Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veiliger wielrennen

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 11 mei 2011 10:07

eelcoz schreef:Nu lees ik weer in de NRC (ja ja, had 'm nog niet uit) dat jaarlijks 1 op de 4 wielrenners in het ziekenhuis belandt na een val (volgens Daniel Coyle). Dat kan toch nooit? Lijkt me een bizar hoog aantal.

wielrenners heh, niet toerfietsers, dat aantal kan best kloppen, afgelopen maand er twee afgevoerd zien worden. Dan zullen er vast ook nog wel een aantal op eigen houtje naar de eerste hulp zijn gegaan.

En inderdaad, valpartijen zijn vaak doordat er iemand moeilijk reageert, iemand gaar is en niet reageerd of gefriemel om naar voren te komen. Daar kan je allerhande materiaal tegenover zetten, maar het huidige materiaal is vooral zo snel mogelijk. Wie wil met dat extra gewicht van een schijfrem naar boven? Daarbij een beetje licht remmen met een schijfrem???
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

eelcoz

eelcoz 11 mei 2011 10:42

superrose schreef:
eelcoz schreef:Nu lees ik weer in de NRC (ja ja, had 'm nog niet uit) dat jaarlijks 1 op de 4 wielrenners in het ziekenhuis belandt na een val (volgens Daniel Coyle). Dat kan toch nooit? Lijkt me een bizar hoog aantal.

wielrenners heh, niet toerfietsers, dat aantal kan best kloppen, afgelopen maand er twee afgevoerd zien worden. Dan zullen er vast ook nog wel een aantal op eigen houtje naar de eerste hulp zijn gegaan.

Ik ging ook uit van wielrenners, niet van toerfietsers. Maar dan nog, 1 op 4 lijkt me een bizar hoog aantal. Hoeveel wielrenners zijn er in Nederland bijvoorbeeld?

chassepatate
Forum-lid

Gebruikersavatar chassepatate 11 mei 2011 10:43

Alp d'Huez53:15 schreef:@ChassePatate: koers je zelf? Ik wel, merendeel van valpartijen wordt veroorzaakt door 'nerveus gedrag', niet goed opletten, oid. Vallen is inherent aan wielrennen. Meestal loopt het redelijk goed af maar soms gaat het faliekant fout. Behalve zoveel mogelijk je gezond verstand gebruiken, en met deugdelijk materiaal aan de start gaan staan, kun je weinig meer aan preventie doen of je moet gewoon niet op de fiets stappen.

Ja, ik koers.

Inderdaad, de meeste valpartijen gebeuren gewoon in het peloton, maar dat zijn meestal de valpatijen zonder ernstig gevolg.

De meest ernstige valpartijen zijn toch wel die voorkomen in een afdaling waarbij renners tegen een betonblok rijden, een stoeprand of ravijn...

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 11 mei 2011 11:00

En waardoor denk je dat die valpartijen in de afdaling worden veroorzaakt? Zelfs Weylandt had domme pech. Schijnt met pedaal muurtje geraakt te hebben. Persoonlijk ervaar ik op de racefiets geen gebrek aan remkracht, ook niet als ik met >80 km/h naar beneden suis. Schijfremmen zijn denk ik geen oplossing, de extra remkracht kun je toch niet kwijt want dan blokkeert je wiel of vlieg je over de kop (op de mtb heb je voorvering waardoor je fiets kan 'duiken').

Hoewel ik kritisch ben tav de mogelijke verbeteringen, ben ik het wel met Auke eens: het is goed om af en toe pas op de plaats te maken en na te denken waar we mee bezig zijn en of het niet veiliger kan.

roy
Forum-lid

roy 11 mei 2011 11:01

Ik denk dat veiliger wielrennen toch inderdaad bij jezelf begint. Natuurlijk kan materiaal bijdragen aan veiliger wielrennen, maar ik weet of de ideeen die jij aandraagt zullen bijdragen tot minder ongelukken.

Zou Weylandt nog leven als hij schijfremmen had gehad, zijn fiets een kilo zwaarder was geweest of zijn banden 3 mm breder zouden zijn? Ik denk dat een helm dan ook niet in deze categorie valt: deze is immers bedoelt om de schade te beperken na een valpartij en niet om een valpartij te voorkomen.

Mensen nemen nou eenmaal risico's in de sport, en Weylandt heeft gewoon erg veel pech gehad.

Ik ben wel van mening dat de renners in de Giro een signaal kunnen afgeven aan de organisatie door in de (nog komende) afdalingen erg rustig af te dalen (hetgeen natuurlijk moeilijk te realiseren zal zijn aangezien het een wedstrijd betreft).

goodriddance
Forum-lid

goodriddance 11 mei 2011 11:21

Weylandt viel NA de moeilijke stukken van de afdaling, feitelijk alweer bijna in het dal in een flauwe bocht. In z'n eentje...

