Over de wielersport en zijn beoefenaars.
-
janw.f.
- Forum-lid
janw.f.
17 mei 2011 14:09
Misschien dwalen we wat af, maar wat zou je eigenlijk nu - gemiddeld gesproken - per week aan training minimaal aan moeten kunnen, om een cyclo als deze naar behoren te rijden? 3 ritten van 180 km met een gemiddelde van 30 km/h?
@ Amc. Maar daar komt toch echt wel wat meer bij kijken dan alleen het bewegingsapparaat, of bedoel je bij wijze van spreken

-
havana
- Forum-lid HC
havana
17 mei 2011 14:12
Ten eerste zul je jezelf de winter bezig moeten houden. Uren malen op de Tacx of liever nog buiten fietsen. Spinning of hardlopen kan ook maar is minder geschikt (te kort en te intensief).
Vanaf half maart zul je toch 10-15 uur per week moeten trainen om te kunnen spreken van een degelijke voorbereiding. Snelheid niet zo belangrijk, uren maken wel. Veel lange (extensieve) trainingen van min. 3 uur of 100 km. Daarnaast 3-5 heuvelachtige toertochten waarvan minimaal eentje van 200 km.
In KM moet je toch denken aan minimaal 4000 km wil je spreken van een degelijke voorbereiding. Uitrijden lukt met minder ook wel (ik reed in 2006 uit met 2600 km training waarvan één rit van 100 km).
Daarnaast zul je aan je gewicht moeten werken. Tijdens de Marmotte wil je scherp staan; elke kilo moet de berg op. Je moet echter wel zorgen dat het lijnen niet ten koste gaat van je conditie.
-
janw.f.
- Forum-lid
janw.f.
17 mei 2011 14:17
Dank voor die info, dan weet ik in ieder geval waar je aan toe bent, en zoals het ernaar uitziet ga ik dat dus nu sowieso niet redden. Voor de winter heb ik zwemmen als alternatief, liefst zo vaak mogelijk en min. een uur intensief baantjes trekken. Een tacx-trainer/rollenband valt dan denk ik wel nog te overwegen. Gewicht is sowieso geen (nooit) een probleem bij mij.
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
17 mei 2011 14:39
eelcoz schreef:havana schreef: Ik ken een paar lui die mee willen doen en denken dat ze goed bezig zijn door 2x per week 60 km af te haspelen met 33 km/uur gemiddeld.
Dat zijn dan vast 'grote denkers'.

Iedereen met iets meer dan het IQ van een garnaal kan toch bedenken dat je om 170 km met 5000 hm fatsoenlijk te kunnen rijden iets meer moet kunnen dan 60 km rammen.
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt he? Toen ik net begon met fietsen heb ik met 2 vrienden de route wel eens nagefietst. Als we toen opgeteld 1000 km in de benen hadden, dan was het veel... (Langste rit? km-tje of 50 schat ik)
M.a.w.: het is maar wat je wilt. Destijds inclusief ergens hapje eten en foto-tje hier en daar 12 uur over gedaan. Een paar jaar later met een goede voorbereiding bijna 5 uur minder.
On topic: sommige verzekeringen vergoeden een sportkeuring. Zou ik even controleren in m'n polis als ik jou was
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
pinarello
- Forum-lid
pinarello
17 mei 2011 14:46
Amclassic-fan schreef:.
Je moet eens zien wat er aan het eind van de middag op het kerkhof in Huez ligt. De meeste zijn zover heen dat ze niet eens meer door hebben dat ze op 't kerkhof zijn gaan liggen.
Dat moest toch van jou:
" Je hoort gewoon helemaal kapot te gaan op de Alpe, als je dat niet doet had je daarvoor harder moeten rijden. Helemaal verrot zitten op de Alpe hoort gewoon bij de Marmotte. Je moet alleen voorkomen dat je niet al op Galibier in de parking schiet".
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
17 mei 2011 15:00
Kapot gaan is iets anders dan half buiten bewustzijn ergens tegen een boom aan gaan liggen. Het is wel de bedoeling dat je blijft fietsen. Ben zelf 2x afgestapt omdat ik niet meer met losse handen kon rijden, maar dat al zolang mogelijk uitgesteld. Als je met afstappen begint kun je bezig blijven, na 200 meter doen je benen weer net zo'n pijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’

