Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

gemiddelde snelheid op de fiets computer

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 21 okt 2013 00:26

kees0251 schreef: Ik neem aan dat je wel met een hartslagmeter rijdt en de zones ongeveer bekend zijn.
Na 3 minuten of 1 km ga je richting hoog D2 of laag D3 en daar blijf je 1 minuut en kijk hoe dat valt.
Geen idee waarom je dat aanneemt maar het is nee en nee.
Ik woon in Rotterdam zuid. Na 1 kilometer fietsen zit ik nog steeds midden in de stad, wil je dat ik oude vrouwtjes, scootmobielen en scholieren omver D2, D3 tijdrit?
Veni. Vidi. Fietsie.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 21 okt 2013 09:13

In mijn boekje is gemiddelde snelheid de afstand die je hebt gereden gedeeld door de tijd die je onderweg bent geweest. Iedereen die trucjes toepast, zoals de teller stil zetten bij een stoplicht, houdt IMHO vooral zichzelf voor de gek.

Overigens is strava een heel aardige oplossing voor als je je progressie wilt bijhouden. Gewoon een aantal lange (privé) segmenten aanmaken op stoplichtloze stukken en die met elkaar vergelijken.

(@Kees: ook zonder hartslagmeter en zones kun je lekker fietsen hoor. En in sommige gevallen ook nog best wel hard)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

JPAR
Forum-lid HC

Gebruikersavatar JPAR 21 okt 2013 10:03

Ik rijd altijd een gemiddelde snelheid van 40+. Alleen dan wel in mijn dromen :roll:

Voor mij is het totaal niet relevant. Mijn gemiddelde snelheid verschilt zo. Heel erg afhankelijk van met wie ik fiets. Ik ga geregeld met mijn schoonvader te fietsen. Die is bijna 2x zo oud als ik en dan fietsen we misschien gemiddeld rond de 24 per uur. Een andere keer ga ik met een vriend, dan knallen we even en ligt het gemiddelde boven de 30. Moet ik er wel bij vermelden dat ik weinig stoplichten en obstakels tegenkom. Voordeel van net buiten de stad wonen en het Friese platteland. Daarentegen is er hier wel altijd wind. Maar weer geen heuvels, dus geen idee hoe ik daar met mijn gemiddelden zou zitten.

Maar is niet het allerbelangrijkste het gegeven dat je moet genieten?
Drali Onice - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/

Martin Swinkels
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Martin Swinkels 21 okt 2013 10:07

53x11 schreef:In mijn boekje is gemiddelde snelheid de afstand die je hebt gereden gedeeld door de tijd die je onderweg bent geweest. Iedereen die trucjes toepast, zoals de teller stil zetten bij een stoplicht, houdt IMHO vooral zichzelf voor de gek.
Je zou ook kunnen zeggen dat je gedurende de tijd dat je stilstaat bij een verkeerslicht je niet onderweg bent, en daarom deze tijd niet meetelt in het bepalen van je gemiddelde snelheid.

Trip time en Total time.

Ik heb een eenvoudige Sigma 1009, en die stopt automatisch zodra het wiel stopt met draaien, en gaat verder als het wiel weer begint. Er valt verder niks in te stellen en dit is zoals hij werkt. Ik heb niet het gevoel mezelf voor de gek te houden omdat hoe dan ook, om een echt gemiddelde te bepalen moet je een parcours hebben waar je kan blijven draaien tot je een ons weegt.

Ik heb de mazzel zo'n parcours onder handbereik te hebben in de polder oost van Eemnes. Heerlijk rollend asfalt en nagenoeg geen verkeer, en eens in 3-4 weken doe ik daar een tijdrit van een uur om te kijken of ik progressie maak.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 21 okt 2013 10:13

TumTumTum schreef:
kees0251 schreef: Ik neem aan dat je wel met een hartslagmeter rijdt en de zones ongeveer bekend zijn.
Na 3 minuten of 1 km ga je richting hoog D2 of laag D3 en daar blijf je 1 minuut en kijk hoe dat valt.
Geen idee waarom je dat aanneemt maar het is nee en nee.
Ik woon in Rotterdam zuid. Na 1 kilometer fietsen zit ik nog steeds midden in de stad, wil je dat ik oude vrouwtjes, scootmobielen en scholieren omver D2, D3 tijdrit?
Ik kan je wel een oplossing geven om een hoger gemiddelde te halen. Verhuizen naar het platteland, kun je bij vertrek van huis meteen knallen :mrgreen:
Hoe sterk is de eenzame fietser...

