Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Schrik om af te dalen

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 23 aug 2013 13:27

materialist schreef:Wat goed mr Vizionary op je 15 ben je al bijna 500 keer gelezen. Heel goed, dat kan ik je niet meer nadoen
Zeg maar Thomas :lol:

spook
Forum-lid

spook 23 aug 2013 14:20

Afdalen is ook een kwestie van leren en gewenning. Ik merk als ik een weekje in de bergen ben dat ik na een dag of drie veel meer (=harder) durf dan op de eerste dag.

Je woont in Limburg, België. Dan zijn er vast een paar 'eenvoudige afdalingen' die je goed kent in de buurt. Als je die gebruikt om te wennen aan de snelheid die je ontwikkeld door te dalen, en wat je fiets dus 'vanzelf' doet, ben je al een heel eind. Je kunt ook oefenen met remmen in een afdaling. Laat je fiets rollen en kijk hoe je moet remmen om zo vlot mogelijk stil te staan. Het gaat er om dat je het gevoel ontwikkeld dat jij de controle houdt over fiets en snelheid.

De belangrijkste tip van alles is dus dat je nooit harder gaat dan je durft. Je durft steeds een beetje harder en dan wordt ook de techniek belangrijker (in de beugels, gewicht naar achteren, voor de bocht remmen, door de bocht heen kijken).

Zelf rij ik maximaal 75km/pu naar beneden, als het overzichtelijk is. Harder ga ik echt niet.
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

tosstheboss
Forum-lid

tosstheboss 23 aug 2013 14:29

jsprbcn schreef:
tosstheboss schreef:1 van de meest belangrijkste regel is vergeten te melden.
NOOIT, maar dan ook NOOIT met je voorrem remmen in de bocht.
Als je enigszins moet "bij"remmen gebruik dan de achterrem.
Kans dat de voorrem wegglijd is groter dan dat de achterrem dat doet, en gaat achter wel glijden is dit meestal nog op te vangen.
Als je remt gaat al het gewicht naar voren, dus altijd meer voor dan achter remmen. Ga je met de achterrem remmen dan gaat je achterwiel slippen omdat, zoals eerder gezegd, het gewicht naar voren verplaatst....en ik heb dat eigenhandig mogen ondervinden op een afdaling (gelukkig goed afgelopen)

http://www.youtube.com/watch?v=-vou9FFuFGo
http://www.youtube.com/watch?v=EohtLFZcvg4

gezien je onderschrift: wellicht dat een waterfiets anders werkt met remmen? :lol: :lol:
In de 36e seconde van 1e film zegt men ook duidelijk dat je IN de bocht niet moet remmen, als dat wel moet, doe dit dan voorzichtig.
Excact wat ik ook bedoel, echter met deze nuance dat ALS je toch moet remmen dit slimmer is om met achter bij te remmen.
Te hard remmen voor heeft de risico dat je voorwiel onder je weg slipt, en als je achter wiel gaat slippen je dit nog kan corrigeren.

En klimmen op een waterfiets lijkt mij onmogelijk :lol:
op een waterfiets kom je ook vooruit

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 23 aug 2013 17:33

Vizionary schreef:maar als het een afdaling is die ik niet goed ken of niet zeker ben hoe ik dit het best doe sla ik compleet tilt. Ik ga dan overal de remmen dichtknijpen en niet meer goed nadenken.
Mvg
Hoi,

Het lijkt me redelijk gezond dat je op onbekende stukken niet hard durft te dalen. Kwestie van gezond verstand en normaal thuis willen komen.
Ik heb er verder geen verstand van want echte heftige afdalingen heb ik nog niet gehad, en die ik heb gedaan waren allemaal recht.
Ehm nee, als ik dit schrijf bedenk ik me, ik vergeet even mijn fietstocht naar Diest...die afdaling was zeer stijl, 17%, nooit geweest én een haarspeldbocht waar een dame met een koffer liep. :shock: Ik ging gewoon niet als een bezetene naar beneden, dan maar geen hoog gemiddelde.

Wat techniek betreft moet ik zelf ook nog het een en ander leren, maar ik kan je wel iets vertellen over het overwinnen van angst in zijn algemeenheid.

Doe nooit iets wat je eigenlijk niet durft omdat anderen het wel durven. Accepteer dat jij op dit onderdeel meer tijd nodig hebt dan anderen om het te leren. Neem die tijd. Op den duur treedt gewenning op en voelt het goed, wordt je zelfverzekerder omdat je de situatie al vaker hebt meegemaakt en weet je dat je goed zult reageren. Forceer absoluut nooit iets, het is niet waar dat je jezelf door je angst heen kunt duwen waarna die "poef" in het niets oplost. Het tegendeel is waar; de kans is groot dat je het alleen maar erger maakt waardoor je dingen die je voorheen wel durfde nu ook niet meer kan.

