Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SMP Zadels - Regio Utrecht

benvdv
Forum-lid

benvdv 26 feb 2013 22:00

Los van jouw problemen wordt de binnenbeenlengte zelden correct gemeten. Er is een groot verschil tussen een boek of wat dan ook tussen je benen doen, of met je complete gewicht op een smal object te zitten wat je in feite ook doet met je zadel. Dit kan zomaar een cm of 5 verschillen. Maar zoals ik al kan helemaal niks met jouw problemen te maken hebben.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

steventrek2.1
Forum-lid

steventrek2.1 28 feb 2013 16:41

Woensdag13 maart afspraak gemaakt bij SMA voor een fietspositiemeting.

Ze vertelden mij dat ze ook zadeldruk kunnen meten en dat is gezien mijn topic natuurlijk uitermate interessant. Ik zal de ervaring zeker met jullie delen.

Groet.

jsparie
Forum-lid

jsparie 28 feb 2013 22:01

Een selle italia turbomatic is 153 mm breed. De meeste zadels zijn standaard 134 of 143 mm breed. Gezien de klachten zou ik de versie met gat nemen

steventrek2.1
Forum-lid

steventrek2.1 13 apr 2013 12:13

Zo, een update van mijn kant.

1/ Ik heb dus een fietspositiemeting gedaan bij SMA Midden Nederland. Bij het opmeten van die binnenbeenlengte kwam ik al tot de conclusie dat je dit niet (fatsoenlijk) zelf kunt doen. Mijn zadel staat nu op 78,5cm. Daarnaast is het zadel meer naar achter geplaatst en is de rotatie aangepast. Ook zijn mijn schoenplaatsjes meer naar achteren verplaatst en is rotatie aangepast aan de stand van mijn voeten. Is het een duure sessie? Ja. Vind ik het dat geld waard? Ja!

2/Zadel. Ik heb inmiddels een SMP Testzadel, type PRO. Ik ben uiteindelijk bij epbikes in Zeist terecht gekomen. Erg vriendlijke kerel en gewoon goed vertrouwen in de klant, super! Mijn doorbloedingsklachten zijn eenvoudigweg weg met dit zadel! Maar...

Wel krijg ik na 1 uur fietsen (tacx/buiten) last van mijn zitbotjes, iets waar ik eerste geen last van had. De PRO is 148mm breed en loopt aan de randen wat steiler af dan de mijn huidige 155mm Specialized Toupe zadel. Het enige SMP zadel dat qua breedte nog in aanmerking komt, is dan de Avan met 154mm.

Kan die 7mm breedteverschil en die steilere afloop aan de randen zo'n grote invloed hebben op je zitbotjes?

groet,
Steven

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 13 apr 2013 17:15

steventrek2.1 schreef:Zo, een update van mijn kant.

1/ Ik heb dus een fietspositiemeting gedaan bij SMA Midden Nederland. Bij het opmeten van die binnenbeenlengte kwam ik al tot de conclusie dat je dit niet (fatsoenlijk) zelf kunt doen. Mijn zadel staat nu op 78,5cm. Daarnaast is het zadel meer naar achter geplaatst en is de rotatie aangepast. Ook zijn mijn schoenplaatsjes meer naar achteren verplaatst en is rotatie aangepast aan de stand van mijn voeten. Is het een duure sessie? Ja. Vind ik het dat geld waard? Ja!

Wat was je binnenbeenlengte dan als ik vragen mag ?? Was het nog steeds 82 cm wat je zelf gemeten had, of was het ongeveer 78,5/88x100 = 89cm ?

2/Zadel. Ik heb inmiddels een SMP Testzadel, type PRO. Ik ben uiteindelijk bij epbikes in Zeist terecht gekomen. Erg vriendlijke kerel en gewoon goed vertrouwen in de klant, super! Mijn doorbloedingsklachten zijn eenvoudigweg weg met dit zadel! Maar...

Wel krijg ik na 1 uur fietsen (tacx/buiten) last van mijn zitbotjes, iets waar ik eerste geen last van had. De PRO is 148mm breed en loopt aan de randen wat steiler af dan de mijn huidige 155mm Specialized Toupe zadel. Het enige SMP zadel dat qua breedte nog in aanmerking komt, is dan de Avan met 154mm.

Kan die 7mm breedteverschil en die steilere afloop aan de randen zo'n grote invloed hebben op je zitbotjes?