Ik zie niet in wat al deze maatregelen daaraan veranderen. Hij keek volgens een renner van Euskatel even achterom, raakte een muurtje en ging de lucht in.

Als je niet wilt accepteren dat valpartijen erbij horen, inclusief (gelukkig slechts af en toe) fatale afloop, dan moet je niet wielrennen.

kenben
Forum-lid

kenben 11 mei 2011 11:53

Tja als we willen koersen maar de eventuele consequenties van deze competatieve drang niet meer accepteren dan adviseer ik hierbij om aandelen Tacx te kopen... Alle renners thuis op de I-magic of hoe ze ook mogen heten... Maken we er echt een breedte sport van. Iedereen mag gewoon meedoen en zo hard afdalen als ie wil. Wellicht dat we dan zo maar nieuwe talent ontdekken die gewoon de hele dag thuis blijkt te zitten achter de PC.

Maar ben het wel enigszins eens dat dit als fenomeen vaker voorkomt. Er gebeurt iets en 'opeens' moeten er allerhande maatregelen worden genomen om te zorgen dat het niet meer gebeurt. Zonder na te gaan waar het nu precies omgaat en hoe vaak het voorkomt.

Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken in en om het huis maar we hoeven nog steeds niet verplicht gecertificeerde aannemers in dienst te nemen. Valbescherming te regelen, ons te zekeren.
Jaren geleden moesten overal ook rubberen valtegels onder speeltoestellen worden gelegd. Volgens mij is die regel nu al versoepelt dan wel ingetrokken. Ook daarvoor geldt dat het leven vol risico is en dus onderdeel zijn van het leven.

Het is heel goed dat het materiaal wordt gekeurd etc. Echter de grootste factor en die niet of lastig te controleren is, zijn de mensen zelf. Overschatting is veelal aanwezig, zie ook het aantal motorongelukken tijdens het eerste weekend dat ze de weg opmogen, skie ongevallen omdat mensen denken dat omdat ze het jaar ervoor ook geskiet hebben het nu nog net zo goed kunnen. Afdalende toerfietsers die blinde bochten nemen op n verkeerd afgestelde fiets op een smerig wegdek etc etc etc.

Persoonlijk word ik weleens 'moe' van alle 'betweters' die vinden dat we allemaal altijd en overal een helm moeten dragen. Er komen dan statistische uitspraken/beweringen langs waarbij mijn tenen zich bijna uit mijn schoenen krommen. Ik denk dat er maar weinig mensen de geschoonde gegevens kent voor de te onderkennen groepen fietsers. Gezien het totaal aantal gereden fietskilometers per dag en het aantal mensen die elke dag op de fiets in het openbare verkeer vergeven zullen (denk ik) het aantal slachtoffers procentueel zeer laag zijn. Wellicht zouden verschillende sporten of activiteiten met elkaar moeten worden vergeleken in combinatie met absolute getallen. Dan komt er wellicht uit dat we verplicht worden gebruikt te maken van Albert, de bezorgdienst van de grootgrutter. Het is buiten namelijk levensgevaarlijk...
Roadbike(s): Switch SPL++ & Switch Naked+/ Dirt: Corratec X-bow 29"

auke
Forum-lid

auke 11 mei 2011 13:04

kenben schreef:Tja als we willen koersen maar de eventuele consequenties van deze competatieve drang niet meer accepteren dan adviseer ik hierbij om aandelen Tacx te kopen... Alle renners thuis op de I-magic of hoe ze ook mogen heten... Maken we er echt een breedte sport van. Iedereen mag gewoon meedoen en zo hard afdalen als ie wil. Wellicht dat we dan zo maar nieuwe talent ontdekken die gewoon de hele dag thuis blijkt te zitten achter de PC.

Maar ben het wel enigszins eens dat dit als fenomeen vaker voorkomt. Er gebeurt iets en 'opeens' moeten er allerhande maatregelen worden genomen om te zorgen dat het niet meer gebeurt. Zonder na te gaan waar het nu precies omgaat en hoe vaak het voorkomt.

Volgens mij gebeuren de meeste ongelukken in en om het huis maar we hoeven nog steeds niet verplicht gecertificeerde aannemers in dienst te nemen. Valbescherming te regelen, ons te zekeren.
Jaren geleden moesten overal ook rubberen valtegels onder speeltoestellen worden gelegd. Volgens mij is die regel nu al versoepelt dan wel ingetrokken. Ook daarvoor geldt dat het leven vol risico is en dus onderdeel zijn van het leven.

