Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
25 jan 2011 19:25
Gotcha1 schreef:Sharkman 1 schreef:niet als ze nieuw zijn wel als ze ouder worden.
Mijn keo sprint pedalen hebben nog nooit piep gegeven
+1

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
edwin01
- Forum-lid
edwin01
25 jan 2011 19:38
Ik rij al jaren met Keo's, de carbon, sprint, 2max... Geen gepiep hier....
-
andromeda
- Forum-lid HC
andromeda
25 jan 2011 19:42
Ik begrijp dat hele onderhoud verhaal niet van die speedplay's, ik rij al vier jaar met twee setjes (ja, op verschillende fietsen) waarvan één setje zelfs twee volledige Parijs Roubaix edities heeft meegemaakt en ik heb nog nooit de plaatjes schoongemaakt of gesmeerd.
Alleen het vet heb ik een keer vervangen in het pedaal zelf, maar geen gepiep, gekraak of wat dan ook hier.
"Try not. Do or do not......there is no try"
-
db87
- Forum-lid
db87
26 jan 2011 16:30
havana schreef:Speedplay gaat er toch juist prat op het grootste pedaaloppervlak te hebben? Is volgens mij inderdaad ook een overschatte factor trouwens.
Als je de plaatjes à 50 om de 5.000 à 6.000 km moet vervangen wordt het wel een heel duur verhaal die Speedplays.
Mijn SPD-SL plaatjes gaan zeker het dubbele mee en die staan nu niet bepaald bekend als super slijtvast.... Wil je nooit plaatjes vervangen moet je naar Time gaan, die gaan zo wat eindeloos mee.
Het is ook maar net hoeveel je erop loopt. Ik had nog redelijk nieuwe SPD-SL pedalen en plaatjes, ongeveer 1200km gebruikt. De Elfstedentocht was een behoorlijke slijtageslag voor de plaatjes vanwege de 15 stempelposten waarbij je elke keer moet afstappen en de nodige meters moet lopen ivm de drukte. Ik heb deze SPD-SL plaatjes bij 1500km echt moeten vervangen. Dan slijten de plaatjes toch behoorlijk snel, toegegeven dat vermoedelijk driekwart van de slijtage te wijten is aan het lopen.
Sindsdien gebruik ik Speedplay zero. Heb daar nog maar 1000km mee gedaan maar ben tot nu toe zeer te spreken over de Speedplay's. Ik heb de cleats en de pedalen altijd vrij van vuil en spray ze in voordat ik vertrek. Doordat de cleats van metaal zijn slijten ze minder snel als je erop loopt.
-
siemon
- Forum-lid
siemon
26 feb 2011 19:25
Sinds vandaag rij ik met Speedplay Zero pedalen en de eerste indruk is positief.
Ik merk alleen dat mijn linker pedaal iets kan kantelen, rechts is dit helemaal niet het geval. Ik lees in dit topic een aantal mogelijke oorzaken maar daarvan valt slijtage af, de pedalen zijn nieuw. Voor beide schoenen zijn dezelfde shim's gebruikt dus daar lijkt mij de oorzaak ook niet in te zitten. Iemand nog andere mogelijke oorzaken?
-
Einstein
- Forum-lid HC
Einstein
26 feb 2011 19:56
Siemon schreef:Sinds vandaag rij ik met Speedplay Zero pedalen en de eerste indruk is positief.
Ik merk alleen dat mijn linker pedaal iets kan kantelen, rechts is dit helemaal niet het geval. Ik lees in dit topic een aantal mogelijke oorzaken maar daarvan valt slijtage af, de pedalen zijn nieuw. Voor beide schoenen zijn dezelfde shim's gebruikt dus daar lijkt mij de oorzaak ook niet in te zitten. Iemand nog andere mogelijke oorzaken?
Ik zou terug gaan met de pedalen want anders krijg je last van je knieën.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
-
sharkman113
- Forum-lid HC
sharkman113
27 feb 2011 10:40
Wat ik gewoon niet snap is dat speedplay jaren terug niet is overgestapt op de stalen carbon sole wear plates (i.p.v. de meegeleverde kunststoffen). Ze zijn sporadisch te bestellen en ik rijd met een setje en het voldoet veel beter dan de meegeleverde kunsstoffen plaatjes).
Slijtage wordt nul en de kans op kantelen wordt minimaal.
Helaas zijn ze enkel verkrijgbaar voor schoenzolen met 4 gaten maar met een beetje inventiviteit is dit voor elke schoen te gebruiken.
Persoonlijk ben ik nog steeds fan van het merk maar de inventiviteit is er een beetje uit en daarvoor in de plaats gekomen in een uitgeknepen marketing apparaat dat enkel de eigen winst en het afschermen van de markt als hoogste doel heeft....
-
loos
- Forum-lid
loos
27 feb 2011 11:14
Sharkman 1 schreef:Wat ik gewoon niet snap is dat speedplay jaren terug niet is overgestapt op de stalen carbon sole wear plates (i.p.v. de meegeleverde kunststoffen). Ze zijn sporadisch te bestellen en ik rijd met een setje en het voldoet veel beter dan de meegeleverde kunsstoffen plaatjes).
te bestellen via Wigge:
http://www.wiggle.co.uk/speedplay-stain" onclick="window.open(this.href);return false; ... ear-plate/
edit: ca. 14 euro, zonder verzendkosten
Laatst gewijzigd door
loos op 25 apr 2012 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
watikjebrom
- Forum-lid
watikjebrom
07 mei 2011 15:28
Ik heb na vanmorgen helaas moeten constateren dat de Speedplays waarschijnlijk toch niet helemaal mijn ideale pedalen zijn. Na ongeveer 3 kwartier begin ik tintelende voeten te krijgen en ondanks dat ik de plaatjes al op verschillende standen heb gehad gaat het niet over.
Toch maar weer terug naar de Look Keo Sprint, maar eens bekijken of de tintelingen hierbij wegblijven (of dat het een andere oorzaak heeft).
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"
-
evilhomer
- Forum-lid
evilhomer
08 mei 2011 16:03
Sharkman 1 schreef:Helaas zijn ze enkel verkrijgbaar voor schoenzolen met 4 gaten maar met een beetje inventiviteit is dit voor elke schoen te gebruiken.
Kan je dat iets toelichten? Die RVS plaatjes kunnen toch alleen op een recht oppervlak gemonteerd worden? Schoenen met 3 schroefgaten hebben een rond oppervlak (vandaar de gebolde adapterplaatjes).
t.a.f.k.a.e.h.
-
rufio
- Forum-lid
rufio
24 apr 2012 23:02
Heeft het smeren met de Grease Gun nog nut bij spelling op de pedalen, of kan je dan toch beter gewoon de pedalen vervangen?
-
de zwarten
- Forum-lid HC
de zwarten
24 apr 2012 23:34
Ik denk dat je alleen de lagers hoeft te vervangen. Ik heb het echter zelf nog niet gedaan (heb wel lagers reeds gekocht + instructies ergens op mijn PC, zal het eens opsnorren).
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).

©®