Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

'Hype' hoge wielen voorbij?

ever
Forum-lid

Gebruikersavatar ever 08 sep 2014 09:43

Uit tweets van Jetse Bol begreep ik dat ze nu met 25 mm tubes rijden, op een bredere velg "zodat de tube beter in de velg valt" (letterlijk geciteerd). Wellicht dat dat de nieuwste 'hype' is?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 sep 2014 10:12

materialist schreef:(...)
Slowtwitch heeft een mooi artikel om je van andere illusies af te helpen. Bandenspanning is aantoonbaar, de rest valt nog te bezien.
http://www.slowtwitch.com/Tech/Thoughts ... _4571.html
Geinig stuk. Kleine nuance: Bandenspanning is voelbaar, de rest niet. Dus flexende zadelpennen, speciale inserts in de frames, lage "comfortabele" wielsets, etc, niemand merkt het echt. Verder is alleen het effect van aero wielen/frames op te maken uit meetdata (en oplettende testpersonen hadden door dat ze met dezelfde effort iets harder gingen).

Gewoon met die aero wielen (en een beetje zachtere banden) de kasseien op dus! (en dat is precies wat er gebeurt volgens mij de laatste paar jaar!)

@ever: die hype is er al een tijdje hoor! (eerlijk gezegd geloof ik er wel in)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

materialist
Forum-lid

materialist 08 sep 2014 10:40

Nog mooier, bij een verschil van 4psi dat is 0,27 bar is het onderscheid niet meer voelbaar.
Een halve slag of zo met de pomp

We kunnen elke week wel drie keer naar dit artikel verwijzen.

Ik zou wel willen weten welke aero wielsets harder gingen.
Fiets heeft het experiment ook al eens gedaan maar publiceerde de uitslagen niet omdat de verschillen niet significant waren

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 08 sep 2014 15:57

In de tour stonden prima tabbelletjes ook van aeor fietsen, ook in schuine posities.

materialist
Forum-lid

materialist 08 sep 2014 20:51

wasbeer2006 schreef:In de tour stonden prima tabbelletjes ook van aeor fietsen, ook in schuine posities.
Windtunnel getallen en grafieken en de uitslag van een computer simulatie. De uitslag van de simulatie kon ik niet relateren aan de windtunnel grafieken. Ik heb geen uitslag van een real life experiment gezien.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 sep 2014 21:30

Ik zie helemaal niks. Toon het artikel eens; beetje lastig discussieren hierover anders...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 09 sep 2014 15:45

Hier een verzameling van allerlei wielen die zijn getest:
http://www.cyclingpowerlab.com/Componen ... amics.aspx

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 09 sep 2014 16:39

53x11 schreef:
materialist schreef:(...)
Slowtwitch heeft een mooi artikel om je van andere illusies af te helpen. Bandenspanning is aantoonbaar, de rest valt nog te bezien.
http://www.slowtwitch.com/Tech/Thoughts ... _4571.html
Geinig stuk. Kleine nuance: Bandenspanning is voelbaar, de rest niet. Dus flexende zadelpennen, speciale inserts in de frames, lage "comfortabele" wielsets, etc, niemand merkt het echt. Verder is alleen het effect van aero wielen/frames op te maken uit meetdata (en oplettende testpersonen hadden door dat ze met dezelfde effort iets harder gingen).

Gewoon met die aero wielen (en een beetje zachtere banden) de kasseien op dus! (en dat is precies wat er gebeurt volgens mij de laatste paar jaar!)

@ever: die hype is er al een tijdje hoor! (eerlijk gezegd geloof ik er wel in)
Ik heb eens een tweetje van Nico Verhoeven gehad, hij vertelde dat de frames (Die Bianchi's Infinito CV zo comfortabel was dat ze niet meer met lage velgen hoefden te rijden zoals vroegah.

Plaats reactie