Het is heel goed dat het materiaal wordt gekeurd etc. Echter de grootste factor en die niet of lastig te controleren is, zijn de mensen zelf. Overschatting is veelal aanwezig, zie ook het aantal motorongelukken tijdens het eerste weekend dat ze de weg opmogen, skie ongevallen omdat mensen denken dat omdat ze het jaar ervoor ook geskiet hebben het nu nog net zo goed kunnen. Afdalende toerfietsers die blinde bochten nemen op n verkeerd afgestelde fiets op een smerig wegdek etc etc etc.

Persoonlijk word ik weleens 'moe' van alle 'betweters' die vinden dat we allemaal altijd en overal een helm moeten dragen. Er komen dan statistische uitspraken/beweringen langs waarbij mijn tenen zich bijna uit mijn schoenen krommen. Ik denk dat er maar weinig mensen de geschoonde gegevens kent voor de te onderkennen groepen fietsers. Gezien het totaal aantal gereden fietskilometers per dag en het aantal mensen die elke dag op de fiets in het openbare verkeer vergeven zullen (denk ik) het aantal slachtoffers procentueel zeer laag zijn. Wellicht zouden verschillende sporten of activiteiten met elkaar moeten worden vergeleken in combinatie met absolute getallen. Dan komt er wellicht uit dat we verplicht worden gebruikt te maken van Albert, de bezorgdienst van de grootgrutter. Het is buiten namelijk levensgevaarlijk...

Prachtig voorbeeld hoe de mens alles kan dood relativeren en rationaliseren. We kunnen maar beter niet geboren worden want het leven is toch alleen maar een ratrace naar de hel. Zo kunnen we er nog wel een paar cynische argumenten bedenken om maar niets te doen.

De dodehoekspiegel bij vrachtwagens werd verplicht ingesteld nadat Anna Enquist haar dochter verloor en een brief schreef aan de minister. En er sterven nog steeds fietsers onder de wielen van vrachtwagens..... Maar hoe moeilijk is het te bedenken dat die dodehoekspiegel misschien ook levens gered heeft. De uitvinder van de dode-hoekspiegel werd geïnspireerd door het overlijden van een vriendje van zijn buurmeisje.... Die man mag een lintje krijgen!

Kivilev moest eerst aan de gevolgen van een schedelbasisfractuur sterven in Parijs-Nice alvorens de helm verplicht werd. Weylandt stierf ondanks dat ie een helm droeg, maar hoe moeilijk is het te bedenken dat de fietshelm ook levens gered heeft. De persoon die er de helmplicht bij de UCI doorgedrukt heeft mag ook een lintje krijgen.

Hetzelfde geldt voor vangnetten en helmplicht bij skieers of bouwvakkers, of een simpeler voorbeeld: snijvaste scheenbeschermers en handschoenen voor marathonschaatser. Veiligheidsgordels, winterbanden, botsvriendelijke kreukelzones en abs voor automobilisten. Ik noem maar wat op, maar allemaal verbeteringen die eerst met scepsis werd aangenomen en wat we nu de meest logische zaak van de wereld vinden. Wat ik hier lees is veel cynisme, iets van alle tijden, maar er zijn net zoveel rationalisaties voor idealisme te bedenken als er rationalisaties voor cynisme te bedenken zijn. Dus waarom dan maar niet gelijk kiezen voor "verbetering", ook al gaat het met kleine stapjes.

Ik denk bv. nog steeds dat de fietshelm voor verbetering vatbaar is. Wellicht kun je die op bepaalde punten dusdanig verbeteren dat Wouter Weylandt zijn ongeluk wel overleefd had. Zoiets moet toch op zijn minst onderzocht worden, ook al zullen na een eventuele verbetering alsnog doden kunnen vallen.

En waarom is er voor fietsers nog geen sms-verbod of verbod op het dragen van oorspeakers van je smartphone of mp3speler?

En SUV's mogen wat mij betreft ook verboden worden, zo'n rotding heeft mij eens overreden, mijn fiets in de kreukels en ik leef nog, maar voor hetzelfde geld....

Enfin, zo kan ik nog een tijdje doorratelen. Maar misschien kunnen we ondanks alle zgn. domme voorstellen die hier gedaan worden, er ook enkele goede voorstellen uithengelen, opdat we onze collectieve domheid een beetje ombuigen tot collectieve slimheid.

eelcoz

eelcoz 11 mei 2011 13:11

Maatregelen om de veiligheid te vergroten zijn mijns inziens alleen te rechtvaardigen als de maatregel in verhouding staat tot de veiligheidswinst. Ik denk dat een helm daar wel onder valt, maar bij een integraalhelm heb ik mijn twijfels bijvoorbeeld. De zaken die Auke hierboven noemt (dodehoekspiegel bijv.) leveren een flinke veiligheidswinst zonder idioot hoge kosten (zowel in financiele als niet-financiele zin).

