een stukje veiligheid wordt opgeofferd voor de looks lijkt me duidelijk. Voor de duidelijkheid; ik vind het ook erg mooi, maar het zou voor mij nooit een overweging zijn om er mee de bergen in te gaan. Eerst schijfremmen er op lijkt me.
* A) Het is duidelijk dat je het dus nog nooit met carbon wielen in de bergen gefietst hebt.
* B) Ik heb nog nooit een stukje veiligheid opgeofferd voor de looks ( Ik rij tenslotte samen met mijn zoon in de Alpen )
* C) Ik heb altijd als spare een set aluminium wielen mee - maar zal zeggen dat ik me op tubes zekerder voel dan op draadbandjes in de Alpen - maar dat is weer een heel ander verhaal.
Laatst gewijzigd door rene op 06 mei 2015 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 mei 2015 11:47

... :cry:
Laatst gewijzigd door rene op 06 mei 2015 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 06 mei 2015 11:54

tubes ?

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 06 mei 2015 12:00

:?
Laatst gewijzigd door rene op 06 mei 2015 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 06 mei 2015 12:04

Daarnet zag ik nog een topic van Rene over CarbonKanOokInDeBergen... Ineens verdwenen. Moderators hier moeten nog veel leren? Of een foutje?

Plaats reactie