Ik zou zeggen : Probeer de AVAN eens een weekje te testen , kan je gelijk kijken of dit zadel wel voor jou gemaakt is. 7mm lijkt niet veel maar kan een wereld van verschil zijn als je lang moet zitten.

groet,
Steven
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

steventrek2.1
Forum-lid

steventrek2.1 14 apr 2013 12:45

Hoi Rene,

1/ Correct, de binnenbeenlengte is idd gemeten op 88,5 cm. Ik meen dat mijn oorspronkelijke onder/bovenbeenhoek rond de 130 graden was en nu is deze 143. Ik zat erbij als een oude l*l op zondagochtend werd mij verteld ;-).

2/ Ik moet idd nog even contact opnemen met epbikes, of hij de avan wel heeft. Ik meen dat alle testzadels uitgeleend waren. Ben wel heel blij dat ik richting een oplossing ga en ieder geval een probleem weg is!

ciao
steven

cannae
Forum-lid

Gebruikersavatar cannae 15 apr 2013 00:50

Dat je last hebt van de zitbotjes is normaal bij het opstappen op een SMP, ik zelf heb hier een paar weken last van gehad. Ik moest er aardig aan wennen maar na een periode van afharding zit ik heerlijk op mijn SMP composit, zonder problemen of slapende zak kan ik nu uren op de fiets verblijven.

Voor mijn nieuwe (zomer)fiets heb ik de fout gemaakt om geen SMP te kopen, maar een Spezialized Toupé veel andere fietsers zijn hier zeer goed over te spreken. Zelf vind ik het een k-zadel waar ik niet langer dan een uur redelijk op kan zitten, dus ga ik ook een SMP voor deze fiets halen alleen dit keer dan de carbon versie. 8-)
enjoy the ride

steventrek2.1
Forum-lid

steventrek2.1 15 apr 2013 09:59

goed om te lezen dit.

Ik mag het zadel nog 2 weken proberen dus die tijd ga ik dan maar volledig gebruiken om dan pas een oordeel te vellen. An sich zit het zadel het eerste uur namelijk best lekker. Als ik zo lekker kan blijven zitten, ben ik echt helemaal gelukkig met dan SMR zadel.

ciao
steven

steventrek2.1
Forum-lid

steventrek2.1 23 apr 2013 18:42

Afgelopen weken weer buiten gefietst waar het hele probleem zich nu helemaal niet meer voordoet. Iets waar ik al heeel blij mee ben. Net een bericht aan EPbikes gestuurd om te vragen of ze ook de Avant hebben, dat ZOU mijn ultieme zadel moeten zijn. Iemand ervaring met de Avant?

Afgelopen weekeind voor het eerst weer iets meer dan 2 uur gefietst buiten, toch krijg ik na 1,5 uur wel last van mijn botjes. Maar goed, dat zou dus minder meten worden, morgen meer.

groet.

Harld
Forum-lid

Harld 05 jun 2013 12:51

Ik zou graag een Selle SMP zadel willen proberen, maar weet niet waar ik deze zou kunnen halen.
Via internet komt er wel een dealerlijst tevoorschijn met daarop Uzzuri in Breda, maar deze geven aan geen dealer meer te zijn.
Wie weet nog meer Fietsenmakers in Brabant of in provinicie antwerpen die SMP dealer zijn?

Biker Vibor
Forum-lid

Biker Vibor 06 jun 2013 12:10

Ik heb een Specalized Romin 143 en de gebruikelijke problemen: zere kont en gevoelloos aan de voorkant. Nu heb ik vorige week na goed onderzoek een SMP lite209 gekocht. Dit zadel zit uiterst comfortabel, maar is voor mij toch iets te smal. Daarnaast had ik het volgende probleem: Ik was niet vooruit te branden, geen agressie, heel sloom. Ik heb het idee dat dit type te zacht is waardoor je je bij je afzet ook uit je zadel tilt, dit gaat dus niet naar je trappers. Daarnaast had ik nog steeds last van gevoelloosheid. Ik denk dat de gleuf dichtgedrukt wordt door dat er teveel foam in is verwerkt.
Nu wil ik toch de SMP Pro gaan proberen. Eerst dacht ik aan de Avant, maar ben bang dat die ook te zacht is.
Wie heeft hier ervaring mee en herkent bovenstaande?

Biker Vibor
Forum-lid

Biker Vibor 06 jun 2013 12:22

Ter aanvulling, ik heb eerst dit bericht goed bestudeerd:
http://www.stevehoggbikefitting.com/blo ... bout-smps/
Uiterst volledige en leerzame beschrijving, kan Selle SMP nog een puntje aanzuigen!

Plaats reactie