Zeg maar Thomasmaterialist schreef:Wat goed mr Vizionary op je 15 ben je al bijna 500 keer gelezen. Heel goed, dat kan ik je niet meer nadoen

Fiets Magazine nr. 5-2025 (incl. de zomer special) is nu verkrijgbaar! Bestel jouw exemplaar zonder verzendkosten in onze shop, voor jezelf of als cadeau voor iemand anders!
In de 36e seconde van 1e film zegt men ook duidelijk dat je IN de bocht niet moet remmen, als dat wel moet, doe dit dan voorzichtig.jsprbcn schreef:Als je remt gaat al het gewicht naar voren, dus altijd meer voor dan achter remmen. Ga je met de achterrem remmen dan gaat je achterwiel slippen omdat, zoals eerder gezegd, het gewicht naar voren verplaatst....en ik heb dat eigenhandig mogen ondervinden op een afdaling (gelukkig goed afgelopen)tosstheboss schreef:1 van de meest belangrijkste regel is vergeten te melden.
NOOIT, maar dan ook NOOIT met je voorrem remmen in de bocht.
Als je enigszins moet "bij"remmen gebruik dan de achterrem.
Kans dat de voorrem wegglijd is groter dan dat de achterrem dat doet, en gaat achter wel glijden is dit meestal nog op te vangen.
http://www.youtube.com/watch?v=-vou9FFuFGo
http://www.youtube.com/watch?v=EohtLFZcvg4
gezien je onderschrift: wellicht dat een waterfiets anders werkt met remmen?![]()
Hoi,Vizionary schreef:maar als het een afdaling is die ik niet goed ken of niet zeker ben hoe ik dit het best doe sla ik compleet tilt. Ik ga dan overal de remmen dichtknijpen en niet meer goed nadenken.
Mvg
Niet nadenken bij dingen is voor sommige mensen volkomen onmogelijk, daar moet je óf een zen-meester voor zijn óf oerstom.rob74 schreef: Afdalen is ook een kwestie van niet te veel nadenken. Goed kijken en remmen waar nodig. Teveel nadenken verkrampt alleen maar.
Met niet teveel nadenken bedoel ik dat je ook kunt verkrampen als je moet nadenken:TumTumTum schreef:.....Niet nadenken bij dingen is voor sommige mensen volkomen onmogelijk, daar moet je óf een zen-meester voor zijn óf oerstom.rob74 schreef: Afdalen is ook een kwestie van niet te veel nadenken. Goed kijken en remmen waar nodig. Teveel nadenken verkrampt alleen maar.
Haha, pompend remmen. Je kent em waarschijnlijk nog wel van Felix Meurders?rob74 schreef: Met niet teveel nadenken bedoel ik dat je ook kunt verkrampen als je moet nadenken:
- met welke rem je precies moet remmen
- hoe je gewicht over de fiets te verdelen
- waar je knieen heen moeten draaien
- wat je met je schouders moet doen
- waar allemaal wel of niet naar te kijken
- hard, langzaam, slepend of pompend remmen.
Ik zou er horendol van worden als ik daar allemaal aan moet denken met 70 kmh.
Als je nou eens gewoon begint met:
- remmen voor een bocht
- kijken waar je heen wilt
- geen gekke dingen doen die je toch niet durft.
Dat lijkt me in het begin al meer dan genoeg
Er valt me nu pas iets op : TS heeft het over vroeger, dan denk ik een tiental jaren geleden, maar hij is pas 15 !!Vizionary schreef: Heeft er iemand nog tips om af te dalen?
Ik denk dat ik die angst heb door vroeger ooit gevallen te zijn in een afdaling.
Bedankt voor jullie hulp!
Mvg
+1ever schreef:Tips: (...)
Ken je iemand die goed daalt? Vraag of hij of zij een keertje meegaat naar die Slingerberg en vraag hem/haar het een beetje rustig aan te doen. Ga in zijn/haar wiel zitten en volg de lijnen die gereden worden. Een paar keer herhalen en langzaam de snelheid opvoeren. Daar heb ik zelf het meeste van geleerd.