Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Test wielen in Fiets

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 08 mar 2014 18:43

boswielrenner schreef:De test in Fiets was heel extreem en dat stond er ook duidelijk bij vermeld. Neemt niet wat dat een wielset van 1500 euro niet zo snel gebreken mag hebben, maar daar tegen over staat dat de test, naar ik had begrepen, enorm belastend was voor de wielen en deze belasting wellicht in real life niet aan de orde is.
Enorm belastend? Een duurtest van 24 uur, ga eens een weekend naar de Vlaamse Ardennen vol de Haaghoek af krijgen ze ook flink op hun donder!

Hoewel ik daar voor een andere set zou kiezen, maar ze moeten er wel tegen kunnen.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 08 mar 2014 18:58

Als je hiernaast, onder "Meest recente berichten" op "Wielentest" klikt snap je wat er zo extreem aan de test is.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 08 mar 2014 19:00

Ja, maar praktijk is toch anders aangezien een berijder niet als een zak aardappelen op z'n zadel blijft zitten, maar ik ben het wel met je eens dat een wielset er tegen moet kunnen en dat wordt ook bewezen door Wheeltec.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 08 mar 2014 20:31

Ik zou nu de reactie van Campa wel eens willen weten op de uitslagen van de Khamsin. In mijn winterfiets heb ik een stel oud type Khamsins zitten en gelukkig geen last maar deze versie is schijnbaar compleet bagger en is zelfs ondanks dat het de goedkoopste set is zo te lezen nog niet de helft daarvan waard.

mtbfool
Forum-lid

mtbfool 09 mar 2014 06:41

Deze test toont toch maar weer eens aan dat handgebouwde wielen beter zijn dan fabriekswielen omdat er veel meer aandacht aan besteed word , heb vaak fabriekswielen al in de richter gehad voor ik ze gemonteerd had omdat ze niet recht waren .
Heb in de crossfiets test al eens wielen ingeleverd die een hele hoge rating kregen wat eigenlijk niet vreemd is.

mtbfool
250 KM vaste mtb route rond Helmond.
jvandijk1962@gmail.com
http://www.offroadbikers.eu

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 09 mar 2014 08:11

sloeren schreef:Als je hiernaast, onder "Meest recente berichten" op "Wielentest" klikt snap je wat er zo extreem aan de test is.
Wat vind jij er extreem aan dan?

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 09 mar 2014 09:03

Heb je de test gelezen? Koga en Fiets zeggen zelf dat de test extreem is, omdat belasting op de wielen erg hoog is i.c.m. een max. rijdersgewicht van 100kg.
Als je een lichte rijder bent en/of een toerder dan worden de wielen niet belast zoals in de test is gedaan.Daarnaast is zit een persoon niet als een zak aardappelen op z'n fiets als over slecht wegdek gereden wordt. De test is met 100kg dood gewicht op de wielen uitgevoerd dus dat is belastend.
Wat Fiets terecht opmerkt is dat het zeer vreemd is dat wielen door fabrikanten statisch belast worden in een test en niet dynamisch zoals in de test van Fiets bij Koga.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 09 mar 2014 09:14

Je kan op het filmpje zien dat de belasting niet dwars maar onder een (statische) hoek op de as is. In de werkelijkheid gebeurt dit veel minder vaak,lang of intens. Dit is een voor de hand liggende manier om de testduur een beetje beheersbaar te maken. De installatie van Koga is niet erg geavanceerd maar ook weer niet onzinnig.

Arjan
Forum-lid

Gebruikersavatar Arjan 09 mar 2014 09:21

Ik zie de test ook niet als heel erg extreem. Als een wiel 24 uur draait met 35 km/h is er 840 km mee gereden. Goed, onder wisselende belasting en met een berijder van 100 kg. Maar als een wiel het geen 840 km uithoudt deugt er toch iets niet.

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 09 mar 2014 09:26

sloeren schreef:De installatie van Koga is niet erg geavanceerd maar ook weer niet onzinnig.
Ik heb de test gelezen, heel veel fabrikanten geven een maximaal rijders gewicht op.
Vaak is dit meer dan 100 kg, uit deze test blijkt volgens mij wel dat ze dit gewoon niet waar kunnen maken, en ben je als zwaargewicht het beste af met een handgespaakt setje.

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 09 mar 2014 09:35

handgespaakt of een hele goede fabrieksset (en die zijn er echt als je geld meebrengt.) Zwaardere rijders die een full carbon clincher set willen rijden, zullen dus doorgaans dieper in de buidel moeten tasten want lichtgewicht, mooi en sterk is een dure combinatie.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 09 mar 2014 09:44

Het motto van kees0251 gaat dus weer es op:
"Cheap light strong, choose two"

Plaats reactie