5 jaar gefietst met een Polar s725X. Geen aanrader. Lelijke, grote sensors die vaak storing hebben bijvoorbeeld langs een spoorlijn of hoogspanningsmast. Cadanssensor was zo zwak dat ie alleen te monteren is op de schuine buis (lelijk). Batterij in de WearLink band gaat niet lang mee, kun je gelukkig wel zelf vervangen. Apparaat zelf had ik ook vaak problemen mee; meestal dat ie de hartslag niet pakte. Heb het apparaat in 5 jaar precies 4x moeten terugsturen. Snelheid gaf bij passerende auto's trouwens ook idioot hoge waardes aan. Qua mogelijkheden mis je auto start/stop. Uitlezen moet met het hopeloos verouderde infrarood. Polar software is een draak.
Nu een Edge 800 en tot nu toe (1 maand in bezit) niets dan lof. Uitstekend apparaat.
Bestaat er eigenlijk wel een fietscomputer met tevreden gebruikers?
Ik zou niet weten wat je met een Edge 800 zou moeten. Kleurenscherm? Who cares? Touch screen? Idem. Kaarten? Leuk, maar zeker niet nodig. Groot scherm? Ook niet nodig (en ik hoef niet zo'n groot ding op m'n stuurpen). Navigeren? Doe ik alleen met zelf gemaakte routes, zodat ik zelf kan kiezen hoe ik wil rijden.Als je al zou doorsparen voor een Garmin, doe het dan gewoon meteen goed en koop een Garmin 800. Snap echt niet wat je met een Edge 500 zou moeten...
De 500 is kleiner en voor 99% van de gevallen prima geschikt. En nog een stuk goedkoper ook.
Kortom: ik vind de edge 800 veel te groot en er zit van alles op wat ik toch nooit zou gebruiken...
En weer even ontopic: ik ben 99% tevreden met de Edge 500 (al is deze wel iets duurder dan jouw budget)
Blijft een persoonlijke kwestie. Alhoewel je gelijk hebt dat de 500 goedkoper en kleiner (en dus mooier is), is navigeren in compleet onbekend terrein gewoon fijner met de 800. Op de 500 kun je alleen een kruimelspoor rijden, en dat is toch verre van ideaal, zeker omdat het scherm net te klein is (wat niet wil zeggen dat het niet werkt!).
Is inderdaad een persoonlijke kwestie. Mijn ervaring is dat navigeren met het kruimelspoor ook in onbekend terrein prima gaat als je weet hoe het werkt.
En de keren dat ik gewoon bekende routes rij (80% van mijn ritjes) vind ik de Edge 500 gewoon een fijnere fietscomputer dan zo'n grote 800.
Over de kwaliteit van Garmin (heb ik ook Forerunner 50 gehad) ben ik overigens zeer tevreden: hartslag werkt altijd zonder storing en data overzetten naar je PC werkt ook super!
En de keren dat ik gewoon bekende routes rij (80% van mijn ritjes) vind ik de Edge 500 gewoon een fijnere fietscomputer dan zo'n grote 800.
Over de kwaliteit van Garmin (heb ik ook Forerunner 50 gehad) ben ik overigens zeer tevreden: hartslag werkt altijd zonder storing en data overzetten naar je PC werkt ook super!
3 "Computers" gekocht in de laatste 2 jaar in volgorde van aankoop:
1) Cateye Strada (met kabel) [eenvoudig]: geweldig, blijft er altijd op zitten ook naast (3)
2) Polar Fsc3 [hartslagmeter]: eenvoudig in te stellen, een wat oncomfortabele HS-band die zeer gevoelig is qua positie, maar na 1 regenbui onder een windstopper display al vol met condens, en na een verdere rit een kwartier in regen gedeeltelijke uitval van het display: ROMMEL
3) Garmin Edge 800 [navigatie]: met org. firmware (nog) geen problemen, echter als navigatie teleurstellend, wel grappig als data-logger in Google Earth. Gebruik alleen de kaart als ik weer eens in Belgie of de Eifel verdwaald ben, anders alleen temp. hartslag en hellingshoek naast (1).
1) Cateye Strada (met kabel) [eenvoudig]: geweldig, blijft er altijd op zitten ook naast (3)
2) Polar Fsc3 [hartslagmeter]: eenvoudig in te stellen, een wat oncomfortabele HS-band die zeer gevoelig is qua positie, maar na 1 regenbui onder een windstopper display al vol met condens, en na een verdere rit een kwartier in regen gedeeltelijke uitval van het display: ROMMEL
3) Garmin Edge 800 [navigatie]: met org. firmware (nog) geen problemen, echter als navigatie teleurstellend, wel grappig als data-logger in Google Earth. Gebruik alleen de kaart als ik weer eens in Belgie of de Eifel verdwaald ben, anders alleen temp. hartslag en hellingshoek naast (1).
janmulder schreef:Hallo allemaal en bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik de Polar toch maar laat zitten vanwege al die storingsklachten enzo... Toen kwam ik op de ROX 8.0, maar die is toch best prijzig. Ik zie niet veel voordeel in de Rox 8.0 tov de Sigma BC 2209 STS MHR Fietscomputer met Hartslagmeter. Dus ik ga denk ik voor de laatste.
Ik zag hem bij hartslagmetershop.nl voor 85 euro incl verzendkosten. Is waarschijnlijk wel de laagste prijs waarvoor je hem kunt vinden.
havana schreef:Blijft een persoonlijke kwestie. Alhoewel je gelijk hebt dat de 500 goedkoper en kleiner (en dus mooier is), is navigeren in compleet onbekend terrein gewoon fijner met de 800. Op de 500 kun je alleen een kruimelspoor rijden, en dat is toch verre van ideaal, zeker omdat het scherm net te klein is (wat niet wil zeggen dat het niet werkt!).
Ik denk dat de Edge 500 en Edge 800 twee verschillende types zijn.
Dus stellen dat je met een Edge 500 niks kan (niet door Havana, maar daarvoor) vind ik nergens op slaan.
Ik gebruik de Edge 500 volop met routes. Echt ideaal, kan overal komen zonder te zoeken, kan prachtige rondes uitzetten. Scherm is groot genoeg, juist omdat het alleen om een lijntje gaat. Ik heb geen ene keer gedacht dat het scherm wat klein is.
Inderdaad, je kan niet navigeren, dus je kan alleen van tevoren bedachte routes rijden. Maar goed, ik hoef niet te navigeren. Logisch ook, want als je dat ding koopt, weet je dat je niet kunt navigeren.
De Egde 800 (en 705) vind ik zelf simpelweg veel te groot en te zwaar. Het ziet er niet uit. Maar dat is mijn mening.
500 vind ik een stuk professioneler overkomen, is ook veel lichter