Pagina 3 van 4

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 okt 2014 13:24
door gaisdergerman
En wat voor voorblad had je precies gemonteerd?

Heb nog even verder gezocht en de meeste reviews over xx1 zijn toch vrij positief. Neem aan dat die mannen ook regelmatig door de modder baggeren.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 okt 2014 13:51
door amclassic-fan
Absolute black, was vorig jaar nog een stuk goedkoper dan dit jaar. MTB'en is geen winter sport hè. Probleem van de modder heb ik elders ook gelezen, als je fiets iedere ronde afgespoten wordt gaat 't overigens wel goed ;) Het is puur het ophopen van extreem plakkende modder.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 okt 2014 13:56
door gaisdergerman
Inmiddels heb ik wel 2 fietsen, alleen het probleem is dat ik niemand zo gek heb kunnen krijgen om in die materiaalpost te gaan staan.

Ik rijd dus eigenlijk een gehele wedstrijd op 1 fiets. Ben bang dat een dubbel blad dan toch de beste keuze is :-/. De rato zegt dubbel en emo enkel ;-). Lijkt me namelijk heerlijk om voor niet te hoeven schakelen. En vorig seizoen voor 90% op de 39 gereden.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 okt 2014 15:04
door wasbeer2006
Je kan gewoon een derrie fixed afstellen en met 1 blad gaan rijden als het je puur om 1 blad te doen is.
Valt minder op dan een chainguide :-)

In de plakkerige modder gaat het inderdaad niet heel goed. Ik merkte afgelopen zondag ook dat de ketting steeds sprong, wel een dubbel dus hij bleef erop liggen. Maar zeker als je totaal op weinig tanden rijd en de derrie minder spanning heeft wordt het erger.

De type2 derrie,s of met clutch doen hier niet heel veel aan. Zeker de sram derrie,s merk ik geen enkel verschil.
Shimano is beter maar schakelt dan een stuk zwaarder

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 okt 2014 19:39
door Stuntman Mike
gaisdergerman schreef:Dacht dat ik er uit was maar begin nu toch wel een beetje te twijfelen.......

Qua bladen twijfel ik een beetje tussen de race face single speed ultra narrow

Ik heb net een Raceface besteld vanwege de prijs en de goede reviews. Ik heb gezocht naar een webshop die snel kan leveren. Dit kon ik bij Wolftooth niet snel vinden.

€ 50,51 euro, voldoende voorraad, binnen paar dagen in huis en geen verzendkosten:

:)

http://www.wiggle.nl/race-face-single-n ... chainring/

Review Bikeradar:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -13-47573/

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 10 okt 2014 20:31
door gaisdergerman
De wolftooth is oa verkrijgbaar bij avenue.de en R2-bikes.

Weet alleen iemand welke bladboutjes erbij horen? Wil het bij voorkeur in één keer bestellen (niets zo veranderlijk dan de mens :-/).

http://r2-bike.com/Chainring-Bolts-Accesories

Hebben de meeste fietsenmakers zulke bladboutjes op voorraad?

@stuntmanmike:
Deze had ik al bijna besteld. Alleen heb vandaag iemand gesproken die de wolftooth heeft gehad en nu met de raceface bladen rijdt. Hij had de voorkeur voor de wolftooth, de tanden daarvan zijn weer net wat langer.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 13 okt 2014 11:25
door haaldoor
Horen volgens mij 6mm bij

"*** Be sure to order a colorful set of Wolf Tooth chainring bolts to go with you new ring! Order the 6mm (short) bolt+nut combo. ***"

Zit ook te kijken om een 1x11 Crosser op te bouwen. Die CX1 set van SRAM vindt ik bizar duur(hoewel het gewoon een Force groep is). Zijn er al mensen met ervaring met de CX1 Crankstel van SRAM? Die zou ik eventueel los kopen met de derailleur en dan bestaande shifters, kettting en cassette gaan gebruiken. Dan is het wellicht nog enigzins binnen een normaal budget te doen.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 13 okt 2014 17:14
door gaisdergerman
Die cx crank is ook behoorlijk prijzig (149+80 voor het blad).

Ik ga nu gewoon voor een enkel blad en x9 derailleur. Er laten een paar onderdelen op zich wachten. Kan waarschijnlijk begin november vertellen hoe het bevalt.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 13 okt 2014 17:25
door Stuntman Mike
gaisdergerman schreef:De wolftooth is oa verkrijgbaar bij avenue.de en R2-bikes.

Weet alleen iemand welke bladboutjes erbij horen? Wil het bij voorkeur in één keer bestellen (niets zo veranderlijk dan de mens :-/).

http://r2-bike.com/Chainring-Bolts-Accesories

Hebben de meeste fietsenmakers zulke bladboutjes op voorraad?

@stuntmanmike:
Deze had ik al bijna besteld. Alleen heb vandaag iemand gesproken die de wolftooth heeft gehad en nu met de raceface bladen rijdt. Hij had de voorkeur voor de wolftooth, de tanden daarvan zijn weer net wat langer.
Meestal kun je de originele boutjes blijven gebruiken.

Wolftooth is een stuk duurder en langere tanden wil niets zeggen. Uit tests blijkt dat bij Raceface de ketting er onmogelijk af valt. Uiteraard aan jou de keuze. ;) Ik zal mijn ervaring binnenkort delen na een paar ritjes...

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 13 okt 2014 18:20
door gaisdergerman
Heb ook de raceface maar besteld. Mocht hij niet bevallen kan ik altijd nog over op de wolftooth :-).

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 13 okt 2014 20:45
door Pollekes
Heb tijdens het NK mountainbike in Noorbeek, verschillende renners hun 1x11 set-up zien vervloeken, omdat door de modder de ketting er voor af liep.

Re: Cyclocross 1 blad voor

Geplaatst: 13 okt 2014 22:07
door biker1947
Pollekes schreef:Heb tijdens het NK mountainbike in Noorbeek, verschillende renners hun 1x11 set-up zien vervloeken, omdat door de modder de ketting er voor af liep.
Zelf rijdt ik met 1 x 11 (SRAM) en heb (ook) de ervaring dat de ketting, gemakkelijker dan bij race, van het voorblad wil 'vallen' als de ketting op de uiterste positie van de cassette loopt. De mate waarin dit gebeurt is mede afhankelijk van de slijtage van de tanden van het voorblad en zijdelingse speling ( lees slijtage) van de ketting.

In de werkplaats zien we voorbeelden waarbij de ketting wel zo'n 30 graden opzij kantelt op het voorblad als de ketting op buitenste kransjes loopt. Dan valt de ketting er al bijna vanzelf af, je hoeft niet eens door de modder.

Ongewenst aflopen van het voorblad is te voorkomen door extra kettinggeleider of kettingspanner of voorderailleur

De nieuwste achterderailleurs voor 1x 11 lijken dat euvel te verminderen door verhoging van de veerspanning waarmee de derailleur de ketting strak houdt.