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 21 okt 2013 10:58

Martin Swinkels schreef:
53x11 schreef:In mijn boekje is gemiddelde snelheid de afstand die je hebt gereden gedeeld door de tijd die je onderweg bent geweest. Iedereen die trucjes toepast, zoals de teller stil zetten bij een stoplicht, houdt IMHO vooral zichzelf voor de gek.
Je zou ook kunnen zeggen dat je gedurende de tijd dat je stilstaat bij een verkeerslicht je niet onderweg bent, en daarom deze tijd niet meetelt in het bepalen van je gemiddelde snelheid.

Trip time en Total time.

Ik heb een eenvoudige Sigma 1009, en die stopt automatisch zodra het wiel stopt met draaien, en gaat verder als het wiel weer begint. Er valt verder niks in te stellen en dit is zoals hij werkt. Ik heb niet het gevoel mezelf voor de gek te houden omdat hoe dan ook, om een echt gemiddelde te bepalen moet je een parcours hebben waar je kan blijven draaien tot je een ons weegt.

Ik heb de mazzel zo'n parcours onder handbereik te hebben in de polder oost van Eemnes. Heerlijk rollend asfalt en nagenoeg geen verkeer, en eens in 3-4 weken doe ik daar een tijdrit van een uur om te kijken of ik progressie maak.
Ook in dat geval zal de gemiddelde snelheid een stuk lager liggen als je veel stil staat. Je moet immers afremmen en weer optrekken. Op sommige tellertjes kan je dan weer instellen dat deze de snelheid onder een bepaalde waarde niet meetelt voor het gemiddelde. Zet die op 30 km/u en je rijdt altijd meer dan 30 gemiddeld :-)
baanfiets kopen?

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 21 okt 2013 21:25

Er is maar een moment waar bij mij het gemiddelde een doel op zich is, en dat is tijdens een tijdrit.
Voor alle andere ritten maakt het me eerlijk gezegd geen moer uit wat mijn gemiddelde is.
Wat me wel uitmaakt is dat ik varieer in tempo en in duur. Ook belangrijk: Als je geen fut hebt, lekker rustig met de handjes op het stuur durven peddelen. Kan me niets schelen als anderen me dan inhalen.

Berrie50
Forum-lid

Berrie50 21 okt 2013 22:04

Ik kijk wel regelmatig op mijn Sigma wat mijn gemiddelde snelheid is als ik solo fiets.Ik zou dat eigenlijk niet moeten doen als ik jullie reactie allemaal zo eens lees.
Als ik met een fietsclub meerijdt interesseert me het gemiddelde dan weer niet.
Misschien toch onbewust willen presteren.

arend71
Forum-lid

arend71 21 okt 2013 22:44

Van alle toeters en bellen is de snelheidsmeter wel het minst zeggend. Het zegt niets, nergens over behalve over je vaste trainingsrondje. Hoe dan ook: ik laat al die metertjes steeds vaker thuis. Ze leiden maar af en het is eigenlijk ook geen gezicht, al die rommel op het stuur.

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 21 okt 2013 23:06

Van alle cijfertjes op mijn teller is de gem.snelheid de minst bekeken door mij. Fiets meestal op hartslag en cadans en dan is de snelheid een resultaat daarvan. Verder fiets ik rustig door bebouwde kommen en ga ik er standaard van uit dat ik geen voorrang krijg. Dat is niet goed voor het gemiddelde, maar wel voor mijn gezondheid...
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 22 okt 2013 00:15

Same here; ik gebruik de teller eigenlijk vooral om mij de weg te laten wijzen (GPS). Zeker op mijn polderritjes laat ik het tellertje regelmatig thuis. Wel altijd strava in de achterzak, dat dan weer wel :-)
baanfiets kopen?

louise
Forum-lid
Contact

louise 22 okt 2013 18:29

En nog eens same here. Hartslag en cadans, en ik kijk hooguit uit vage nieuwsgierigheid naar de snelheid of het gemiddelde, maar ik doe daar verder niks mee. Toen ik een paar jaar verhuisde, lag m'n gemiddelde op trainingsrondjes zomaar ineens dik 2 km/u lager. Effect van de andere omgeving: drukker, bochtiger, meer stoplichten, nog geen handige doorsteekjes weten, enzovoort. En zelfs op vaste rondjes: vlak de invloed van de wind niet uit!

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Plaats reactie