-
pinarello
- Forum-lid
pinarello
17 mei 2011 15:09
Amclassic-fan schreef:Kapot gaan is iets anders dan half buiten bewustzijn ergens tegen een boom aan gaan liggen. Het is wel de bedoeling dat je blijft fietsen. Ben zelf 2x afgestapt omdat ik niet meer met losse handen kon rijden, maar dat al zolang mogelijk uitgesteld. Als je met afstappen begint kun je bezig blijven, na 200 meter doen je benen weer net zo'n pijn.
Klopt afstappen kun je beter niet doen maar als je geen verzet meer rond krijgt heb je geen keus en zal je toch even moeten stoppen.
-
Mr_T
- Forum-lid
Mr_T
17 mei 2011 15:13
Amclassic-fan schreef:Kapot gaan is iets anders dan half buiten bewustzijn ergens tegen een boom aan gaan liggen. Het is wel de bedoeling dat je blijft fietsen. Ben zelf 2x afgestapt omdat ik niet meer met losse handen kon rijden, maar dat al zolang mogelijk uitgesteld. Als je met afstappen begint kun je bezig blijven, na 200 meter doen je benen weer net zo'n pijn.
maar met losse handen berg op is dan ook erg pittig

-
bull
- Forum-lid
bull
17 mei 2011 23:34
Bedankt voor alle reacties....Als ik zo de reacties zo lees qua voorbereiding knijp ik hem wel een beetje... Zit nu pas op zo'n 3500 km en heb dit jaar veel geinvesteerd in HIT- en kracht trainingen. Dit omdat ik eigenlijk maar 1 x per week een lange duurtraining (100+ km) kan afwerken. Dit is mijn zwaarste maand qua training en probeer nu 300-400 km per week te doen. Dit is wel incl. 100 km woon-werk...
Heb een gezin en dan is het schipperen met tijd.
Tis ook mijn eerste echte cyclo dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten...
Wat betreft die verklaring, ik zal waarschijnlijk even creatief moeten zijn. Heb een aantal jaar geleden wel een keuring laten doen bij een sma, maar daar heb ik nu niets meer aan.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'
-
havana
- Forum-lid HC
havana
18 mei 2011 00:10
3500 km is al heel wat hoor, maak je maar niet al teveel zorgen.
-
Mr_T
- Forum-lid
Mr_T
18 mei 2011 13:56
Bull schreef:Bedankt voor alle reacties....Als ik zo de reacties zo lees qua voorbereiding knijp ik hem wel een beetje... Zit nu pas op zo'n 3500 km en heb dit jaar veel geinvesteerd in HIT- en kracht trainingen. Dit omdat ik eigenlijk maar 1 x per week een lange duurtraining (100+ km) kan afwerken. Dit is mijn zwaarste maand qua training en probeer nu 300-400 km per week te doen. Dit is wel incl. 100 km woon-werk...
Heb een gezin en dan is het schipperen met tijd.
Tis ook mijn eerste echte cyclo dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten...
Wat betreft die verklaring, ik zal waarschijnlijk even creatief moeten zijn. Heb een aantal jaar geleden wel een keuring laten doen bij een sma, maar daar heb ik nu niets meer aan.
Ach, als je gewoon lekker traint en fit bent, lukt het heus wel. Okay, neem ik aan dat je wel een beetje sportief ben.
Veel van de adviezen die hier langs komen zijn van toepassing als je een acceptabele tijd wil rijden, of in ieder geval op een manier kan fietsen dat je het nog leuk vindt.
Als het kan zou ik wel een keer ergens een echte berg beklimmen, zodat je weet wat het is om kilometers lang te klimmen. Dit om te voorkomen dat je jezelf gelijk opblaast.
-
janw.f.
- Forum-lid
janw.f.
20 mei 2011 00:48
@Bull. Toch nog even mijn vraag: wat heeft je huisarts precies gezegd?
Zelf een handtekening zetten (frauderen dus) kan altijd nog, maar misschien dat de sportarts die je bij je SMA-centrum gezien hebt, die verklaring wel ondertekenen wil?
Ik zal de verklaring eens printen, dan kan ik die nl. mijn huisarts eens voorleggen, mocht ik er binnenkort weer eens heen moeten.