Het is een beetje te vergelijken met criminaliteit/terrorisme. Iemand maakte ooit de vergelijking tussen Haiti en Cuba: Op Haiti zijn (de facto) weinig regels, alles mag en het is er zo onveilig als de pest. Op Cuba mag niks en het is er zeer veilig. Beide landen lijken me om die reden alleen al niet aantrekkelijk om te wonen. Een tussenweg is de beste oplossing.

Totale veiligheid (geen ongelukken meer) zul je nooit bereiken, tenzij je niet meer op de fiets stapt, dus in die zin ben ik het wel eens met het laatste stukje van 'kenben'.

dbo
Forum-lid

dbo 11 mei 2011 13:21

Auke schreef: En SUV's mogen wat mij betreft ook verboden worden, zo'n rotding heeft mij eens overreden, mijn fiets in de kreukels en ik leef nog, maar voor hetzelfde geld....

Over domme voorstellen gesproken.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 mei 2011 13:22

Auke schreef:- de ideeen van de topicstarter lijkt me een goed begin, vooral bredere banden en aluvelg lijkt me ook een goed idee..... en dat spontaan afbrekend carbon mag ook wel eens afgelopen zijn.
- max. 100 man in peleton
- geneutraliseerde afdalingen bij cyclo's (die toch nergens over gaan behalve individuele eindtijden voor toeristen en nearby profs)..... verplicht afdalen achter langzaamrijdende motorrijder
- verbieden om bidons en andere rotzooi weg te gooien
- die massastarts van 5000man mogen wat mij betreft ook afgeschaft worden.... kan wel in segmenten van 100 met ruime tussenpauzes
- helmplicht overal, dus ook bij trainingen op openbare weg van welke wielertoerist dan ook.
- Steven de Jongh had het over integraalhelmen..... ben benieuwd of daar ontwikkelingen op te bedenken zijn. Kan me voorstellen dat een goed ventilerende variant op een helm+vizier zoals bij het rodelen wordt gebruikt een manier is om het voorhoofd en aangezicht beter te beschermen.... sommige tijdrithelmen hebben al zo'n geintegreerd, wegklapbaar vizier.... en er bestaan transparante kunststoffen die niet versplinteren bij zware impact. En de meeste van de dodelijke ongelukken bij wielrenners ontstaan toch bij valpartijen met zwaar hoofdletsel.

Pech, noodlot hou je niet tegen.... het gaat er om wat je wel kunt doen, iets waar we helaas alleen bij stilstaan als er weer eens een dodelijk ongeluk gebeurt.

1 Spontaan afbrekend carbon? Wanneer heb je dat voor het laatst gezien? Het is zelden dat zoiets gebeurd, 99 van de 100 keer is er 1e mee gevallen. Zeer lichte metalen onderdelen kunnen ook in 1 keer breken. Oftewel BS
2 Met slechts 100 man in het peleton blijft er weinig over van het spelletje. Dan moet je met 5 renners per ploeg gaan rijden oid? Dan is het hele ploegenspel eruit. Daarnaast zit je met praktische problemen, als je even stopt voor een plas is de caravan voorbij op 't moment dat je klaar bent. Op sommige parcoursen is het met 200 man vragen om problemen. Maar op andere parcoursen gaat het zonder probleem. In België en Duitsland gebeurd het ieder jaar meerdere keren dan er ergens 300 man aan de start komt.
3 Levensgevaarlijk. Klapbanden zijn gegarandeerd door oververhitting van velgen. De fiets op een recht stuk gewoon laten lopen is helemaal niet gevaarlijk. Je kan daarna probleemloos afremmen, binnen goed 200 meter kom je vanaf 80 tot stilstand. Neutraliseren helpt niet.
4 Geeft totaal geen probleem met 5000 man te starten, met groepjes van 100 met kleine tussen pozen wordt niet minder druk in de 1e afdaling.
5 Prima, mag van mij morgen ingevoerd worden.
6 Je kan ook een motorpak aantrekken, maar lekker fietsen?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

auke
Forum-lid

auke 11 mei 2011 13:25

DBO schreef:
Auke schreef: En SUV's mogen wat mij betreft ook verboden worden, zo'n rotding heeft mij eens overreden, mijn fiets in de kreukels en ik leef nog, maar voor hetzelfde geld....

Over domme voorstellen gesproken.

Ik wordt liever aangereden door een botsvriendelijke honda jazz dan zo'n lompe tractor waarin mannetjes met kleine piemeltjes zich groter wanen en veiliger voelen en daardoor wat meer gas geven....

Maar helaas een onhaalbaar voorstel is het wel, gelukkig mogen we dromen en wensen.

Plaats reactie