Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Eerste wielerwedstrijd

Rabobankie 2.0
Forum-lid

Rabobankie 2.0 16 jul 2013 16:32

thestudent schreef:Nou uiteraard moet je wel een beetje opbouw hebben. Maar je moet deze wedstrijd nou ook weer niet te serieus nemen, tenzij je echt meteen de ambiitie hebt om hem te winnen. Wat voor je eerste koers best knap zou zijn, want het vergt ook wel wat koersinzicht. Ga gewoon lekker fietsen deze zomermaanden en probeer in de maand september met veel kort werk en intervallen een late vormpiek op te bouwen. Gewoon naartoegaan en zien hoe het gaat.
Nee ik maak me zeker niet de illusies dat ik zou kunnen winnen, aangezien ik er vanuit ga dat er ook heel wat renners zonder licentie bijzitten die al jaren lang het hele jaar door rijden of zo... Ben denk ik ook niet echt een potentiële klimmer, aangezien ik 1m90 ben met 80 kg, al staat het met mijn vetgehalte ondanks het student zijn wel goed met 9% lijkt me :p

Maar ik wil natuurlijk wel zo goed mogelijk voor de dag komen.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 16 jul 2013 16:44

joeptimmermans schreef:@Rabobankie: In welke stad studeer je? A'dam, Utrecht en Delft hebben een studentenwielervereniging. Lid worden kost praktisch niets, je leert er wielrennen ipv fietsen en het is nog gezellig ook.
?

joeywl
Forum-lid

joeywl 16 jul 2013 17:53

chrissiewizzie schreef:En ook de ENIGE die schrijfvaardigheid nog niet heeft gehaald? :mrgreen:
:oops: :lol:

Rabobankie 2.0
Forum-lid

Rabobankie 2.0 17 jul 2013 11:25

gaisdergerman schreef:
joeptimmermans schreef:@Rabobankie: In welke stad studeer je? A'dam, Utrecht en Delft hebben een studentenwielervereniging. Lid worden kost praktisch niets, je leert er wielrennen ipv fietsen en het is nog gezellig ook.
?
Ik studeer in rotterdam, maar zoiets is voorlopig niet praktisch.

Misschien slechte vraag maar is het per definitie onmogelijk om als lange renner (1m90) uit de voeten te kunnen op zo'n heuvelparcours in vergelijking met kleinere renners?

jorrit10
Forum-lid

Gebruikersavatar jorrit10 17 jul 2013 11:34

Rabobankie 2.0 schreef: Ik studeer in rotterdam
Je zou eventueel wat trainingswedstrijdjes bij wielervereniging ahoy kunnen rijden om je voor te bereiden.

http://www.rwcahoy.nl/
Een dag niet gefietst is een dag niet geleefd...

joeywl
Forum-lid

joeywl 17 jul 2013 12:46

Rabobankie 2.0 schreef:
gaisdergerman schreef:
?
Ik studeer in rotterdam, maar zoiets is voorlopig niet praktisch.

Misschien slechte vraag maar is het per definitie onmogelijk om als lange renner (1m90) uit de voeten te kunnen op zo'n heuvelparcours in vergelijking met kleinere renners?
Nee, je zal wat meer gewicht mee moeten nemen omhoog maar als jij sterk genoeg ben. Zoals gezegd, niet twijfelen gewoon gaan. Dan kom je der achter ;)

kawouter
Forum-lid

kawouter 17 jul 2013 13:08

Rabobankie 2.0 schreef:Misschien slechte vraag maar is het per definitie onmogelijk om als lange renner (1m90) uit de voeten te kunnen op zo'n heuvelparcours in vergelijking met kleinere renners?
Chris Froome meet 1.86m.

Rabobankie 2.0
Forum-lid

Rabobankie 2.0 17 jul 2013 15:18

Oké haha, dan kan het daar niet aan liggen.

Zojuist mijn eerste tochtje gemaakt in een jaar tijd. Dik uurtje richting en door de duinen van Wassenaar en Katwijk. Mijzelf kennende was het te verwachten, maar het was achteraf eerder een D3 dan de geplande D1 training. Ging 30 gem en zat aardig aan de limiet, waardoor ik snel al weer besloot naar huis te gaan. Desalniettemin leuk eerste tochtje.

Toch zijn me een aantal dingen bijgebleven:
- hoe is het mogelijk om met 40-50 bochten door te gaan?! Ik heb gelezen dat nieuwelingen vaak remmen in de bochten in de koers wat niet goed schijnt te zijn, maar ik heb wel wat bochtjes gehad waar mij dat onvermijdelijk leek.
- volgens mij rij ik een relatief zwaar verzet, maar ik heb ook gelezen dat een lichter verzet beter is voor de doorbloeding en tegen kramp. Voor mijn gevoel trap ik op een zwaarder verzet echter met hetzelfde gemak een stuk harder dan met een licht verzet. Hoe zit dat?
- ik heb aardig last van mijn rug tijdens het fietsen. Is dit normaal bij eerste tochten? Lijkt mij ook te komen door een nieuwe houding waar het lichaam aan moet wennen. Verder had ik ook het gevoel dat ik kramp begon te krijgen in de knieholtes boven mijn kuiten zeg maar. Komt er eigenlijk veel kracht uit de kuiten bij het wielrennen of voornamelijk bovenbenen?

Een conclusie is dus ieder geval dat ik moet oppassen mezelf niet over de kop te fietsen en overtraind/overbelast te raken.

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 17 jul 2013 15:56

Ik zou zeggen meer fietsen dan hier op het forum lullen ;-)

Zo te lezen heb je nog veel te doen voor het nsk. Waarschijnlijk wordt daar boven de 40 gem gereden. Al is dat in een peloton niet heel hard.

Gewoon lekker trainen en dan maar zien hoe het gaat.

xml
Forum-lid

Gebruikersavatar xml 17 jul 2013 23:49

hoe gemakkelijk is het eigenlijk in een peloton fietsen qua snelheid/kracht ivm individueel?

joeywl
Forum-lid

joeywl 18 jul 2013 00:07

Voorin een peleton is het makkelijk koersen! Achterin krijg je een harmonica effect.

Rabobankie 2.0
Forum-lid

Rabobankie 2.0 18 jul 2013 00:43

xml schreef:hoe gemakkelijk is het eigenlijk in een peloton fietsen qua snelheid/kracht ivm individueel?
Ja die vraag heb ik ook nog als aanvulling op mijn eerdere vragen (hoop dat ik daar ook nog antwoord op krijg :p).

Is het fietsen in peloton makkelijker t.o.v. solo fietsen vooral door het psychologische effect of het puur uit de wind zitten? Vind het best opmerkelijk dat dat zo 15 tot 20 km/h kan schelen

Plaats reactie