Ik weet niet hoe lang je al fietst maar wat je ook kan doen is als je bijvoorbeeld lid bent van een vereniging die clinics organiseert mee doen aan een klimclinic. Of bijvoorbeeld zoals de Fiets Fit cursus van de NTFU (of er iets dergelijks is in Vlaanderen weet ik niet), daar leer je nuttige basistechnieken aan.
rob74 schreef: Afdalen is ook een kwestie van niet te veel nadenken. Goed kijken en remmen waar nodig. Teveel nadenken verkrampt alleen maar.
Niet nadenken bij dingen is voor sommige mensen volkomen onmogelijk, daar moet je óf een zen-meester voor zijn óf oerstom.
Veni. Vidi. Fietsie.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 23 aug 2013 18:21

TumTumTum schreef:.....
rob74 schreef: Afdalen is ook een kwestie van niet te veel nadenken. Goed kijken en remmen waar nodig. Teveel nadenken verkrampt alleen maar.
Niet nadenken bij dingen is voor sommige mensen volkomen onmogelijk, daar moet je óf een zen-meester voor zijn óf oerstom.
Met niet teveel nadenken bedoel ik dat je ook kunt verkrampen als je moet nadenken:
- met welke rem je precies moet remmen
- hoe je gewicht over de fiets te verdelen
- waar je knieen heen moeten draaien
- wat je met je schouders moet doen
- waar allemaal wel of niet naar te kijken
- hard, langzaam, slepend of pompend remmen.

Ik zou er horendol van worden als ik daar allemaal aan moet denken met 70 kmh.

Als je nou eens gewoon begint met:
- remmen voor een bocht
- kijken waar je heen wilt
- geen gekke dingen doen die je toch niet durft.
Dat lijkt me in het begin al meer dan genoeg
Live fast; die young. mijn blog

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 23 aug 2013 18:35

rob74 schreef: Met niet teveel nadenken bedoel ik dat je ook kunt verkrampen als je moet nadenken:
- met welke rem je precies moet remmen
- hoe je gewicht over de fiets te verdelen
- waar je knieen heen moeten draaien
- wat je met je schouders moet doen
- waar allemaal wel of niet naar te kijken
- hard, langzaam, slepend of pompend remmen.

Ik zou er horendol van worden als ik daar allemaal aan moet denken met 70 kmh.

Als je nou eens gewoon begint met:
- remmen voor een bocht
- kijken waar je heen wilt
- geen gekke dingen doen die je toch niet durft.
Dat lijkt me in het begin al meer dan genoeg
Haha, pompend remmen. Je kent em waarschijnlijk nog wel van Felix Meurders?

Anyways. Precies! Niet verkrampen en laten gaan en ver door de bocht kijken anders volgt de fiets waar je wel naar kijkt als je b.v. 5 meter voor je op de weg focused.

Trouwens. Ondanks alle goed bedoelingen van Forum leden hier zegt TS toch dat bochten met een MTB geen probleem zijn. De techniek zal dus wel in orde zijn.
Het is er TS puur aan gelegen dat hij zich met die dunne race bandjes onzeker voelt ivm grind e.d.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

hendrikjan
Forum-lid

hendrikjan 23 aug 2013 18:44

Tja, als het echt alleen maar zelfvertrouwen kweken is, dan moet ts het gewoon steeds meer gaan doen. Heel vaak dezelfde afdaling doen en steeds meer het randje van het mogelijke opzoeken. Dan leer je steeds beter aanvoelen wat de fiets kan hebben en wat niet.
:winkthumb:

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 23 aug 2013 19:38

Belangrijk is ook je je bewust bent van je hoge snelheid en dat je dus naar beneden gaat. Hierdoor is je remweg aanzienlijk langer dan op het vlakke. Deze zomer ben ik daar ook zelf weer bijna ingetrapt waardoor ik zo hard moest remmen voor één bocht dat mijn achterwiel tot 2x toe uitbrak en dat ik op de rand van een steile afgrond nog net tot stilstand kon komen.
Kortom, ervaring opdoen is essentieel. En goed materieel, dus goeie bandjes, goeie remkabels en -blokjes!
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

GJEvK
Forum-lid

Gebruikersavatar GJEvK 23 aug 2013 19:42

Het klinkt alsof het vooral om het vertrouwen gaat dat je niet onderuit gaat. Grind en zand op de weg dus, zou bijna zeggen, pak wat slechte weggetjes met grind en zand :) die vind ik op mijn MTB (zonder noppen) trouwens ook onprettig... Afdalen geen probleem maar wegen met grind vermijdt ik liever.

Verder weinig toe te voegen behalve: niet te druk maken, rustig aan doen, je hoeft niemand wat te bewijzen. Mocht iemand je uitlachen omdat je heel rustig afdaalt is dat behoorlijk treurig (en zal dus lijkt mij ook niet gebeuren). Vertrouwen kweken door vaak af te dalen en vertrouw op je materiaal.

Arno357
Forum-lid

Gebruikersavatar Arno357 23 aug 2013 19:49

Vizionary schreef: Heeft er iemand nog tips om af te dalen?
Ik denk dat ik die angst heb door vroeger ooit gevallen te zijn in een afdaling.
Bedankt voor jullie hulp!
Mvg
Er valt me nu pas iets op : TS heeft het over vroeger, dan denk ik een tiental jaren geleden, maar hij is pas 15 !! :lol:

Vizionary
Forum-lid

Vizionary 23 aug 2013 19:52

Arno357 schreef:Er valt me nu pas iets op : TS heeft het over vroeger, dan denk ik een tiental jaren geleden, maar hij is pas 15 !! :lol:
Dat was 3 jaar geleden toen ik mijn eerste racefiets had. :lol:

Helen
Forum-lid

Helen 23 aug 2013 20:29

ever schreef:Tips: (...)
Ken je iemand die goed daalt? Vraag of hij of zij een keertje meegaat naar die Slingerberg en vraag hem/haar het een beetje rustig aan te doen. Ga in zijn/haar wiel zitten en volg de lijnen die gereden worden. Een paar keer herhalen en langzaam de snelheid opvoeren. Daar heb ik zelf het meeste van geleerd.
+1

Plaats reactie